הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 6 בינואר 2013

רוצים לבלוט? 5 פרטים שאתם חייבים לציין בראיון עבודה

את זה שהתחרות על כל משרה היא תחרות קשה, כולם כבר יודעים. 
גם את זה שלכל משרה מגיעים עשרות (ולפעמים אפילו יותר) של קורות חיים, כולם כבר מבינים.
אבל, העניין הוא, שגם אם הצלחתם להשיג לעצמכם זימון לראיון עבודה, גם אז תהיה לכם תחרות לא קלה מול שאר המתמודדים על התפקיד. והתחרות הקשה תלווה אתכם בכל שלב ושלב בתהליך הקבלה לעבודה עד החתימה על החוזה.

עוד עובדה ידועה היא שמי שבסופו של דבר מתקבל לתפקיד איננו בהכרח המועמד הכי מתאים לדרישות המשרה, אלא זה שיצר את הרושם הכי נכון, זה שידע למכור את עצמו הכי טוב, זה שמשהו אצלו היה קצת שונה מהאחרים, זה שנוצרה איתו הכימיה הטובה ביותר. אגב, קראתי לא מזמן על מחקר אמריקאי שהתפרסם ב American Sociological Review שמצא שמנהלים מעדיפים לגייס את אלה, שנראה להם, שיהיה הכי נעים לעבוד איתם ולהתחבר אליהם- אלה שאפשר להרגיש בנוח במחיצתם ואולי אפילו לפתח איתם חברות.

בכל ראיון ברור שתצטרכו לענות על שאלות וברור שתצטרכו לדבר על הרקע המקצועי שלכם אבל, מה עושים מעבר לזה? איך מתבלטים? איך גורמים למראיין לזכור דווקא אתכם מכל מבחר המועמדים שנכנסו ויצאו לו מהמשרד?
הנה 5 פרטי מידע שמועמדים בולטים זוכרים לציין בראיונות עבודה:

- למה דווקא אתם?!
אני לא סתם מתחילה בנקודה הזו כי זו הנקודה החשובה ביותר. אם נכנסתם לראיון עבודה מבלי להכין לעצמכם מראש את כל הטיעונים המשכנעים ביותר ללמה אתם מתאימים למשרה הזו ואם יצאתם מהראיון מבלי שהמראיין הבין למה כדאי לו לגייס לתפקיד דווקא אתכם, הרי שלא ניצלתם בכלל את ההזדמנות שניתנה לכם!
ראיון עבודה איננו שיחה חברית, זו לא שיחת יעוץ קריירה וגם לא המקום לחלוק תסכולים מקצועיים. זו במה חד פעמית שאתם יכולים לעלות עליה, לתת את ה"שואו" הטוב ביותר שלכם ולרדת ממנה בשיא. וה"שואו" הזה חייב להיות מהוקצע, מרשים ומוכר. זו הופעה בשידור חי שאי אפשר לפקשש בשום פנים ואופן!
אז את מי כן המראיין יזכור? את המועמד הבולט ההוא שהשכיל לנצל את החצי שעה-ארבעים דקות שניתנו לו בכדי למכור! את ההוא שהבהיר למראיין למה הוא יצליח בתפקיד בוודאות, ולמה כדאי לבחור דווקא בו.
אם כך: מועמדים בולטים לא שוכחים לציין בראיון עבודה את כל הסיבות ל"למה כן?" גם אם ניתנה להם ההזדמנות וגם אם לא. ותתפלאו, אבל למכור אפשר כמעט בכל תשובה ולכל שאלה...

- שליטה בחומר
יש דברים שנחרטים לנו בזכרון ואנחנו לא מבינים למה דווקא הם, אבל, אני דווקא מאוד מבינה למה מתוך מאות של לקוחות שעבדתי מולם, בכדי לגייס להם עובדים, אני לא שוכחת דווקא אחת. זו היתה מנהלת משאבי אנוש מרשימה מאוד, בעלת יכולת מדהימה, לדעתי, לזהות במדוייק יכולות, כישורים וסיכויי התאמה של מועמדים לתפקיד. עבדתי מולה מספר שנים שבהן לא רק הפניתי אליה מועמדים לראיונות, אלא גם קיבלתי עדכונים שוטפים בנוגע לאלה שהפניתי אחרי שהתקבלו לתפקיד.
אותה מנהלת, שהיתה מקיימת ראיונות עומק למועמדים באורך של לפחות שעה, לא היתה סלחנית לגבי עניין אחד: הכנת שיעורי בית! מועמד שהגיע לראיון מבלי לבקר באתר החברה, לקרוא חומר ולחקור קצת על החברה ומוצריה פשוט נפסל על הסף. אבל, אלה שהשכילו להכין שיעורים והגיעו מוכנים לראיון, כבר קיבלו נקודת זכות אחת.
אז, אם היא קוראת את הפוסט הזה עכשיו, הנה אני מגלה סוד: כשגיליתי את העניין הייתי מנחה את כל המועמדים שהפניתי לראיון אצלה לקרוא היטב על החברה וגם...לא לשכוח לציין זאת בראיון. איך? זה די פשוט להוסיף במהלך הראיון כאילו במקרה וגם לא רק אם שואלים אתכם את העובדה שקראתם ובדקתם ואספתם מידע. אפשר גם להעלות שאלה או שתיים בנוגע למה שהחברה עושה. רק אל תשכחו לציין זאת באופן ברור: "כן, אני שמח שאת שואלת את זה... באמת קראתי באתר שלכם ש..."
אותה מנהלת מש"א שהכרתי איננה היחידה, רבים יתרשמו מהעובדה שהתכוננתם לפגישה...
אם כך: מועמדים בולטים לא שוכחים לבצע עבודת שטח מקדימה, ומועמדים בולטים לא שוכחים לציין באופן הברור ביותר בראיון העבודה שהם ביקרו באתר החברה והתכוננו כך לפגישה.

- ידע כללי רלבנטי
אין ספק שאנשים שיש להם ידע כללי הם אנשים מרשימים, הם יוכלו לשוחח איתכם כמעט על כל נושא שרק תבחרו, הם מסוגלים לנהל סמול טוק עם כמעט כל אדם שיתקלו בו והם גם, נו זה פשוט, אנשים די מעניינים. 
אם כך: מועמדים בולטים הם מועמדים בעלי ידע כללי על תחום העיסוק שלהם, על ענף התעשיה שלהם, על מגמות וכיוונים. הם מעודכנים בחדשות ואפילו בשמועות, הם שומרים את היד על הדופק בכל הקשור למקצוע שלהם והכי חשוב, הם יודעים למנף את הידע הזה ולהשתמש בו בזמן ובמקום הנכונים. איספו מידע רלבנטי לתחום העיסוק שלכם ולזה של החברה אליה אתם מגיעים לראיון והפתיעו את המראיין בכמות המידע שיש לכם. לא הכוונה לבנות עכשיו מצגת ומונולוג של שעה, כן הכוונה לזרוק חכה טיזרית שתראה שאתם בעניינים!

- אבל דוד שלח אותי...
טוב, שהכותרת כאן לא תבלבל אתכם... :) הכוונה לעניין שולי שלפעמים עלול להשכח וחבל! הגעתם לראיון דרך קשרים? דרך חבר מביא חבר? דרך הבן של מנכ"ל החברה? יופי! אז נכון שלא תמיד נעים להתהדר בעובדה הזו, אבל לפעמים אם תהיו צנועים מידי, מי שיפגע מזה יהיו...רק אתם. כולנו יודעים מה רב כוחם של קשרים בעולם הזה ובטח בשוק העסקי ובחיפוש עבודה. באנגלית קוראים לזה name dropping... ולזה אני מתכוונת. אם אתם לא מרגישים "לא נעים" ואם זה כן נוח לכם, אל תתאפקו: הזכירו כבדרך אגב איך הגעתם לראיון ודרך מי.
שימו לב! עשו את זה בדיפלומטיות ובעדינות! לא כולם אוהבים שימוש ב"פרוטקציות" ולא כולם זורמים עם זה בכיוון החיובי... אבל, מה שבטוח הוא שיזכרו אתכם אחרי הראיון.
אם כך: מועמדים בולטים לא שוכחים לציין מי הפנה אותם ודרך מי הגיעו, אבל עושים זאת בשיא העדינות והטאקט! אם אתם לא בטוחים שאתם מסוגלים לזה, קיפצו לטיפ הבא.

- שאלות למראיין
בכל ראיון עבודה ניתנת ההזדמנות לשאול שאלות. בעצם, זו לא הזדמנות מתוך טוב לב, כי באמת רוצים לבדוק את מידת העניין שלכם בתפקיד ובחברה. הכינו שאלות מבעוד מועד, לפחות 4-5 שאלות שתוכלו לשלוף מן המותן כשתצטרכו. רוצים דוגמאות לשאלות שניתן לשאול בראיון? ליחצו כאן.
אם כך: מועמדים בולטים מכינים מראש רשימת שאלות עבור המראיין ומעלים אותן במהלך הראיון בזמן הנכון, גם אם נתבקשו לשאול וגם אם לא! כן, גם אם לא ניתנה לכם ההזדמנות, קחו אותה בכל מקרה ובסוף הראיון הראו למראיין שאתם בעניין, קשובים, מעודכנים ורוצים לדעת!

יש לכם רעיונות נוספים? הוסיפו כאן למטה בתגובות...

- לפעמים אנחנו לא מודעים לרושם שאנחנו יוצרים בעיני האחרים. לפעמים אנחנו פשוט לא עוברים ראיונות. עוד אחד, ועוד אחד, וככל שאנחנו נכשלים ביותר ראיונות, כך יורד הביטחון העצמי וכמו מעגל קסמים מקשה עוד יותר על הראיונות הבאים. אז מה עושים? מתאמנים! לבד, עם חברים או... איתי. מרגישים צורך בהכנה מקצועית לראיון עבודה? צרו איתי קשר לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה (בניית תוכנית פעולה ברורה לקידום ויעול החיפוש/ הכנה לראיונות/ שדרוג קורות חיים/ שימוש מתקדם בלינקדאין ועוד...):
מאיה בוכניק:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

9 תגובות:

  1. פוסט מצוין, יש לומר "כרגיל" אצלך.
    לדעתי את מציבה סטנדרט חדש (גבוה) בנושא אותו את מסקרת, ובדרך הכתיבה שלך בכלל.

    תודה,
    משה.

    השבמחק
  2. תודה רבה לך משה, מאוד שמחתי לקרוא! :)

    השבמחק
  3. אחלה ! עוד משהו קטן הידעת ? אם אתה מתראיין אצל גבר רצוי לא להעמיס בבישום הנתפס ע"י הגברים כחוסם ומצד שני כן להתבשם אם אצל נשים אבל בעדינות כי הדבר משדר ניקיון.

    השבמחק
  4. מאיה,
    אחזור על דברי משה "כרגיל", טוב ומאד ענייני.
    בסך המובן מאליו אך ממקד ושם את הדברים יחד.
    אם זאת וכמו ב"מצב האומה"... אבל: Name dropping במקום ממנו אני זה עתה מגיע (תרבות עבודה בריטית) וכך גם בארה"ב זה נתפס כלא מקצועי ולא מכובד. הסיבה, במידה וקשרייך כאלה חזקים אין צורך בראיון וכל התהליך. במידה ואתה כאן (בראיון) אתה כמו כולם. בלואנט/אגן הים התיכון זה כנראה שונה.
    בכל מקרה מרשים.
    אורי

    השבמחק
  5. ליניב ואורי, תודה רבה, שמחה שאהבתם!
    ואורי, לגבי הערתך, זו הסיבה שציינתי שזו נקודה רגישה מאוד... :)

    השבמחק
  6. ד"ר אקסטטיקוס9 בינואר 2013 בשעה 9:01

    להוסיף על דבריו של אורי:
    חשוב להגיע לראיון עבודה נקיים, לבושים היטב, ועם בישום עדין. כי זה נכון שכל מראיין יזכור את המועמד המצחין, אבל אף אחד לא ייקח אותו. הרעיון הוא להראות שא/ה אדם שנעים לעבוד בסביבתו. איך תדע שאתה לבוש היטב (זה טיפ לגברים בלבד, נשים יודעות)? רמה אחת מעל לאיך שאתה נוהג לבוא לבוש לעבודה שלך היום/איך שתתלבש לעבודה אם תקבל אותה - כלומר, רמה אחת מעל לנהוג. אם אתה נוהג להגיע בג'ינס וטישירט, אז ג'ינס נקי או מכנס בד נאה וחולצה מכופתרת. אם אתה נוהג להגיע בחולצה מכופתרת, אז מכנס מחויט. אם אתה נוהג להגיע במכנס מחויט וחולצה מכופתרת, זרוק פנימה עניבה, וכך הלאה. ככה אתה משדר שהראיון הוא אירוע שהתכוננת אליו במיוחד, כבר בבוקר כשבחרת בגדים.
    טיפ נוסף שאני משתמש בו: כשמציעים לך קפה, תמיד תסכים. גם אם באת מהבית ושתית כבר. זה נותן לך שלושה דברים:
    1. אפשר ללמוד המון על חברה מהמטבחון שלה. איזו מכונת קפה יש שם אם בכלל? האם יש חלב או שהעובדים צריכים להביא מהבית? עוגיות/סנדביצ'ים/כלום? חברה שבמטבחון שלה יש כיור עם שלוש כוסות הסתדרות, קפה חול של עלית וסוכר מוכתם ותו לא סביר שתהיה מקום פחות מהנה לעבוד בו מחברה שיש במטבחון שלה מכונת קפה איכותית ואיזה קערת עוגיות.
    2. נושא שיחה וזמן שיחה לא פורמלי. כולם שותים קפה, כולם מדברים על זה. אמירות כמו "וואו, איזה יופי של מכונה" בדרך כלל יהוו טריגר מצוין לשיחה קצרה, מחוץ לזמן הראיון, שאפשר לכוון אותה למקומות עבודה קודמים וניסיון רלוונטי ("כשעבדתי בשוסטר כלים סניטריים כמעצב אסלות בכיר, הביאו מכונת קפה של חברת אחלה קפה שהייתה מתקלקלת כל יומיים"). כיוון שזה נעשה בתפאורה שונה מהראיון, יש יותר סיכוי שזה ייחקק בזכרון, וגם תראה כמו אדם שמסוגל ליצור זיקה וסמול טוק.
    זו גם הזדמנות טובה להפגין שאתם אנשים מתחשבים. כל אחת מהפעולות האלה: לנקות את צינורית הקצפת החלב, להחזיר את החלב למקרר, לשטוף את הכוס, להעביר סמרטוט על השיש תעשה את העבודה. לעשות את זה בצורה אגבית, אבל להסב את תשומת הלב (למשל, אם נשפך מעט קפה על השיש, להעביר מהר סמרטוט ולמלמל משהו כמו "אני לא מסוגל לראות כתמים, זה מחרפן אותי"). לא להתחיל לנקות את כל המשרד, אבל כן להראות שאתם אנשים מסודרים שמסדרים אחריהם ולא משאירים בלגאן. זה אומר המון.
    3. זמן מחשבה בראיון. הותקלת בשאלה שלא התכוננת אליה? אם אין לך ספל ביד, כל עיכוב במענה יירשם. אם יש ספל על השולחן, אפשר לשלוח אליו יד זריזה, להרים אותו, לקחת שלוק קטן - ולנצל את הזמן לגבש תשובה, בלי שזה יורגש. למיטיבי לכת, אפשר לזהות שהשאלה הולכת להיות מתקילה תוך כדי שהיא נשאלת, ואז כבר להיות באמצע השלוק כשהיא מסתיימת, מה שגורם לזה להראות עוד יותר "טבעי" ופחות כמו פאוזה מתוכננת.

    השבמחק
  7. לד"ר, תודה על התוספות. נהניתי לקרוא...! אם יש לך עוד, מוזמן להתארח אצלי בבלוג עם פוסט אורח :)

    השבמחק
  8. מאיה, תודה רבה הפוסט בהחלט מצוין, אני בטוחה שאשתמש בזה.
    לגבי הטיפ של ד"ר אקסטטיקוס... אני רק רוצה להזכיר שקפה גורם לריח מאוד רע מהפה. לכן כשאני נכנסת לראיונות בחדר קטן, אני משתדלת לא לשתות כלום כדי לא להביך את המראיינ/ת שלי. :-)

    השבמחק
  9. מלים כדורבנות. אחד לאחד. רק תרשי לי להוסיף, שפת גוף היא תנאי הכרחי (אך לא מספיק) להצלחה בראיון. לא לשלב ידים, להסתכל לתוך העיניים, לא לרכון על השולחן, לשבת רפוי עם הידים בצד הגוף.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...