הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

יושבים על הגדר, רגל פה- רגל שם...

לפני הכל ולמען הסר ספק אני בצד שלכם ובעדכם.
כן!
עכשיו אפשר להתחיל.

בשנתיים וחצי האחרונות אני מקדישה את מירב זמני ומחשבותיי לנושא חיפוש עבודה. טוב, זה לא בדיוק נכון. אני עוסקת בכל הקשור לחיפוש עבודה כבר כמעט 16 שנים, אבל ברוב הזמן הרגליים שלי היו בצד השני של הגדר. זאת אומרת בצד של מגייסי העובדים וחברות ההשמה.

כשעובדים בחברת השמה תמיד קצת מרגישים "לא פה ולא שם". אני מתכוונת לכך שבחברת השמה אמנם ממיינים קורות חיים ומסננים אותם, מחליטים לאיזה מועמדים להתקשר ואת מי להעביר הלאה ללקוח אבל, מצד שני גם מאוד תלויים בהחלטות של הלקוחות- שהם המעסיקים ולכן גם בסופו של דבר בעלי הדעה הקובעת.

אז מצד אחד חברת השמה היא "חורצת גורלות" ומהווה גורם חשוב בתהליך הסינון. אבל מצד שני, בכל הקשור לעבודה מול המעסיקים, לחברת השמה יש בדיוק את אותם האינטרסים כמו של המועמדים שלה שהיא מנסה לקדם.
ולא רק.
כי מי שעובד בחברת השמה חווה את אותן תחושות השמחה כשמועמד סוף סוף מוזמן לראיון עבודה אצל הלקוח, ומי שעובד בחברת השמה גם יודע היטב טעמו של תיסכול מהו, כשלא ברור מה הלקוח מחפש בכלל ולמה לעזאזל הוא לא מגיב למועמדים המעולים שנשלחים למשרה.

מה שאני מנסה להגיד כאן הוא שחברת השמה יושבת בצומת דרכים (או כמו שכתבתי בכותרת של הפוסט הזה- רגל פה, רגל שם). מצד אחד מתנהלים בה תהליכי סינון ומיון ובפן הזה היא חובשת את הכובע של המגייס בעיני המועמד. אבל, מצד שני החוויות של עבודה בחברת השמה דומות מאוד לחוויות שעוברים מחפשי העבודה עצמם. על הטוב ועל הרע...

וגם התחושות דומות- חוסר הבנה מדוע הלקוח לא חושף פרטים של מועמד מצויין, מדוע לקוח לא מוכן להתפשר בדרישות של משרה שפתוחה כבר חצי שנה, מדוע לקוח העביר תשובה שלילית לאחר ראיון לגבי מועמד שנראה לכאורה מתאים בול למשרה, מדוע מוכנים להמתין לנצח למועמד "סופרמן" במקום לקחת מועמד עם פוטנציאל, שיוכל בקלות לבצע את התפקיד לאחר הכשרה קצרה. וכן הלאה והלאה כל מיני "מדוע-ים"...

כשלחברת השמה יש הצטברות של הרבה שאלות (ולא רק במקרים כאלה), היא בד"כ יוזמת פגישה עם הלקוח כדי לנסות ולהבין מה קורה שם מאחורי הקלעים. בפגישות כאלה לפעמים מקבלים תשובות הגיוניות ולפעמים גם לא.

יש הרבה תסכול בקרב מחפשי העבודה נגד חברות השמה. לעיתים התסכול הזה מוצדק ולפעמים ממש לא.
השורה התחתונה שלי היא זו: מי שעבד או עובד בחברת השמה מבין היטב את הצד של מחפש העבודה כי בכל הקשור למערכת היחסים "מעסיק-חברת השמה": חברת ההשמה היא זו שחובשת את הכובע של מחפש העבודה...

אז נכון, יש במערכת היחסים הזו שבין חברת ההשמה למעסיק מספר הבדלים בהשוואה למערכת היחסים שבין מחפש העבודה למעסיק. לחברת ההשמה יש ערוץ שהוא יחסית פתוח וזמין לביצוע שיחות, לבירור פרטים, לאיסוף נתונים ולפעמים אפילו לנסיונות שכנוע. אבל, זה לא משנה עובדה אחת: בחברות השמה יושבים אנשים שהעבודה היומיומית שלהם היא "לחפש עבודה". אמנם עבור אחרים ולא עבור עצמם (ויש לכך משקל), אבל מי כמוהם יודע כמה לא קלי-קלות זה לחפש (ולמצוא) עבודה. או במקרה שלהם- לעשות השמה.

אני אחזור עכשיו לתחילת הפוסט הזה.
אם בישיבה על הגדר עסקינן, בשנתיים וחצי האחרונות אני יושבת עם שתי רגליים באותו הצד - הצד של מחפשי העבודה. אז, המטרה של הפוסט הזה היא לא "לסנגר" על חברות ההשמה, אלא להראות לכם שבת'כלס יש ביניכם- בין חברות ההשמה לבין מחפשי העבודה הרבה יותר מהמשותף ממה שנראה...

בהצלחה!


9 תגובות:

  1. פוסט מעניין מאיה.

    הכל טוב ויפה ואכן - גם "בצד השני" (זה של חברות ההשמה) יושבים אנשים, אבל (ועוד איזה אבל...) - מרבית חברות השמה לוקחות את העניין לקיצוניות השנייה ונותנות למועמד את התחושה שהן "עושות לו טובה".

    אני בהחלט חושב שחברות ההשמה פשוט יורות לעצמן ברגל ואני מדבר מניסיון של מספר חודשים, שבמהלכם קרו יותר מידי מקרים של חוסר תגובה מצד חברת ההשמה (אפילו לא מייל לקוני בסגנון של "קיבלנו"). התנהלות כזאת מצד החברות מייתר את הצורך בהן ולא ירחק היום שבו חברות מהסוג הזה פשוט ייעלמו מהנוף.

    אז מה היה לנו? מסר פשוט לחברות ההשמה: תשקיעו עוד קצת ביחס למועמדים - מייל פשוט עושה את ההבדל. אנחנו הרי כאן וסביר להניח שנחזור לשוק המחפשים מתישהו, אז למה שלא נחזור למי שהיה איתנו "בסדר" ? קפיש?

    השבמחק
    תשובות
    1. שעמו לב מועמדים-דבר חדש נפל בישראל-ראיון עבודה עם חברת השמה דרך הסקייפ-עצתי לכם היא לסרב בתוקף!!סביר להניח שהראיון מוקלט ולכו תדעו באיזה סרט תככבו....לאחרונה נתקלתי בחברת השמה שמתעקשת רק על ראיון מסוג זה!אמרו לי-אין לנו קבלת קהל-חשוד קצת-לא????עצתי שוב היא לא ליפול בפח הזה!!

      מחק
  2. אני חושבת שהתסכול של מועמדים מול חברת ההשמה נובע ממקורות אחרים. אני מחפשת תפקיד יחסית בכיר ושולחת קורות חיים אך ורק למשרות מתאימות שהנסיון שלי עונה על הדרישות שלהן.
    עם זאת, מעטים המקרים בהם אני נתקלת במענה מחברת ההשמה. לכן אני יוצרת קשר טלפוני כדי לבדוק איך אפשר לקדם את זה ונענית בתשובה מנומסת "אנו חוזרים אל מי שרלוונטי ולא נוכל לבדוק איפה את עומדת כרגע".
    מול חברות שיש לי איתן כבר קשר הסיפור דומה מכיוון אחר- אני צריכה להתקשר/לשלוח מייל על כל משרה שמתפרסמת, פשוט משום שהם לא פונים באופן אקטיבי. כמובן שלאחר שאני פונה קורות החיים שלי אכן מועברים למעסיק. כלומר- אני עושה על העבודה עבורם (ועבורי, כמובן).
    בהחלט לא נעים.

    השבמחק
  3. הדבר הכי מוזר שקרה לי זה ראיון עבודה במקום מסוים שהם תיארו את מהות העבודה התברר שהם בכלל לא ניסחו נכון את המודעה והם צריכים מישהו עם ידע בתכנות למחרת הם שינו את ניסוח המודעה.

    השבמחק
  4. לאנונימית- קבלי ח"ח על דרך הפעולה. במצב שוק שבו יש הרבה מועמדים שמתחרים על כל משרה- האחראיות למציאת העבודה מוטלת על כתפי מחפש העבודה עצמו. ולכן "הפעלת" חברת ההשמה- מעקב אחר משרות שהיא מפרסמת והתראה בכל פעם שיש משרה מתאימה- כל אלה הם דרכי הפעולה המומלצות. זה אמנם אומר שמחפש העבודה צריך לעבוד קשה בחיפוש העבודה, אבל, זו הדרך שצריך לעבור ואין ברירה אחרת...

    השבמחק
  5. רוצה לחזק את מה שאמרו לפני: את מסבירה יפה את הקשיים שקיימים אצל חברות ההשמה, אבל שום דבר לא מונע מהן למסד מנגנון ושיטת עבודה שמעדכן את הפונה שפניתו התקבלה והיא בטיפול. זה המינימום, שמעבר לו עוד ניתן לעשות עוד הרבה כדי להפגין מקצועיות בסיסית. והתשובה "יש המון פונים, אנחנו לא יכולים לענות לכולם" לא מקובלת. זו העבודה שלכם, אם אתם מבקשים מהמועמדים שלכם להיות מקצועיים ולעבוד קשה, תהיו גם אתם. זה לא עניין של עומס, זה עניין של תרבות.

    השבמחק
  6. היי מעוז, אם הייתי מחפשת עבודה כרגע ומקבלת תשובה שהמייל שלי התקבל ונבדק- זה עדיין לא היה מספק אותי. הרי ב99.9 אחוזים מהמקרים המייל מגיע ליעדו. מבחינתי תשובה כזו לא תורמת ולא משנה את המצב. המטרה של המועמד היא לקבל טיפול בחברת ההשמה ואם מתקבל מייל כזה ואין טיפול- חזרנו לאותה נקודת התחלה...

    השבמחק
  7. בהמשך לדרך פעולתה של אנונימי. גם אני הגעתי "להסכם" מוזר כזה עם אחת החברות להשמה הגדולות במשק, שבו נתבקשתי לעקוב אחר המשרות הרלוונטיות לניסיוני וכישוריי, ואז לשלוח להן "תזכורת" על קיומי ואפשרות התאמתי לתפקיד.

    לדאבוני, צעד זה כלל לא מקדם את האינטרסים המשותפים עליהם מדברת מאיה. נהפוך הוא-יצאתי בתחושה שזה רק גרם נזק להתקדמות וזאת בשל ההתייחסות של פקידת ההשמה "הנחמדה"...

    בנוסף, אני רוצה לציין כי לי יש מזל גדול שבכל פעם חוזרים אליי טלפונית ו"מראיינים" אותי בצורה שבלונית ומשעעממת.

    מומלץ להחליף את ארסנל השאלות המטופשות נוסח:"מה יגיד עלייך המעביד כשאשאל אותו על עבודתך?"... או דוגמא לשאלה מרגיזה נוספת:"מה ציפיות השכר שלך?"-הרי זה לא אמיתי!

    אני רוצה להתקדם לראיון אישי 1X1 שבו תוכלו להתרשם ממני, ונוכל לשוחח בין השאר גם על השכר ההולם שמגיע לי.
    לכן, כדאי לשנות ומייד את הרוטינה הזו- אחרת לדעתי, אתן תישארנה ללא מועמדים, וחבל...

    השבמחק
  8. לאנונימי, ההתנהלות שאתה מתאר שכיחה למדי. ממליצה לך לנסות לפנות גם למגייסים עצמאיים ולחברות השמה קטנות שמתמחות בתחומים ספציפיים (יש לאחרונה צמיחה רבה של חברות כאלה). אני מניחה ששם ההתנהלות שונה ושמה דגש על איכות, היכרות אישית והתמחות על פני כמות...

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...