הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

טיפ השבוע לחיפוש עבודה: "קישטה אטיטיוד!"

לפני מספר חודשים החלטתי לקנות מזגן חדש. ולפני שקונים מה עושים? נו כמובן, סקר שוק קטן. לשם כך קפצתי לקניון הקרוב לביתי ולחנות של רשת גדולה (לא משנה מה שמה...). כשנכנסתי, אף אחד מהמוכרים לא התייחס אלי. אחרי מספר דקות ניגשה אלי מוכרת אחת ושאלה מה אני "צריכה" (כך ממש, במילים אלה). עניתי שאני מתעניינת ברכישת מזגן חדש ושאשמח לקבל פרטים ומחירים.
מכאן והלאה התרחש משהו שבאמת שלא חוויתי עד אותו היום: היא ענתה לי במשפט אחד שיש רק מותג אחד שהם מוכרים והתחילה להתרחק. "רגע", אמרתי לה "איזה דגמים קיימים, כמה כוח סוס, ומה לגבי מחירים??" קיבלתי תשובה בחצי פה על כך שזה תלוי במזגן ושזה עולה X שקלים. גם את המידע הזה קיבלתי מרחוק, שכן היא המשיכה ללכת ואני, בלית ברירה, מצאתי את עצמי עוקבת אחריה. בשאלה לגבי המחיר של ההובלה היא כבר היתה במרחק 2 מטרים ממני  (מוזר! אני בטוחה שלא אכלתי שום לפני כן!) ואז כבר לא יכולתי להתאפק! שאלתי אותה אם היא ממהרת לאנשהו ואולי יש מוכר אחר, כי יש לי תחושה שהיא לא כל כך פנויה לדבר. היא נעצרה (סוף סוף) וענתה שכן, היא "מאוד עסוקה היום"...
טוב, כשהרמז כזה עבה, אין הרבה מה לעשות חוץ מאשר לצאת באלגנטיות חפויית ראש מהחנות ולהמשיך לאחרת. וזה בדיוק מה שעשיתי: לא רק שיצאתי מהחנות- יצאתי לגמרי מהקניון, חציתי את הכביש ונכנסתי לחנות של רשת אחרת. המוכר קיבל אותי בחיוך ושאל איך אפשר לעזור, הוא הוביל אותי לשולחן שלו והזמין אותי לשבת. הוא הראה לי את הדגמים שנמכרים בחנות, ענה בסבלנות לכל השאלות שלי ובאיזשהו שלב אף סיבב את מסך המחשב שלו והראה לי את רשימת המחירים של כל הדגמים. אוף, איזה שינוי מרענן מהחוויה המבישה שקרתה לי רק כמה דקות מוקדם יותר!
ועכשיו ילדים, חידה: מי מבין המוכרים זכה להיכרות אישית לוחצת עם כרטיס האשראי שלי? :)

נו, אז מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? 
הלקח פשוט מאוד: לפעמים הכל נופל וקם על attitude.

איך אפשר למנף את הלקח הזה לכיוון שלשמו נתכנסנו כאן- חיפוש עבודה? ובכן, גם זה די פשוט: יצא לי לאחרונה לתת יעוץ למספר מחפשי עבודה שטענו שעבורם לעבור ראיון עבודה מקצועי זה ממש קלי קלות ואפילו "חתיכת עוגה", אבל, הם תמיד, תמיד נופלים בשלב של ראיון משאבי האנוש. ההמשך של ההצהרה הזו הוא בד"כ משפט ארוך ארוך שקשה לעצור באמצע השוונג ושהולך בערך ככה: "כן, ובכל מקרה, אני ממש לא מאמין בכל העניין הזה של ראיון של משאבי אנוש, אני לא סובל את זה, יושבת שם בחורה שלא מבינה כלום, בחלק מהמקרים היא יכולה להיות כמעט הבת שלי, מישהי שאין לה שמץ של מושג מה אני בכלל עושה ושואלת את אותן השאלות השחוקות, שכולן שואלות, יחד עם כמה שאלות דביליות במיוחד לקינוח כמו מה התכונות השליליות שלי ומה הכישלון הכי גדול שלי ונו, אני באמת לא יודע מה קורה שם, אבל אני פשוט לא עובר ראיונות של משאבי אנוש!".

הנה עוד מקרה קלאסי של הביצה והתרנגולת: אם אתם בטוחים שהראיון הזה מיותר ושהמראיינת לא מבינה כלום ושאתם לא טובים בראיונות מהסוג הזה, די ברור שסוף טוב לא יצא מהסיפור הזה...

ואולי זה בדיוק מה שקרה עם אותה מוכרת נמהרת? היא אמרה לעצמה- ממתי בחורה בכלל קונה מזגן, היא בטח סתם מבלבלת לי את המוח בשאלות ולמי יש בכלל זמן לבזבז על מישהי שרק מתעניינת ובטוח לא תקנה בסוף, אז נתקתק עניינים ונמשיך ללקוח הבא... אבל היא טעתה. 

אז הנה תרגיל קטן עבורכם: 
נניח שאתם הולכים ברחוב וזר מוחלט מגיע לכיוונכם. ונניח שאתם עכשיו צריכים להחליט אם הזר המוחלט הזה (או זרה, כמובן) מתאים להיות הבייביסיטר של הילד שלכם. בכל זאת, מדובר על תפקיד בעל חשיבות גבוהה ביותר. מי יודע בכלל מה הרקע שלו? איזה טיפוס הוא? האם אפשר לסמוך עליו? האם בטוח להכניס אותו הביתה? לשתף אותו בשגרת הבית? הוא עשה את זה כבר פעם, או שלא? יש לו ממליצים? ולמה לעזאזל הוא מסתפק רק בתפקיד של בייביסיטר אם הוא כזה מנוסה? וכן הלאה והלאה תהיות, התלבטויות וספקות.

אז איך נדע שהזר הזה מתאים לנו?
זהו, שחוץ מלתחקר אותו "שתי וערב" איפה הוא כבר עבד בעבר (קורות חיים) ומה בדיוק עשה ואיזה נסיון רכש, לבקש המלצות ואולי להעביר כמה מבחנים, אין לנו באמת דרך לנבא אם הזר הזה הוא הבחירה הכי טובה שלנו. 
כל שנותר לעשות זה לנסות (עד כמה שאפשר) לתהות על קנקנו ולהבין איזה מין איש הוא, מהי האישיות שלו, איזה תכונות וכישורים יש לו.

בינינו, נראה לכם שקל להבין משיחה של שעה (בממוצע) מי זה בדיוק האיש הזה? אז זהו שלא...
וזה מה שמנהלי הגיוס או משאבי האנוש בדיוק אבל בדיוק מנסים לעשות: לבדוק מי אתם כדי לתת את ה verdict שלהם: יתאים לארגון או לא יתאים לארגון, יצליח בתפקיד, או לא יצליח בתפקיד? יש או אין פוטנציאל? יסתדר עם המנהל הישיר או שממש אין סיכוי?
אם יצא לכם כבר לראיין מועמדים, אתם בטח כבר יודעים: זהו אחד מהדברים הכי קשים שיש- לנבא מראש על בסיס של קורות חיים ושיחה קצרה האם מישהו באמת מתאים או שלא. ולא רק זה, כי אם אתם מנהלי גיוס שיותר מידי פעמים טועים והגיוסים שלכם לא מחזיקים מעמד בארגון, מפוטרים במהירות או לא מצליחים בתפקיד - שהרי אז ראשכם שלכם על הכוונת כי זה בין היתר בדיוק התפקיד שלכם- לסנן את מי שמתאים מבין מי שלא מתאים ולדעת לנבא מי מכל המועמדים יצליח בתפקיד.

אלה האתגרים שעומדים בפני זה, או זאת, שיושבים מולכם בראיון משאבי האנוש. הם לא סתם שואלים שאלות מעצבנות ומחטטים ומתחקרים. זו פשוט הדרך שעומדת בפניהם בכדי לבצע את תפקידם כהלכה- לסנן החוצה את מי שלא מתאים ולהעביר הלאה את מי שכן. האם קל לעשות את זה? לא! זה לטעמי אחד מהדברים הכי קשים שיש ושיקום מנהל משאבי האנוש שיגיד בכנות שהוא יודע בקלות ובמאה אחוז איזה מועמד מתאים ואיזה לא אחרי ראיון אחד.

לסיום, אחרי כל הסאגה הזו הנה טיפ השבוע לחיפוש עבודה: לפני שאתם נכנסים לראיון משאבי האנוש, במקום לחשוב "איזה באסה לכם ואוף, שוב ראיון דבילי עם שאלות מעצבנות של איזו ילדונת שלא מבינה כלום" שנו את ה attitude. חישבו בדיוק להיפך- איך אתם יכולים לעשות לה את החיים קלים יותר ולהקל עליה את הקושי לנבא אם אתם מתאימים או לא. דעו למכור את עצמכם ואת היכולות שלכם והבינו שהראיון הזה הוא פשוט נסיון של הארגון למנוע טעויות ולמצוא את האדם שסיכוייו להצליח בתפקיד הם הגבוהים ביותר. 
זיכרו, גם אתם לא הייתם מכניסים הביתה זר מהרחוב לפני שתיחקרתם אותו מכל הכיוונים והבנתם שהוא מתאים. זה בדיוק אותו הדבר כשצריך להכניס עובד חדש לחברה...

האחיין שלי היה אומר על כל חתול תועה ברחוב "קישטה, מיאו!!!"- אז זה המסר שלי עבורכם: קישטה אטיטיוד! השאירו אותה בבית... זה נכון תמיד, אפילו כשמוכרים מזגן...

**לקבלת פרטים על הכנה לראיונות עבודה, שדרוג קורות חיים, שינוי והרחבת שיטות החיפוש ועוד מיני טיפים שיכניסו הרבה רעננות לחיפוש עבודה שחוק- צרו קשר, מה'כפת לכם לפחות לקבל פרטים? ;)
054-7380310
ולביישנים:
maya.bouhnik@gmail.com

9 תגובות:

  1. וואו,איזה מוכרת לא שירותית בעליל...

    הייתה תקופה שעבדתי במכירות של סלוני יוקרה (בוגר הנדסה יש לציין)
    דווקה נשים לבד היו בוחרות סלון במהירות, ואילו כאשר היו כמה חברות , אז לי היה ממש קשה למכור !

    ובכל זאת הייתי ג'נטלמן עד הסוף
    עם המון סבלנות וסובלנות :))

    השבמחק
  2. יפה, צריך לשלוח את המוכרת הזאת לחפיפה מקצועית אצלך...
    והכי מעניין- מסתבר שהיא עובדת שם שנים (עשיתי בירור קצר מסקרנות...).
    כנראה שאין להם ברשת הזו "קונים סמויים" שעושים מידי פעם סימולציות בקרה על המוכרים...

    השבמחק
  3. מאיה,אני קורא בשקיקה את הכתוב!!! פשוט יש לך את היכולת לגעת בדברים הכי אמיתיים,שוב ושוב בכל כתבה.
    תענוג!!!

    תודה
    שי

    השבמחק
  4. היי שי, תודה רבה רבה!!! כל כך שמחה לשמוע! :)

    השבמחק
  5. כמו תמיד תובנות מדויקות ומועילות. תודה מאיה!

    השבמחק
  6. קראתי, אהבתי, אני מסכים עם התיאור, אך נראה לי שהמציאות קצת יותר חמקמקה. לדעתי, הרבה חברות אינן מצליחות להגדיר תפקידים בצורה ברורה וזה כמובן מקשה על מציאת האדם המתאים. בארץ, נהוג במקומות רבים שאדם אחד עושה מספר תפקידים, בדרך כלל הוא או היא לא טובים ומוכשרים בכולם, וכאן מתחילה הבעיה. אני חושב שכדאי לחברות המגייסות עובדים להגדיר היטב את תחומי האחריות בתפקיד, עם גבולות מאוד ברורים, ובמקום לנסות למיין ולחפש את "האחד והיחיד" המתאים, לעשות תקופת ניסיון קצרה שבה יינתן סיכוי לכמה מועמדים להוכיח את התאמתם לחברה ולתפקיד.
    ובנושא שירות - המסחר בארץ בנוי על בסיס איתן של חוסר אמון בין המוכר לקונה. הקונה נזהר שלא "ליפול בפח" ואילו המוכר הופך במהרה לשחוק משעות עבודה ארוכות וניסיונות חוזרים לרצות את הקונה החשדן. מעבר לכך, חסר לנו כאן בארץ הנימוס והכבוד הבסיסי אחד כלפי השני, והתוצאה היא חוויה לא טובה, גם לקונה וגם למוכר. ב"קורות החיים" של המוכרת שפגשת כנראה לא היה כתוב - אוהבת לתת שירות ללקוחות, מקפידה לתת שירות אדיב וסבלני, עונה תמיד בנימוס וכו', אלא פרטים אחרים שאינם קשורים ליכולותיה בתחום זה. השאלה היא - איך ניתן להדגיש בקו"ח תכונות חשובות המעידות על יכולתנו לבצע בהצלחה את התפקיד אליו אנו פונים?

    השבמחק
  7. מאמר מרענן.
    בכלל, מחפשי עבודה לא נותנים שום קרדיט לארגון - אולי אין דרך יותר טובה לנבא?
    האמת היא למעשה באמצע.
    המאבחנת מסוגלת כן לאתר אנשים מוזרים, עם אישיות קיצונית.
    רוב האנשים הם באמצע ולגביהם יכולת הניבוי שלה שואפת לאפס.
    מה שהיא יכולה לנבא זה מי התכונן ספציפית לראיון כא והכין תשובות מתוקתקות לשאלות כמו:
    ספר לי על קונפליקט שהיה לך במקום עבודתך הקודם
    מה המגרעה שלך - לא פרפקציוניסט
    איפה אתה רואה את עצמך בעוד שנתיים
    וכו

    השבמחק
  8. לאנונימי- תזהה איזה תכונות וכישורים קריטיים לתפקיד, מה מתוכם מאפיינים אותך וכיצד זה תורגם במציאות במהלך הקריירה שלך- ואת זה תכתוב בקורות החיים...

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...