הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 4 בנובמבר 2012

אתם מחפשים עבודה, אבל המעסיקים חושבים רק על אמילי

אם התחלתם לחפש עבודה מבלי לבצע כמה שיותר מוקדם בתהליך את הצעדים הבאים שתיכף אכתוב עליהם, הרי שברור מראש שקל זה לא יהיה...
וכן, למרות שזה ברוב המקרים באמת לא קל, רוב המועמדים פוסחים על השלב הזה, שרלבנטי גם לכתיבת קורות חיים וגם לצליחת ראיונות עבודה.

נכנה את השלב הזה בשם החיבה "אמילי". 

אנשי מכירות מכירים את זה היטב: אם הם אנשי מכירות מנוסים, מקצועיים ומוצלחים באמת הם יודעים שבכדי למכור למישהו משהו צריך קודם כל להבין מה הוא מחפש, מה הוא צריך, מה חסר לו ובמה בדיוק הוא מעוניין. איש מכירות שינסה למכור את מרכולתו וידלג על שלב ההקשבה ואיפיון הדרישות, רוב הסיכויים שיתאמץ לחינם: ינסה למכור את הדבר הלא נכון, לשכנע לכיוון שגוי ובסופו של דבר גם יפספס את המכירה.
אם, לעומת זאת, הוא יברר קודם מה הלקוח הפוטנציאלי צריך, מה עושה לו את זה ואיזה פיתרון הוא מחפש, או אז כל תהליך המכירה יהיה הרבה יותר ממוקד ופשוט. זה לא אומר שהוא בהכרח יצליח, אבל סיכוייו לקלוע הרבה יותר טובים כשהוא יודע לפחות לאן לכוון.

כל תהליך של חיפוש עבודה הופך אתכם לאנשי מכירות מן המניין. אלה שקל להם "למכור" ירגישו כמו דג במים (לפחות בשלב הראיונות). הצנועים יותר שבחבורה קצת יתקשו, אבל זה לא באמת ישנה את העובדה הפשוטה- בכל מפגש בין מועמד למעסיק מתבצעים תהליכי מכירה הדדיים. המועמד ינסה למכור את נסיונו, פוטנציאלו וכישוריו ואילו המעסיק ימכור את המוניטין שלו, את התפקיד, את חזון החברה, את התרבות הארגונית, מוצרי החברה וכן הלאה.
כל מי שעבר ראיון או שניים בחייו (או הרבה יותר, אבל מי סופר?!) יודע שכמעט בכל ראיון (של מראיין מנוסה) מגיע שלב המונולוג. מהו השלב הזה? ובכן...למעשה זהו השלב שבו המועמד סוף סוף יכול להתרווח באנחת רווחה (חרישית) בכיסאו, להרגע קצת ופשוט להקשיב, אבל אם נחזור שוב לתאוריה שכל מפגש בין עובד פוטנציאלי למעסיק הוא מפגש מכירה, אזי זה בדיוק השלב שבו תורו של המראיין להציג (וגם למכור!) את החברה שאותה הוא מייצג.

אז מה הוא כבר יספר במונולוג הזה שלו? הוא יהלל את החברה, יספר ממתי היא קיימת וכמה עובדים יש בה, עד כמה דוגלים בה לקדם מבפנים את העובדים, עד כמה ההון האנושי הוא הכי, אבל הכי "הדובדבן שעל הקצפת" מבחינה מקצועית, עד כמה יש הווי חברתי, וטיולים והרמות כוסית וערבי גיבוש, עד כמה התפקיד מאתגר, הלקוחות גדולים ו...אוף...רגע, תנו לקחת אויר. בקיצור, בשלב הזה, שמתוכנן היטב מראש, כמובן, מדוקלם ומלוטש כמו יהלום, המעסיק מנסה להלהיב, לשכנע ולמכור.

מה שהוא בעצם עושה, הוא שהוא מראה לכם מה יצא לכם אם בסופו של דבר תתקבלו לחברה- יצא לכם תפקיד טוב, אתגר, תנאי רווחה טובים, קולגות מקצועיים ו... נו, תעצרו אותי כבר...!

אז בואו באמת נעצור בדיוק פה לרגע-
האם גם אתם כמחפשי עבודה צריכים למכור? ברור שכן. 
האם גם לכם יש מונולוג מכירה שכזה? אני לא בטוחה.

אז הנה הטיפ שלי לחיפוש עבודה השבוע: הבינו שבכל מפגש בין מועמד למעסיק מתקיימת מכירה הדדית. המראיין (ברוב המקרים) ידע היטב כיצד למכור לכם את התפקיד והחברה, והמנוסים שבין המראיינים לעולם לא יוותרו על שלב ה"מונולוג" שאני בטוחה שהם דיקלמו כבר עשרות פעמים.
כמחפשי עבודה גם אתם צריכים לפתח "מונולוג" שכזה משלכם, רק שמאוד כדאי שהוא לא יהיה בנוי כמונולוג, אלא משלושה ארבעה מסרי מכירה שאתם רוצים להעביר במהלך הראיון (וכדאי מאוד ללמוד איך לשתול אותם באלגנטיות ובאופן אורגני וטבעי בתוך התשובות).

איך בונים מסרים שכאלה? ובכן, זה כמובן חייב להיות תלוי לקוח. או במילים אחרות- בררו היטב מה המעסיק (שהוא גם הלקוח) צריך. מה חסר לו? מה בעייתי? מה הוא מחפש? איזה נסיון? איזה סוג של עובד? איזה אישיות? 
כל אלה הם הכפתורים שעליכם "ללחוץ" עליהם במהלך הראיון.

אז מה זה אמלי שציינתי כאן למעלה? "אמילי"="אני, מה יוצא לי מזה?" כן, זה בדיוק מה ששואל את עצמו כל קונה לפני שהוא מוציא את הארנק... "מה יוצא לי מהחליפה הזו? מרזה אותי? יופי! אני קונה!", "מה יוצא לי מהמכונית הזו? נוחיות וביטחון? יופי! אני קונה!", "מה יוצא לי מהתפקיד הזה? שכר טוב? קידום? התקדמות מקצועית? אחלה! אני מעוניין!".
זה גם בדיוק מה שחושב לעצמו כל מראיין תוך כדי קריאת קורות החיים שלכם ותוך כדי הראיון... "מה יוצא לי מזה?" "המועמד הזה ישתלב טוב בצוות? יש לו את הניסיון המקצועי הנדרש? הוא יסתדר עם המנהל הישיר? הוא יוכל להתמודד עם הלקוחות שלי? הוא יוכל לפתור לי את הבעיה הזו שאנחנו מתמודדים איתה כבר חצי שנה? הוא יצליח לפצח את הלקוח הפוטנציאלי העקשן ההוא מארה"ב?" וכו' וכו' וכו'...

אז הנה שיעורי בית:
- חישבו היטב למה כדאי לכל מעסיק באשר הוא להציע לכם עבודה. מה יצא לו מזה??
- זהו את נקודות החוזק שלכם, הכינו לעצמכם 3-4 מסרים שיווקיים טובים.
- נתחו היטב לפני כל שליחת קורות חיים ולפני כל ראיון עבודה מהו ה"אמילי" הספציפי של המעסיק שאליו אתם פונים.
- התאימו את המסר השיווקי שלכם ל"אמילי" שלו.

אל תשכחו...כל מעסיק חושב קודם כל על האינטרס שלו, על הצרכים שלו ובקיצור על ה"אמילי" שלו. אם ניתחתם את הצורך נכון והצלחתם לכוון בדיוק לשם את המסרים השיווקיים שלכם....נו, מה יש להגיד יותר מזה...- הדלת מתחילה להיפתח עבורכם לרווחה...

***לכתוב קורות חיים מקצועיים היום זה כבר לא מותרות, זה לאט לאט הופך להכרח. לדעת להעביר את המסר הנכון בראיון, כזה שילחץ על כל הכפתורים הנכונים הוא לפעמים בדיוק מה שניצב בין תשובה מנומסת של "תודה, אבל לא תודה..." לבין זימון לראיון שני ושלישי.
אם אתם מתקשים לבנות את המסר הזה לבד- צרו קשר לפרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

תגובה 1:

  1. מה יצא לכם מזה שתעסיקו אותי? אני אגיד לכם: זו מצווה. תעזרו לי. זו מצווה ואלוקים יברך אותכם. באמת.
    אני שומע את המשפטים האלה כל כך הרבה כשאנשים אחרים רוצים שאני אעזור להם, ואני, מה יוצא לי מזה?

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...