הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 24 ביוני 2012

טיפ השבוע לחיפוש עבודה: טייטלים יצירתיים שסוגרים דלתות

לא, לא התבלבלתי בכותרת. בהחלט התכוונתי למה שכתבתי כי לפעמים (לפחות במקרים שעליהם תיכף אפרט) יצירתיות היא דווקא בעוכרינו.

התופעה שאליה אני מתכוונת היא תופעת הטייטלים היצירתיים. אם יצא לכם כבר לעבוד ב 2-3 מקומות עבודה, ועוד יותר אם יצא לכם לעבוד בארגונים גדולים (עם נטיה חזקה לאמריקאיות) אני בטוחה שנתקלתם בתופעה הזו.

יש כמה סיבות אפשריות לכך שמעסיקים בוחרים בטייטל יצירתי:
- הסיבה הראשונה לא יצירתית בעליל וקשורה לכך שבכל ארגון יש תרבות פנימית ושפה פנימית משלו. לעיתים שם התפקיד קשור לשם של חטיבה מסויימת ולפעמים השם מושפע מהז'רגון הפנימי של החברה.

-הסיבה השניה היא שככל שבחברה יש יותר עובדים, כך יש יותר התמחויות ספציפיות וכמות התפקידים עולה ובכדי ליצור בידול ביניהם, פשוט ממציאים טייטל (שם תפקיד) חדש.

-ולפעמים הסיבה היא קצת שונה: רוצים לשמר עובד, אבל אין באמת לאן ואיך לקדם אותו, אז מעניקים לו ברוב פאר והדר טייטל חדש (וגם חבילה חדשה של כרטיסי ביקור), כשבמציאות מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת, משמע, תפקידו נשאר בדיוק אותו דבר כמו קודם (עם אולי שינוי אחד קטן או שניים), מלווה, במקרה הטוב, בשיפור קל עד בינוני בשכר.

אני בטוחה שיש עוד סיבות שלא מניתי כאן, אבל התוצאה היא כזו: בעוד שהסיבה להמצאת הטייטל מקורה, בסה"כ, במקום טוב, וכל עוד אותו עובד ממשיך לעבוד בחברה- הכל טוב ויפה. אבל, דברים מתחילים להסתבך כשאותו העובד בעל הטייטל היצירתי מחליט לחפש עבודה...

במאמר מוסגר אני חייבת להוסיף שלא רק בעלי טייטלים "יצירתיים" עלולים להיתקל בבעיה הבאה, לעיתים זה אפילו קורה למי שעד היום היה בטוח שתפקידו הוא X, אבל בשוק העבודה כשמחפשים X מחפשים נסיון אחר לגמרי ולנסיון הספציפי שבאמת יש לו קוראים בשוק דווקא Y.

וזו בדיוק הבעיה: לפעמים לטייטל שלכם יש משמעות רק בתוך הארגון שבו אתם עובדים, אבל אין לו שום משמעות מוכרת מחוצה לו. לפעמים מה שאתם חושבים שהוא ניהול תפעול - בחוץ יש לו משמעות אחרת לגמרי. ולפעמים אתם בטוחים שאתם מנהלי פרוייקטים, אבל בחוץ, כך אתם מגלים, יש עשרות סוגי תפקידים שמקבלים את השם: "ניהול פרוייקטים" וכולם מאוד מאוד שונים אלה מאלה- גם בתוכן של התפקיד וגם ברמת הבכירות שלו.
ויש עוד מצב- לעיתים אתם נושאים בתפקיד שהוא ממש "עוף מוזר" מין מיש-מש כזה של כמה סוגי אחריות יחד, קצת מפה וקצת משם וכשאתם יוצאים החוצה ומתחילים לחפש עבודה אתם לא מצליחים למצוא את עצמכם בשום תיאור משרה. 

אז כן, כל עוד לא חיפשתם עבודה, הכל היה בסדר, אבל כשאתם מתחילים לחפש אתם מרגישים בדיוק כמו תייר גרמני שמנסה לדבר צרפתית בסין. אתם פשוט לא מדברים בשפה הנכונה עם המקומיים. ובמילים אחרות: אתם לא משתמשים באותו הז'רגון של המעסיקים הפוטנציאלים שלכם.

הפתרון?
פשוט!
הנה אפילו שניים: 

1. ללמוד לקח ולפני שחותמים על חוזה עבודה לברר היטב מהו שם התפקיד שתקבלו ומה הוא כולל. לחילופין, אם מנסים לשמר אתכם בארגון ומציעים לכם טייטל יצירתי במיוחד, אל תשכחו שכבר כשהייתם קטנים אמא לימדה אתכם לא להסכים לאף "דוד נחמד" שמציע לכם ממתקים... לפעמים הטייטל היצירתי הוא ממתק שבעתיד רק יעשה לכם צרות ויקשה על חיפוש התפקיד הבא שלכם. 
אגב, אם "הדוד" מאפשר לכם להשתתף בבחירת הטייטל עצמו- מצויין! בידקו היטב לפני שתענו לו. 

2. להבין את הסטנדרט בשוק העבודה. מה קוראים למה? איך נהוג מחוץ לארגון לקרוא לתפקיד כמו זה שביצעתם? מה קופץ לראש למי שאינו עובד במקום העבודה שלכם כשהוא שומע מה עשיתם?  

אז הנה השורה התחתונה של טיפ השבוע לחיפוש עבודה: לפני שתעדכנו את קורות החיים עם הטייטל האחרון שלכם- בידקו באיזה שפה השוק מדבר והאם אתם דוברים אותה. הבינו היטב איך קוראים למה שעשיתם מחוץ למקום העבודה האחרון וזה מה שתכתבו בקורות החיים שלכם. טייטל יצירתי, שלאף אחד אין שמץ של מושג מה הוא אומר, טוב לדבר אחד בלבד: לסגירת דלתות.

***חיפוש עבודה הפך בשלוש השנים האחרונות לסוג של עבודת דוקטורט... לפחות בגלל הזמן שזה לוקח, המורכבות של התהליך, כמויות המידע הגדולות שנחשפים להן וה"מומחיות" הנדרשת בכל שלבי התהליך החל מכתיבת קורות חיים ועד לצליחת ראיונות עבודה. אם אתם חשים שהתהליך לוקח אצלכם הרבה יותר מידי זמן, אם דברים פשוט תקועים ולא קורים, אם אתם לא מבינים למה: קיבעו פגישת יעוץ לחיפוש עבודה. זה קצר, ממוקד ומשקף לכם באופן הבהיר ביותר איך ניתן לחפש עבודה טוב יותר וגם למצוא.
צרו קשר לקבלת פרטים על פגישת יעוץ לכתיבה ושדרוג קורות חיים, שימוש מתקדם בלינקדאין, שיטות חיפוש יצירתיות, והכנה לראיונות עבודה. הכנתי עבורכם תוכנית שלמה, ברורה, אופרטיבית וקלה לביצוע שתיעל לכם את החיפוש!
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

6 תגובות:

  1. למה לא כתבת את זה לפני שנתיים?
    עד היום יש לי תפקיד בקו"ח שהוא פנימי ולא מתאים לשום דבר. תמיד הייתי צריך להסביר אותו בראיונות. בזמנו זה עשה בעיות, היום כשזה עוד תפקיד הוא עושה פחות בעיות, אבל עדיין עושה

    השבמחק
  2. פוסט מצויין.
    הפתרון הוא הסבת טייטל.
    הסתכל במשרות שנראות לך, בדוק את הדרישות למשרה, אם יש חפיפה בין מה שעשית לבין דרישות המשרה - אמץ לך טייטל דומה לכותרת המשרה. זה לא שקר, אתה פשוט מאמץ את השפה של ארגון היעד שלך.כך גם תענה למשרות שבאמת מתאימות לך וגם המעסיק הפוטנציאלי יבין באמת מי אתה.

    השבמחק
  3. אהבתי...כל כך נכון ומעוגן בביצה העסקית בה אנו חיים

    השבמחק
  4. מסכימה לחלוטין כי אני חווה על בשרי...
    מאיה, אני קצת מאוכזבת הפתרונות אותן את מציעה הן פתרונות של איך לא להיכנס למצב הזה. ומה קורה אם אני כבר שם..

    השבמחק
  5. מצחיק.
    בזמן שעבדתי בארגון גדול תמיד פישטתי את התפקיד למהות שלו כדי להמנע מהסברים מיותרים.
    פתאום קלטתי שבקו"ח השארתי את ההגדרה שלהם...
    הלכתי לפשט את הטייטל.
    חבל על הקבצים שכבר נשלחו...
    תודה

    השבמחק
  6. לכל האנונימים- תודה רבה!
    לדורית, מוטב מאוחר מאשר מעולם לא... :) בהצלחה!
    לאנונימית- ראי מה כתבתי בטיפ השני שמתייחס למה לעשות במידה ואת כבר בעלת טייטל בעייתי: להבין מה הסטנדרט בשוק העבודה ואיך קוראים למה- לזהות איך השוק קורא לתפקיד שביצעת ולשנות בהתאם בקורות החיים..

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...