הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 20 בפברואר 2011

פוסט אורח: 6 טיפים לניהול פרוייקטים


אני שמחה לארח כאן היום פוסט נוסף מבית היוצר של ג', המשתף אותנו הפעם מניסיונו ב 6 טיפים לניהול פרוייקטים:


איך מנהלים את זה, אינעל העולם?

היית בטוח שזה יותר קל, לא ככה דמיינת את זה. אתה הרי יודע איך מנהלים פרויקט, כלומר עשית קורס עם הסמכה ותעודה יפה, למדת מתודולגיות ניהול פרויקט כולל ראשי תיבות יפים באנגלית ואיזה ניירת צריך לייצר בכל אחד מהשלבים, ובדמיונך הפרוע חשבת שאתה נכנס לחברה מסודרת, שבה יש חוק וסדר, משמעת ברורה, מקל וגזר, וכל מה שנשאר לך זה להכין תוכניות, להנחית הוראות ולחכות לתוצרים שיתחילו לזרום.
מה, לא?

זהו חמוד, שלא.

אז ככה: יש בארץ מספר חברות (לרוב גלובליות עם הנהלה שחלקה או כולה לא בארץ) ששומרות על סטנדרטי ניהול, שלא לומר אווירת משמעת וסדר שלא היתה מביישת את הוורמאכט, כולל ביקורות חוזרות ונשנות, בקרה על התהליכים השונים, מנגנוני הערכות ביצוע על עובדים, ובאופן כללי סדר, משמעת, תיאום ציפיות מסודרת, וכל מיני אנשים קטנים שמהבוקר עד הערב מתחזקים גאנטים ואקסלים באובססיה פגאנית.
יש לזה יתרונות ברורים וחסרונות ברורים לא פחות, במיוחד אם אתה לא אוהב להיות בורג במכונה ונוטה ליצירתיות.

לעומת זאת, רוב תפקידי ניהול הפרוייקטים בארץ מתקיימים בחברות קטנות יותר, באווירה א-פורמלית שאנחנו הישראלים נורא גאים בה, עם סדר ונהלים שהם בגדר המלצה (שבמקרים לא מעטים הא-פורמליות הזו מגיעה לרמות שאם היינו בצבא היינו קוראים לזה בית ז***ת, סליחה על הכוכביות) ושלא ממש מהוות מופת לניהול מסודר, ובכל זאת איכשהו העסק מתנהל ככה כבר כמה שנים ומשום מה מצליח, או שסתם פשוט הקריסה עדיין לא נראית באופק (סליחה על הציניות).

ובתוך כל הדבר הזה אתה צריך לנהל את ההוא עם זגוגיות המשקפיים מספר 12 והשיער שנראה כאילו עוצב על ידי דחיפה לא מבוקרת של המזלג לשקע החשמל בבוקר ושהוא עילוי בג'אווה, אבל לא ממש סופר ממטר את הדרגות שאין לך על הכתפיים, ואתה גם יודע שכמה ח** (שוב סליחה) שתאכל ממנו, אם מישהו יעוף כאן ראשון על חוסר תפקוד זה אתה ולא הוא.
ככה זה בשרשרת המזון של הפיתוח, אותך יותר קל להחליף. ברוך הבא לעולם הניהול המטריציוני.


אז מה עושים?

האופציה הטובה ביותר בשבילך (לאו דווקא בשביל הארגון) ביותר היא להיצמד ל"אסטרטגית האפסנאים" הצבאית הידועה, כלומר לנצל את אותן יכולות שהיו לך בצבא להפוך מחנון חביב לסחבק של נהג הטיולית או האפסנאי, מה שהקנה לך קיצור הליכים קוסמי בדרך לחרמונית משלך או שקט נפשי פנימי שמבטיח שהטיולית תגיע אליך ראשונה למרות שהיא שמורה בכלל לפלוגה אחרת (ואף אחד לא צריך לדעת מזה בכלל, בסדר?).

אם אין לך את היכולת הזאת, או שסתם אין לך מושג מה התחביבים של איש החשמל (כלומר תמיד שיערת מהם, אבל אין צ'אנס שתדע איך ניתן לפתח עליהם שיחה), נסה להפעיל את אותם הקסמים כדי לקבל מסלול VIP למנהל שלו על ידי מציאת תחומי שיחה משותפים ושאר ירקות. אם כל זה אינו בגדר אופציה נשארת עם האפשרות השלישית שהיא לייצר את הסדר בארגון בעצמך:

1. גם אם מדובר במשהו קטן שניתן לסגור עם ראש הצוות בשיחת מסדרון, שלח זימון לפגישה. אם לא תקבל תגובה, שלח שוב, אם עדיין לא תקבל תגובה זו סיבה מספקת ללכת להתלונן למעלה בלי להישמע "קוטר". בפועל מעטים האנשים שיתעלמו לזימון לפגישה כלשהי.

2. התיישבתם? הסבר בפירוט מה אתה צריך לפתח ושאל מה הפתרון שהוא מציע לך. בחדר סגור, להבדיל ממסדרון, מובטח שתקבל תשובה עניינית, גם כי אין לו לאן לברוח וגם כי יש לכם לפחות חצי שעה לשרוף בראש שקט.

3. אחרי שקיבלת תשובה, שים לב שאתה לא יוצא מהחדר בלי הערכת זמן: כמה זמן ייקח לפתח (בשעות/ימי אדם) ומתי אתה מקבל תוצרים מוכנים. חוק ברזל: גם המשימה הכי פשוטה בעולם, אם לא ישימו לה גבולות זמן ברורים תימשך עד אינסוף. בלי שום קשר, אתה מנהל פרויקט, אם אין לך בסוף הישיבה שורה לשים בגאנט אז לא עשית כלום.

4. לא קיבלת תשובות ללוחות זמנים? בשביל זה יש את המנהל שלו/מנהל הפיתוח.

5. תעד! מאז שהומצאו המיילים, כל פיפס ניתן לתעד. מה שלא כתוב לא קרה ולא יקרה. תוציא סיכום ישיבה לר"צ ולמנהל שלו שכולל את הדברים הבאים:
- מה הדרישה?
- מה הפתרון המוצע?
- מה לוחות הזמנים לביצוע?
- מה השלב הבא / מה ה-action items ?

6. אם יש לך פ"ע קבוע עם המנהל של ראש הצוות, מה טוב. אם לא, בקש אחד כזה בשביל לקבל בקרה על ההתקדמות. גם אם הוא ישלח אותך לברר ישירות מול הר"צ, אתה תבוא לנג'ס לו מטעם המנהל שלו, שזה עדיף.

עשית את כל זה? זה אמור לעבוד.
אם זה עדיין לא עובד, אי אפשר לבוא אליך בטענות, הכול מתועד, אתה את שלך עשית, אבל במאמר מוסגר הייתי ממליץ שתתחיל לחשוב על להחליף מקום עבודה, הבעיה היא בהנהלה ולא אצלך, וחבל על האולקוס שאתה הולך לפתח שם.

בהצלחה!

4 תגובות:

  1. פוסט מוזר. כל הרעיון זה לעשות דברים אופליין. מי שלא יכול, שלא ינהל פרויקטים. שיילך לפתח.

    השבמחק
  2. לאבי,

    א. אכן, מי שלא יודע לעבוד בצורה מסודרת שלא יהיה מנהל פרויקט.

    ב. יש תחום שלם בניהול שנקרא soft skills שמנסה בדיוק לכסות על הפער בין הטכני לאנושי. כמה שזה מעצבן שאנשים עושים טובה בזה שהם עושים את העבודה שלהם, לא תמיד יש לך שליטה על זה. חברה בסוף בנויה מאנשים ולא ממכונות ולא בכל החברות יש גיבוי למי שעובד מסודר אלא למי שמביא תוצאות במינימום רעש למערכת. זו המציאות ועם חברות כאלו בא הפוסט הזה להתמודד (ראה גם פוסט קודם בנושא).

    ג. לא צריך להיות עוין. ראה סעיף ב'.

    השבמחק
  3. אני לא יודע מי האורח שכתב את הפוסט הנ"ל, כמנהל פרויקטים מעל 12 שנים אני לא כל כך מכיר את התופעות המוזכרות במאמר ובטח לא מסכים עם הכתוב.

    השבמחק
  4. לדעתי הפוסט מתאר די מדוייק את מציאות חייו של מנהל פרוייקט בארץ (פרוייקטים מטריציוניים). גם בחברות עם נוהלים מסודרים ותהליכים מובנים הרבה מאוד מאמץ מוקדש לניהול העברת המסרים וסינכרון בעלי העניין.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...