הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 22 בינואר 2012

חיזור גורלי: שמונת כללי החיזור שכל מחפש עבודה חייב לדעת

הכותרת המקורית של הפוסט הזה היתה בהתחלה אחרת, אבל ככל שהתקדמתי בכתיבתו הבנתי שמה שאני כותבת זה לגמרי ובוודאות כללי חיזור קלאסיים עם השלכה על נושא חיפוש העבודה.

אז למה אני מתכוונת? במשך שנים עבדתי בתחום ההשמה. הכרתי כך אלפי מועמדים, אבל אני מודה- ביניהם היו מספר מועמדים שאני זוכרת עד היום. אלה שאני זוכרת הם אותם המועמדים (או מועמדות) שפשוט חיזרו אחרי יותר. ולא, אם זה מה שאתם חושבים- אתם לא בכיוון! לא הכוונה לחיזור רומנטי, הכוונה לכך שהם השכילו להתנהג בצורה שונה משאר המועמדים. זו הסיבה שזכרתי אותם ושאני זוכרת עד היום למרות שמזמן אנחנו כבר לא בקשר. זו גם הסיבה שעם חלק מהם אני עדיין בקשר והם מלווים אותי ממקום עבודה אחד לשני עד היום, וגם לאחר המעבר שעשיתי לעצמאות.

עיקר המאמצים שלנו בחיפוש עבודה הוא לתפוס תשומת לב ולקבל תגובה למשלוח קורות החיים שלנו. אחוז גבוה מהנסיונות הללו מכוונים לחברות ההשמה שבעצם רוב המשרות המתפרסמות בכלי המדיה השונים הן משרות שלהן. אבל כמו בזוגיות, גם אם הצלחתם לזכות בשיחת הטלפון המיוחלת מחברת השמה, חייבים לטפח את הקשר הזה בכדי שלא יהפוך ל"סטוץ" חד פעמי. ואת זה רוב המועמדים לא עושים.

אז עשיתי חושבים וניסיתי להיזכר מה היה שונה ומיוחד אצל אותם המועמדים שכן בלטו ושלא שכחתי עד היום? מה הם בעצם עשו כדי לתפוס את תשומת הלב שלי? למה דווקא אותם אני זוכרת ולמה דווקא איתם שמרתי על קשר כל השנים הללו?

על בסיס הזכרונות האלה הכנתי עבורכם את 8 כללי החיזור שכל מחפשי העבודה חייבים לדעת. והרי הם:

- הכל מתחיל בשם
התקשרו אליכם? יופי! אני יכולה להתערב איתכם שבסוף השיחה רובכם בטוח לא זוכרים את שמה של המתקשרת (טוב, לרוב זו מתקשרת ולא מתקשר). אז שניה לפני הניתוק, בררו את שמה ותפקידה, האם היא זו שמטפלת במשרות בתחום ההתמחות שלכם? האם היא מעבירה הלאה את הפרטים שלכם למישהי אחרת? כל חברת השמה בנויה קצת שונה: אצל אחת יש מנהלי לקוחות ומנהלי מועמדים, אצל שניה יש מראיינות טלפוניות שהן סטודנטיות, אצל שלישית רק המגייסת הבכירה עושה את ההתאמות בין המשרות למועמדים וזו שהתקשרה היא רק רפרנטית גיוס. בקיצור- עשו טובה לעצמכם, בררו מי זו מי, איך זה עובד ומה שמה של מי שאמורה לטפל בכם. כן, כן, כולל טלפון ישיר וכתובת המייל שלה! שימרו את הפרטים האלה, עוד תעשו בהם הרבה שימוש!

- חי, חי, חי! כן, אני עוד חי!
אחת למספר שבועות לאחר אותה שיחת טלפון ראשונית ו"פורצת דרך" הזכירו לאותה יועצת השמה שאתם עדיין מחפשים עבודה.

- עדכנו בחדשות טובות
הופניתם לראיון דרך אותה חברת השמה? היאח הידד! - עדכנו את אשת הקשר שלכם שזומנתם לראיון וספרו לה גם איך היה. בכל הפניה נוספת, חיזרו שוב על שיחת הטלפון המעדכנת. כשמדובר במאסות גדולות, אין לכם מושג כמה קשה לטפל במועמדים שלא חוזרים לשיחות מעקב. אין לכם גם מושג כמה מרענן ומשמח זה כשיש מועמד שביוזמתו מתקשר לעדכן בחדשות.

- עיקבו אחר פרסומי המשרות
במקום להתקשר שוב ושוב ושוב ולשאול את אותה השאלה הנצחית: "שלום, יש משהו חדש בשבילי?" ולקבל את התשובה הנצחית באותה המידה: "אם וכשיהיה, נעדכן אותך. אם לא התקשרנו, סימן שאין!" היו אתם האקטיביים. עיקבו אחר פרסומי המשרות של אותה החברה וכשתמצאו משרה טריה שאתם מתאימים לה בוודאות- עדכנו גם את אשת הקשר שלכם. נכון, אתם עושים בשבילה את העבודה...אז מה? אתם רוצים למצוא עבודה או לא??

- היו פעילים בקבוצות/דפי החברה ברשתות החברתיות
עקבו אחרי הדיונים בקבוצות או בעמודי האוהדים של חברת ההשמה ברשתות החברתיות- כמעט לכולן כבר יש כאלה. יש בפיכם דברי חוכמה? הגיבו לדיונים, שאלו שאלות ותיפסו את תשומת הלב. המטרה שלנו היא לבלוט ולהיכנס לתודעה, נכון?

- היו לבביים, מנומסים ונחמדים
זה מה זה לא כיף לחפש עבודה, אני יודעת... אבל, אם כבר נוצר איזשהו קשר, נסו לשמור עליו. כן, גם אם זו רק שיחת טלפון מחברת ההשמה ה"נודניקית" הזו! זיכרו-אף נותן שירות לא ירצה להמשיך ולטפל בלקוח לא נחמד ולא נעים.

- חבר מביא חבר מביא עסקים
היו בעלי ערך מוסף. ואני אסביר: קולגה שלכם מתחיל לגייס עובדים ועדיין לא עובד עם חברת השמה? חבר שלכם מחליט להתחיל לחפש עבודה ומספר לכם? הציעו לכם משרה לא מתאימה אבל יש לכם מכר שיכול להתאים בול? יופי! למה שלא תעשו אחד ועוד אחד? למה שלא תעשו חיבורים שבסופו של דבר גם יהפכו אתכם לבעלי ערך מוסף לחברת ההשמה? עדכנו את יועצת ההשמה שיש לכם חבר שעדיין לא פנה לשום מקום ומתחיל לחפש עבודה, שאתם רוצים להפנות אליה כי אתם מה זה מרוצים מהשירות שלה... ספרו לה על חברת הסטארט אפ של קולגה שלכם שמתחילה לגייס עובדים ושאתם רוצים להפנות לחברת ההשמה כלקוח חדש... בקיצור כבר הבנתם- היו שונים מאחרים ובכל פעם שזה מתאפשר- תנו ערך מוסף. יהיה קשה לשכוח אתכם אחרי מהלך כזה.

- בנו והעמיקו את הקשר לפני, במהלך וגם אחרי חיפוש העבודה
יש תחומים שבהם כל הזמן מחפשים עבודה, או לפחות...בתכיפות גבוהה, כך שגם אם ברגע זה אתם לא מחפשים עבודה, כדאי לכם לטפח את הקשר עם אשת הקשר שלכם בחברת ההשמה. הטיפ הקודם, למשל, רלבנטי גם לאחר שמצאתם עבודה (בשביל לשמור על הגחלת....). אם אתם מגייסים עובדים לצוות שלכם, בקשו ממנהלת הגיוס בחברה שלכם לקשר אתכם עם חברת ההשמה לשיחת טלפון של הבהרת דרישות המשרה. בנו קשר עם מנהלת ההשמה גם כמגייסים, גם כמביאי BUSINESS לחברה והיכנסו לתודעה שלה. כשתחפשו שוב עבודה, היא בטוח כבר תזכור אתכם, איך אפשר שלא?

אז למה בכלל כדאי לכם להתאמץ כל כך? הרי בטוח שהאצבעות של כמה אנשים עכשיו מגרדות להם מרוב שהם חייבים כבר לכתוב תגובה על כך שזה לא הגיוני...זה הרי התפקיד של חברת ההשמה לטפל במועמדים ולהציע להם משרות, אז למה צריך לעשות עבורם את כל העבודה?
הסיבה היא שעד כמה שזו העבודה שלהם למצוא לכם עבודה, האינטרס שלכם למצוא עדיין גבוה יותר משלהם... השכילו לבצע לפחות מספר כללי חיזור ולכשתפתח משרה חדשה מתאימה יהיה לכם סיכוי הרבה יותר גבוה להישלח למשרה. לא יהיה נחמד אם כשנפתחת משרה אתם תהיו השם הראשון שיקפוץ ליועצת ההשמה בזיכרון? כשיועצת ההשמה זוכרת אתכם, הסיכויים לפספוסים של משרות רלבנטיות יורדים פלאים...

בשורה התחתונה: היו גם אתם מועמדים כאלה שלא שוכחים... פשוט כי... אי אפשר!
בהצלחה!

5 תגובות:

  1. מאיה שלום,

    כרגיל פוסט מעניין וכתוב היטב.
    עם זאת, הבעיה היא שרוב העובדות בחברות ההשמה לא מבינות מימינן ומשמאלן מה הכישורים הנדרשים לתפקידים בהייטק/ביוטק/מו"פ. הן עסוקות בחיפוש מילות קוד בקורות החיים ותו לא.

    השבמחק
  2. יש פה טיפ אחד חדש שלא סיפרו לי עליו: לעקוב אחרי פרסומי החברה ברשתות חברתיות. כל השאר לא הייתי צריך כי חברות השמה מסוימות היו מתקשרות אלי מיזמתן עד כדי כך שלא היו לי חיים. אם הייתי גם מתקבל בסש"ד לעבודה, לא הייתי אומר שאין לי חיים.

    השבמחק
  3. הייטקיסט, הרצליה קיפוח31 בינואר 2012 בשעה 15:27

    מסכים עם איתן. רוב המגייסות לא באמת מבינות בתחומים שהן מגייסות בהם. כשמגייסת שאלה אותי אם התואר השני שלי במכון ויצמן כלל תזה (ואפילו לא אתייחס לכך שהיו שתי שורות על התזה בקור"ח שלפיהם היא שאלה את זה), הבנתי שממנה לא תגיע הישועה.

    למרות שנעזרתי בארבע חברות השמה גדולות וידועות, בסוף כמעט כל הראיונות שהיו לי (משהו כמו 10 מקומות) היו דרך חברים או דרך פניות ישירות שלי.

    מתוך 5 התאמות שעשו לי בחברות השמה, רק בשניים הראיונות יצאו לפועל (שניהם דרך אותה חברת השמה). בשלושת המקרים האחרים המשכתי לקבל טלפון כל שבוע של "מה, הם עוד לא פנו אליך?" או "כן, הם אמורים לתאם לך ראיון כל רגע" או "יש יום ראיונות מרוכז בשבוע הבא, הם יתאמו איתך".

    הרגשתי מכל התהליך שחברות ההשמה לא ממש מתפקדות. אין לי מושג למה, אני לא יודע אם זה אשמתם או אשמת החברות או אולי סיבה אחרת. היו לי קשרים ידידותיים טובים עם המגייסות שדיברתי איתן והן היו נחמדות, אבל את הסחורה הן לא סיפקו.

    השבמחק
  4. שלום מאיה,

    אהבתי מאוד את הכתבה, כל מילה נכונה.
    אני זוכר שסיימתי את התואר והתחלתי לחפש עבודה דרך הצינורות המקובלים, חברות ההשמה היו אחד מהם וחלקם אף נתנו שרות טוב וזכורים לי לטובה.
    אחת מהלקחים שלמדתי הוא: להתקשר, לחזור, לשאול ולהראות שאתה קיים, ישנם הרבה מחפשי עבודה ומי שבולט יותר נזכר לטובה.
    מעבר לדף קורות חיים ישנו אדם ועל מנת להכיר אותו, מומנט החשיפה חייב להיות נרחב ועל אחריותו של המחפש בלבד.

    השבמחק
  5. שלום מיה,

    עצות שוות זהב. מניסיון העבר למדתי לקח חשוב, אם אתה לא מצליח לעבור את שלב הנייר בתודעת איש הקשר שלך הסיכוי שיחזרו אליך הוא זעום. אם אתה נמצא בזיכרון של מישהו אז השם שלך יעלה בכל פעם שהוא יצטרך מועמד למשרה מתאימה. הכוונה איננה להציק ולהתקשר כמו נודניק, אלא להיות עקבי וענייני לנהל רשומה אחר משרות וכמובן לשמור על התנהלות נעימה ואף אם אפשר גם חברית.
    לשמחתי פגשתי לא מעט אנשי מקצוע מחברות ההשמה שהוכיחו שיש גם אנשים טובים מעברה השני של קשת מעגל מחפשי העבודה.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...