הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 23 באוקטובר 2011

ניהול הרושם בקורות החיים- תוצאות המחקר!

מכיוון שרשמית הגענו לתקופה הזו שנקראת "אחרי החגים"- עבור כל אלה שלקחו פסק זמן, זה הזמן לחזור לחיפוש העבודה... אז מה יותר מתאים עכשיו מאשר פוסט בנושא שהכי מענין מועמדים- איך כותבים נכון קורות חיים...?

רגע לפני שתשנסו מותניים ותתחילו לשלוח קורות חיים, קחו לכם כמה דקות לקרוא את הפוסט הזה. עד היום כל מה שכתבתי כאן בבלוג נכתב על בסיס נסיוני הפרטי בגיוס עובדים ובניהול בחברות השמה, אבל הפוסט הזה מיוחד. בפוסט הזה אני רוצה לתת עוגן מחקרי לנושא ניהול הרושם בקורות החיים.

לשמחתי קיבלתי אישור לפרסם כאן נתונים ומסקנות מחקריות מתוך עבודת הדוקטורט של ליאת בסיס. עבודת הדוקטורט שלה הוגשה למחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן ונושאה היה: "ניהול הרושם בקורות חיים- בחינת הגורמים המשפיעים על הערכת קורות חיים בבחירת עובדים".

לפני שנתחיל, הנה נתונים מעניינים מתוך עבודת הדוקטורט שנאספו ממספר מחקרים שונים:

במחקר שנעשה ב 2005 נבדק עד כמה ממייני קורות החיים מצליחים להסיק את המסקנות הנכונות על אישיותו והכישורים האישיים של המועמד מתוך צירוף כל האינפורמציה שכתובה בקורות החיים שלו.
לצורך כך ביקשו החוקרים מהמועמדים עצמם ומהממיינים למלא שאלוני אישיות. המועמדים מילאו את השאלונים על עצמם והממיינים מילאו אותם על המועמדים בהסתמך רק על הנתונים שקראו בקורות החיים שלהם.
התוצאות של אותו הניסוי הראו תקפות גבוהה בהתאמה שבין התכונות והכישורים שהממיינים הסיקו לבין מה שהמועמדים העידו על עצמם...

מחקר אחר מ 2008 מצא שלקורות החיים יש לא רק השפעה על ההחלטה אם לזמן את המועמד לראיון, יש להם השפעה גם על השלבים שלאחר מכן.

מחקר שנערך בשנת 2000 על השפעת הוספת תמונה לקורות החיים מצא כי כשהמועמדים מתאימים למשרה- לתמונה לא היתה השפעה על ההחלטה אם לזמנם לראיון או לא. אבל, כשהוספה תמונה של מועמדת אטרקטיבית לקורות חיים בינוניים מבחינת ההתאמה- או אז לתמונה היתה השפעה רבה. במקרה הזה אותה מועמדת הוערכה בחיוב רב יותר.
עם זאת במחקר אחר נמצא כי מתוך 72 סוגי פריטים הכלולים בקורות החיים- תמונה קיבלה את הציון השלישי מהסוף במדד החיוניות.

אתם עדיין איתי? יופי! אז נמשיך...-

מטרת המחקר שערכה ליאת בסיס היתה לבדוק את ההשפעה של אלמנטים מבניים בקורות החיים כמו אורך וכישורים אישיים על ההתרשמות וההחלטה אם להמשיך בתהליך הגיוס של המועמדים.
לצורך המחקר נערכו שני מערכים- האחד מערך ניסוי והשני- מחקר השדה. במחקר השדה הוערכו 753 קורות חיים שנתקבלו בארגון עסקי גדול עבור שתי משרות שונות הדורשות גם סוגים שונים של כישורים: משרה הדורשת כישורים בינאישיים (מכירה, גיוס) ומשרה הדורשת כישורים אנליטיים (תכנות, מחקר).

מתוך המחקר עלו נתונים רבים, אני מציגה לכם כאן את עיקר הנתונים שנראו לי המעניינים ביותר וכמובן הרלבנטים ביותר למחפשי עבודה:

- ככל שהמועמד היה מבוגר יותר, כך הוא נתפס פחות מתאים לתפקיד והתקשרו אליו פחות בפועל.

- קורות חיים של נשים הרשימו יותר משל גברים.

- למועמדים שעל פי קורות החיים שלהם היו לא נשואים- התקשרו יותר.

- מועמדים שציינו בקורות החיים שלהם שיש להם ילדים- התקשרו אליהם פחות (בעיקר לתפקיד המחקרי).

- למועמדים לתפקיד המכירתי שציינו שהם עובדים כיום- התקשרו יותר.

- מועמדים קרובים יותר מבחינה גיאוגרפית נתפסו כמרשימים יותר וגם החליטו להתקשר אליהם יותר.

- קורות חיים של אנשי מכירות הוערכו יותר וגם התקשרו אליהם יותר- אם נסיונם היה בהתאם לדרישות התפקיד, ואילו בקרב אנשי המחקר המשקל היה גבוה יותר להתאמה לדרישות ההשכלה במשרה.

- לאורך קורות החיים לא היתה השפעה מובהקת על ההחלטה אם להתקשר למועמד או לא, אבל לאורך יש השפעה על מידת ההתרשמות מהמועמד- קורות חיים ארוכים יותר (יותר מעמוד אחד) נתפסו כמרשימים יותר.

- כמו כן, לאורך יש השפעה רבה יותר בתפקידים בינאישיים מאשר בתפקידים אנליטיים.

- מי שהוסיף ברזומה שלו פיסקה של כישורים אישיים - ההתרשמות ממנו היתה נמוכה יותר. אלא אם כן, אותם הכישורים שפורטו היו תואמים בבירור לתפקיד. זה בעיקר בלט בקרב המועמדים לתפקיד המכירות (לממצא זה ניתן ההסבר שאנשי מכירות שמנסים למכור את עצמם בקורות החיים בעזרת עדות עצמית על הכישורים שלהם, פשוט מרגיזים את הממיינים ויוצרים יחס חשדני).

- ככל שעולה הצורך למועמדים מסויימים, כך יורדת השפעת הרושם של קורות החיים על ההחלטה אם להתקשר או לא.

- מועמדים לתפקידים בינאישיים מודעים יותר לחשיבות ניהול הרושם מאשר מועמדים לתפקידי מחקר ולכן גם דואגים לאלמנטי רושם בקורות החיים שלהם.

- קורות חיים של אנשי מכירות הוערכו כאסטתיים יותר ביחס לקורות החיים של אנשי המחקר.

נ.ב
כל המצויין כאן הוא תקציר מקוצר בהחלט. אני מקווה שהנתונים האלה יתנו לכם תמונה קצת יותר ברורה בנוגע לשלל הפרמטרים המשפיעים על הסיכוי לקבל את שיחת הטלפון המיוחלת מהמעסיקים.
ולסיום, תודה רבה לליאת על ההסכמה לשתף במידע!

נ.ב.ב
אם תקופת החגים גרמה לכם לשכוח- אני אזכיר שאני מקיימת פגישות יעוץ למחפשי עבודה. אם אתם חושבים שקורות החיים שלכם זקוקים ל"דחיפה"= תיקון / בדיקה / שכתוב / שדרוג...- פנו אלי בבקשה לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לשכתוב ושדרוג קורות החיים:
maya.bouhnik@gmail.com
054-7380310
מוזמנים גם להצטרף לעמוד הפייסבוק של הבלוג ולהעלות שם שאלות וסוגיות בנוגע לחיפוש עבודה:

7 תגובות:

  1. הממצאים לגבי השפעת הגיל והמצב האישי (נשוי +X) רק מדגישים כמה אנחנו, מחפשי העבודה, צריכים להתמיד לא לציין את המידע הזה בגוף קורות החיים ולהימנע מליחס למידע הזה חשיבות בראיון. החוק קובע שאסור להפלות על בסיס מידע זה.
    מצער שהמעסיקים עוברים על החוק בצורה כל כך מובהקת (ולאחרונה שמעתי עדות בגוף ראשון על זה והזדעזעתי). הגיע הזמן שמשהו יעשה בנידון באופן אקטיבי

    השבמחק
  2. איך אפשר להמנע מלציין מידע לדבי הגיל ? מספיק לראות מתי למדת / כמה שנים אתה בתחום בשביל לדעת פחות או יותר את הגיל שלך.

    השבמחק
  3. ליוגב, הענין הוא שמעסיקים לא רואים בזה מעבר על החוק... הם רואים בזה בחירה של המועמד הכי מתאים מתוך כל המאות שפונים לכל משרה. שים לב שלפי המחקר ואני יודעת את זה גם ממקור ראשון- בתחומים בהם יש מחסור במועמדים- פונים כמעט לכל מי ששלח קורות חיים, גם אם הוא מבוגר יותר או לא מתאים בול. הכל ענין של ביקוש והיצע...

    השבמחק
  4. ליואב, בהחלט אי אפשר להסתיר לגמרי. אפשר לערפל קצת אבל אי אפשר לא לשנות את העובדות וגם לא להסתיר לגמרי...

    השבמחק
  5. מקנא בעדי טלמור ז"ל23 באוקטובר 2011 בשעה 22:59

    אני כבר מפתר CFS מתהליך חיפוש העבודה. הרבה פעמים הלכתי לסדנאות ולמאמנים ותמיד הם אמרו לי שהקו"ח שלי בסדר גמור. אחר כך אני גם מנסה להתראיין כמו שהמליצו לי ועושה סימולציות ולא יוצא לי מזה כלום. רק בזבוז זמן שהייתי יכול להעביר בדרך יותר מהנה ובזבוז כסף על דלק וחניה. והטלפונים מחברות ההשמה בכלל עושים אותך יויו. אני חושב ללכת לים יום אחד, אך משבץ לי ראיון עבודה במקום.
    גם עברתי את גיל ה-40 וגם פוטרתי. על מה מגיע לי להיענש בצורה כזאת, אני מחבל?

    השבמחק
  6. היי מאיה, מה הם אלמנטי רושם?

    השבמחק
  7. ללודה, הכוונה לכל מה שעשוי להשפיע על הרושם שקורות החיים יוצרים כמו למשל אורך קורות החיים, תיאור תכונות וכישורים אישיים וכן הלאה...

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...