הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 10 ביולי 2011

זה לא את/ה זה אני...

קבלו ויז'ן:
השנה: 1999, המקום: חברת סטארט אפ מצליחה (כן, אחת מאלה שבגללן הכל התפוצץ בערך שנה אחרי זה...), על הבמה: אני (כשנשאתי בטייטל מנהלת תחום תוכנה ומערכות מידע בחברת השמה), קולגה וסמנכ"ל הפיתוח של חברת הסטארט אפ.
הסצינה: פגישה למטרת היכרות וקבלת פרטים נוספים על אופי החברה והמוצר שלה, בכדי שכחברת השמה נוכל לשלוח לחברת הסטארט אפ את המועמדים המתאימים לה ביותר וכמובן גם נדע לספר למועמדים מה החברה עושה ומהו המוצר.

באותם הימים העליזים של שנות ה"בועה" פגישות כאלה לא היו יוצאות דופן. אחת לשבוע לפחות יצאנו לביקורים אצל הלקוחות שלנו בכדי להצליח להבין "מי עושה מה" מתוך שלל החברות שנפתחו באותה התקופה.

ולמה אני מספרת לכם את זה? בגלל שהשבוע תוך כדי פגישת יעוץ עם מחפשת עבודה, נזכרתי בביקור הזה. מתוך כל הביקורים באותה השנה לא הצלחתי עד היום לשכוח את אותו סמנכ"ל פיתוח שפגשנו בפגישה הזו... ולא... תשכחו מזה- זה לא בגלל שפגשתי שם את אחיו התאום של בראד פיט וזה לא בגלל שהוא כל כך הרשים אותי. זה היה בדיוק להיפך: כי הוא היה מ-ש-ע-מ-ם!!

חברת הסטארט אפ היתה צעירה והמשרדים היו... נו, משרדים של חברה בתחילת דרכה, אבל הרעיון והמוצר (בהתייחס ללפני יותר מ- 10 שנים) היו מדהימים ומלהיבים. באמת. אבל מה, אותו סמנכ"ל פיתוח שהיה הנציג הראשון של החברה שאותו פגשו המועמדים וגם אנחנו (חברת ההשמה) היה אדם "אפרורי" שכמעט נרדם כשהסביר לנו על המוצר. אותו האדם שהיה אמור להיות הראשון שמתלהב ומלהיב כמעט והרדים אותנו באותה הפגישה. ואם זה קרה איתנו, זה בטוח גם קרה בראיונות עבודה עם מועמדים פוטנציאלים.
חשוב לי לספר את זה, בגלל שכמחפשי עבודה אתם כמובן רוצים "למכור" את עצמכם הכי טוב שאפשר בראיון. יש לא מעט חומר בבלוג הזה ובכלל באינטרנט על מה שמועמדים צריכים לעשות בכדי להרשים את המראיין. אבל, חשוב לזכור שצריך שניים לטנגו וכל ראיון עבודה הוא ראיון הדדי. מפגש שבו גם המועמד/ת מתרשם, אוסף מידע, מכיר ומחליט אם זהו המקום בו הוא רוצה לעבוד.

לכן, חשוב מאוד שגם המעסיקים ידעו לבחור נכון את אותם האנשים שמראיינים עובדים כי הם בעצם הפנים של החברה.
במחקר שנעשה לפני מספר שנים בשיתוף אתר MONSTER מצאו כי מתוך 6000 אנשים שענו על הסקר, שני שליש מהם הודו שההחלטה שלהם לגבי בחירת מקום עבודה התבססה על התרשמותם מהמראיין שראיין אותם.
הראיון עצמו איננו רק מפגש לצורך גיוס עובד, הוא גם מפגש שבו החברה ממתגת ומשווקת את עצמה בפני אותו מרואיין. ואת זה לפעמים נוטים לשכוח.

אז הנה, לשם שינוי, מספר טיפים המיועדים, דווקא, למראיינים שבינינו:

- אל תתנו למועמדים לחכות. קבעתם שעה לראיון? עימדו בה! לתת למועמד להמתין חצי שעה לתחילת הראיון אינו מכובד וגם לא מכבד. לא את המועמד וגם לא את עצמכם.

- אל תיצרו רושם כאילו אין לכם זמן לראיון. המועמד שמגיע לראיון משקיע את זמן הראיון וגם את זמן ההגעה, הוא חונה בחניון ומשלם על כך, אם הוא עובד, הוא לעיתים צריך להמציא תירוץ לבוס שלו ולצאת לראיון באמצע יום עבודה (וכולנו יודעים שזה לא ממש נעים), הוא מתוח ומתרגש ו... נו, הבנתם כבר. בקיצור- הוא "מושקע" בפגישה אפילו יותר מכם, אז, תנו לו את הזמן הראוי ואל תנסו לתקתק את הראיון כמה שיותר מהר.

- היו מוכנים בעצמכם! נתקלתי בלא מעט מקרים בהם קבעו ראיון עם מועמד ושכחו, או שהמראיין לא נמצא בחברה ומישהו אחר החליף אותו. ככה גם נראה הראיון עצמו... אז, אם הטילו עליכם לבצע ראיונות עבודה- התכוננו לכך, וודאו שיש לכם מידע על המשרה, הכינו מראש עותק של קורות החיים של המועמד, פנו זמן וכו'...


בשוק עבודה שמשתפר (ככה טוענים) חשוב מאוד לזכור- הרושם הראשוני בראיון הוא הדדי, המראיין הוא הפנים של החברה ולפעמים ההשפעה של רושם שהוא משאיר על המועמדים תהיה חזקה יותר מפעילויות פרסומיות כאלה או אחרות שהחברה עושה.

סצינת סיום: עמעום אורות, מוזיקה דרמטית ו...: מספר חודשים אחרי הפגישה הסטארט אפ נסגר.
בעצם..., יכול להיות שאחד הגורמים לכך היה חוסר ההתלהבות המשווע של אותו סמנכ"ל??
לא...!!! מה פתאום???! :)

נ.ב.
יש לכם עוד טיפים למראיינים? מוזמנים להוסיף כאן למטה בתגובות...


6 תגובות:

  1. בנאלי , טריוויאלי ועדיין : קרא היטב את קורות החיים לפני הפגישה ! ולא תוך כדי כפי שרבים וטובים עושים....

    השבמחק
  2. בנאלי,טריויאלי ועדיין: קרא את קורות החיים בעיון לפני הראיון ! רבים וטובים עדיין עובדים על קורות החיים תוך כדי ...

    השבמחק
  3. לציין מתי תהיה תשובה (התקבלת/לא התקבלת), ולתת תשובה במועד.
    הרבה מחפשי עבודה, בעיקר כאלו שמתקשים למצוא- נאלצים "לחיות בסרטים", להתלבט אם להרים טלפון, ממתינים לשווא, וחשים מתוסכלים.
    חבל, ולו מפני שגם המראיין חיפש פעם עבודה והיה בראיונות.

    השבמחק
  4. כמו שמרואיין מגיע מוכן לראיון עבודה גם המראיון צריך להיות מוכן.
    לתת למרואיין לחכות יותר מ10 דקות זה לא לעניין.
    למסור תשובה (התקבלת/לא התקבלת) בהקדם. זה נורא זה שמושכים בזמן כדי להגיד תשובה אחרי חודש. או שלא מחזירים תשובה בכלל.
    נחמד יהיה גם לקבל פידבק, למה לא התקבלנו (ידע מקצועי, התרשמות כללית, אופי וכד').
    הופעה מקצועית של המראיין זה גם דבר חשוב. מן הסתם אתה עושה יום ראיונות, אפשר להגיע בהופעה קצת יותר מסודרת ולא עם ג'ינס מהוה וחולצה שראתה ימים טובים יותר.

    השבמחק
  5. אני חייב לחזק את דברי אסף. קחו חמש דקות לפני זמן תחילת הראיון לעבור על הקורות חיים. לעולם את תקראו אותם בפעם הראשונה כשהמועמד יושב מצידו השני של שולחן וממתין. אפילו את תרעננו את זכרונכם מול המועמד, עשו זאת לפני שהוא מגיע.

    ובנושא של הרשמה הדדית: בסוף כל ראיון, כששואלים אותי אם יש לי שאלות, אני יודע שהגיע השלב של הראיון שבו אני מראיין את החברה.כ מובן שהראיון שאני מבצע אינו מקיף כמו שעשו לי, אבל הוא חשוב לא פחות.

    בנוסף, אני מביא איתי שאלון קצר עבור המראיין, גם כדי שאלמד יותר על החברה וגם כדי שיהיה לי מזכרת קטנה ושימושית שאוכל להתייעץ איתה בעת קבלת החלטה. השאלון מכיל את שנים-עשר השאלות של:

    The Joel Test

    כן שהמראיין צריך לסמן ווי באחד או יותר משנים עשר קופסאות. זה לוקח לא יותר משלוש דקות ובדרך כלל המראיין לא מכיר את המבחן הזה זה ולומד משהו חדש.

    מראיינים, זכרו שכאשר אתם בוחרים במועמד המתאים, המועמד גם צריך לבחור בכם, והוא יכול לבסס את ההחלטה שלו רק על סמך הראיונות. תהליך הראיון צריך להיבנות כדי לתת הערכה מדויקת של המועמד, אבל לא לשכוח לבנות אותו כך שיתן למועמד הערכה מדויקת של החברה ושל חבריו לעבודה הפוטנציאלים – אתם!

    השבמחק
  6. אדגיש את שנאמר קודם - לחזור למרואיין עם תשובה שלילית, במידה שלא התקבל. מדובר בחוסר תרבות משווע כאשר לא חוזרים אל המועמד עם תשובה. כפי שנאמר, המרואיין משקיע מזמנו, ממרצו וממשאביו על מנת להגיע ולהתראיין. בלתי נסבל בעיניי שמעסיקים רבים - קטנים כגדולים, כאלה שמחזיקים בפונקציית HR וכאלה שלא, מראיינים בכירים כזוטרים - פשוט אינם טורחים לחזור עם תשובת "לא" קורקטית, ולו באי-מייל קצרצר.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...