הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 19 בפברואר 2012

טיפ השבוע לראיון עבודה: כן להתכונן, לא לשנן!

מכירים את זה שכל מופע סטנד אפ כולל במהלכו בערך 50 משפטים שמתחילים ב"מכירים את זה?"?
אז אני אעלה (עם סולם) על אותו הגל ואשאל אתכם:
מכירים את זה שאתם מוזמנים לבר מצווה ומגיע הרגע הזה של נאום התודה של חוגג הבר מצווה? כן, זה נחמד ומרגש (במיוחד להורים, כל השאר מתרכזים יותר בניגוב החומוס) אבל, בואו נודה באמת, הנאום הזה נשמע כמו משהו שמישהו שינן ושינן ושינן עד שהוא המממ... מאבד קצת (הרבה!) מהחן שלו.

מכירים את זה שלפעמים לומדים כל כך הרבה למבחן עד שמרגישים שככל שאנחנו לומדים יותר- כך באופן ביזארי יודעים פחות? ברור שאתם מכירים את זה, זו תופעה ידועה. בדיוק בנקודה הזו צריך להבין ש"די!" ושאין טעם להמשיך ולדוש בחומר, טוב לא יצא מזה...

זה בדיוק מה ששכחתי (כן, קל לתת עצות לאחרים...) כשהוזמנתי בפעם הראשונה להשתתף בתוכנית טלויזיה. בתוכנית ביקשו ממני להכין טיפים להצלחה בראיון עבודה וזה באמת מה שהכנתי- רשימה של טיפים שיכולה היתה למלא לא רק אייטם קצר של 4 דקות, אלא תוכנית טלויזיה שלמה. עיזבו, מה אני מבלבלת במוח? הכנתי כל כך הרבה חומר שאפשר היה לבנות מזה מיני סידרה... וזה לא מסתיים כאן. כל כך התרגשתי (טוב יש לי תירוץ טוב- פעם ראשונה בטלויזיה ועוד בשידור חי...!), שאמרתי לעצמי שאני חייבת לסדר טוב טוב את כל החומר בראש. אז, יצרתי לעצמי תרשימי זרימה, למדתי ושיננתי את כל החומר שאני בעצם יודעת בעל פה גם ככה כי אני זו שכתבתי אותו, הכנתי ראשי פרקים ו...מה לא?

מה קרה- אתם שואלים? בתוכנית עצמה היה איחור כי אייטמים קודמים התארכו מעבר לזמן המתוכנן. הייתי אמורה לעלות לשידור בשעה מסויימת, אבל עליתי בסוף 5 דקות לפני סוף התוכנית ומבזק החדשות. כל החומר שהכנתי (להזכירכם- בכמות שמותאמת לסדרה באורך של 500 פרקים, להלן, טלנובלה ספרדית ממוצעת בערוץ ויוה) היה צריך להתכווץ לברוטו 3.5 דקות. איפה תוכנת ה ZIP כשצריך אותה, אה?
אז מה עושים? שאלה טובה... לקח לי בערך דקה (מתוך ה 3.5) להתעשת ולהבין שמה שהכנתי לא רלבנטי ושצריך לעבור לפלן בי, משמע, לקפוץ מנושא לנושא במהירות הבזק, לנטוש הקשרים- ללכת ישר לשורה התחתונה וכו' וכו'...

ולמה אני חולקת איתכם את כל זה? כי בתוכניות שבאו אחרי זה כבר הבנתי את הרעיון.... כל החומר הרי גם ככה אצלי בראש, אין טעם לשנן וללמוד בעל פה. אז כן, לכל שאר התוכניות הגעתי ככה, כמו שאני: ידעתי על מה רוצים שאדבר וזהו, לא הכנתי מראש פאנצ'-ליינים, תרשימי זרימה וראשי פרקים, והרי זה פלא- הדברים רצו חלק, התשובות שלי נהיו קצרות וממוקדות (בקצב שנדרש בטלויזיה), ובמקום לנסות להיזכר מה תכננתי מראש לענות, פשוט עניתי. במילים אחרות: הכנתי מראש את המסר, אבל רק את המסר והעברתי אותו בצורה טבעית.

לפני מספר שבועות פגשתי מחפש עבודה שהיה מעונין בהכנה לראיון עבודה. לפני שהתחלנו הוא היה חייכן ולבבי. החלטנו לקיים סימולציה של ראיון משאבי אנוש בכדי לברר מה קורה שם שבגללו הוא לא מצליח לעבור ראיונות. מהרגע בו התחלנו - זה קרה: אותו מועמד חביב ולבבי הפך ל"רובוט" שפולט משפטים מוכנים מראש. התשובות כולן נשמעו כאילו הן יוצאות מתסריט קבוע, תשובות מלאכותיות, לא טבעיות, חלקן אפילו מעושות.
מיותר לציין שהרושם שנשאר בתום ראיון כזה הוא לא הרושם שמישהו מעונין להשאיר. לא נוצר כאן קליק עם המרואיין, לא מתקבלת התחושה שניתנו תשובות כנות. כן מתקבלת התחושה שמישהו פשוט למד בעל פה והתכונן עד כדי כך ששום דבר כבר לא נשמע אמיתי וטבעי.

אז מה הלקח מכל הדוגמאות האלה? להתכונן לראיונות עבודה זה מצוין, חשוב להיות מודעים לרושם שאנחנו יוצרים, לשפת הגוף שלנו. חשוב גם להיות מוכנים לשאלות קשות שעלולות לצוץ, חשוב לתכנן מה אנחנו רוצים להגיד ובקיצור, חשוב לדעת איזה מסרים אנחנו מעוניינים להעביר. אבל! היזהרו מגלישה לקיצוניות השניה, כי לעיתים שינון מוגזם עלול ליצור רושם מלאכותי, לא אמין, לא כנה.
אז מהי השורה התחתונה? בדיוק כמו הראשונה: להתכונן- כן, ללמוד בעל פה- לא!

רוצים להתכונן לראיון העבודה הבא שלכם? רוצים להיות בטוחים שאתם מעבירים את המסר הנכון?
צרו קשר לתיאום פגישה יעוץ לחיפוש עבודה עם דגש על הכנה לראיונות עבודה:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

בהצלחה!!

תגובה 1:

  1. הטיפ שלי לראיון עבודה: להבריז!

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...