הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 27 בינואר 2013

על קוצו של יוד בחיפוש עבודה: המרחק הקטן שבין הלא לכן...

יש לי חברה טובה שמחפשת עבודה... וכחברה שלה אני משמשת לא רק יועצת מקצועית בענייני חיפוש עבודה (מטעם התמחותי), אלא גם אוזן קשבת, דלת פתוחה ומה לא...? (מחקו את המיותר).

לפני מספר שבועות סיפרה לי אותה החברה על ראיון טלפוני שהיה לה עם רכזת הגיוס של חברת היי-טק כלשהי. חשוב לציין שאותה החברה היא מנהלת מכירות מדופלמת עם המון שנות נסיון בתחום מכירות תוכנה (מישהו צריך?? צרו איתי קשר... :) )
במסגרת הראיון הטלפוני נשאלה החברה מה היא עושה היום ומי הלקוחות שלה. החברה ענתה לה בלי לחשוב פעמיים שהיום היא עובדת מול לקוחות פרטיים, וגם מול...עיריות ומוסדות חינוך. 
כאן נעצר הראיון.
המראיינת הודתה לה על הזמן ואמרה שעיריות ומוסדות חינוך זה פחות רלבנטי להם...

תשאלו מה קרה שם? למה הראיון נעצר ככה בבת אחת?

כן, גם החברה שלי שאלה את עצמה בדיוק את אותה השאלה...
היא כמובן מאוד התאכזבה ושפכה באוזניי את סיפור המעשה כשהיא ממש לא מבינה מה עשתה לא נכון בראיון הטלפוני ומה כבר אמרה שגרם לסיומה הכה מהיר של השיחה. 

התשובה פשוטה: המראיינת מגיעה מחברת היי-טק וכל מה שאיננו היי-טק, כמו עבודה עם עיריות ומוסדות חינוך הוא בעיניה... נו, Low Tech. ומה ש- Low Tech, הוא פשוט כנראה לא מה שהיא מחפשת. 
אני לא רוצה לשפוט עכשיו את אותה המגייסת שבשורה התחתונה פספסה כאן חיית מכירות, למרות שאם היתה נותנת לראיון להמשיך לזרום ואם היתה קוראת את קורות החיים קצת יותר לעומק, היתה מבינה שלמועמדת הזו יש המון, אבל המון נסיון קודם במכירות מחברות תוכנה ומול חברות היי-טק ומה לא? אבל העובדה היא שהיא התקררה תוך שניה וסיימה את השיחה לאחר ששמעה את המילים: עיריות ומוסדות חינוך.

ולמה אני מספרת לכם את כל הסיפור הזה? בגלל שלפעמים בחיפוש עבודה המרחק שבין ה"לא" ל"כן", שבין "תודה אבל זה לא מתאים" לבין זימון לראיון הוא ממש, ממש, ממש קטן. מה זה קטן? פצפון!

מכיוון שגם אני מגיעה משנים של גיוס לתחום ההיי-טק, הבנתי מהר מאוד שאותה רכזת גיוס פשוט קפצה למסקנה שסוג הלקוחות שמולם עבדה החברה שלי הוא לא סוג הלקוחות של החברה בה היא עובדת ולכן זה לא הפרופיל שהיא מחפשת.
הכל יכול היה להסתיים אחרת אם החברה שלי היתה בוררת קצת יותר בקפידה את מילותיה ומתאימה את המסרים שלה לסוג המעסיק שמראיין אותה.

כבר כתבתי לפני כשבועיים על כוחן הרב של המילים, ואני רוצה לחזור ולהדגיש את העניין גם בפוסט הזה: למילים יש השפעה גדולה, הן יכולות למתג אותנו או לעשות בדיוק להיפך, הן יכולות לשכנע שכן או לשכנע שלא וזאת רק על פי סוג המילים שבחרתם להשתמש בהן.

ועכשיו חידה: כשאתם הולכים להסתפר, למי אתם הולכים? למעצב השיער או לספר? כשאתם מבקרים מסעדה חדשה, אתם מבקרים במסעדת טבח (זה לא נשמע טוב...) או במסעדת שף? 
התשובה לחידה היא שאותם בעלי מקצוע שדרגו את המיתוג שלהם בעצם זה שהם משתמשים בטייטלים אחרים... במילים אחרות שממתגות אותם יפה יותר, טוב יותר, איכותי יותר. ת'כלס? הרי גם ספר וגם מעצב שיער עוסקים בתספורות, תסרוקות, צבע וכו'... גם שף וגם טבח מבשלים... אבל יש מילים ממתגות יותר... לזה התכוונתי כשכתבתי על ההבדלים הקטנים שבין מינוחים שיש להם אימפקט גדול.

וחזרה לענין החברה שלי: אם היא היתה עונה שהיא עובדת מול מגוון של לקוחות, ביניהם ארגונים גדולים ומורכבים, במקום להגיד עיריות וחינוך, המיתוג של הלקוחות שלה היה שונה וכך גם היה המיתוג שהיא יצרה לעצמה בעיני המראיינת.

האם סוף הסיפור יכול היה להיות שונה? לא בטוחה... יתכן והחברה היתה צולחת את הראיון הטלפוני, מוזמנת לראיון פרונטאלי ואותו לא היתה עוברת מאותה הסיבה...
אבל,
יתכן גם שבראיון הפרונטאלי היתה ניתנת לה ההזדמנות לספר על כל שאר התפקידים שביצעה וכל שאר הלקוחות... יכול להיות שבראיון ארוך יותר, היא היתה מצליחה להסביר למראיינים למה כדאי להם להעסיק אותה ועניין הלקוחות הנוכחיים שלה היה הופך לשולי ולא חשוב- בדיוק כפי שזה אמור היה להיות.

אז מה אנחנו למדים? שלפעמים סוף הסיפור יכול להיות שונה לגמרי, הכל תלוי באיזה מילים נשתמש בתיאור העלילה...

***לכל אלה שעדיין שואלים אותי אם אני עוסקת בשדרוג קורות חיים ובהכנה לראיונות עבודה: התשובה היא שכן. לכל מי ששואל אותי אם אני נותנת יעוץ למחפשי עבודה שאינם מתחום ההיי-טק, התשובה שלי היא גם כן... :) אני אמנם מגיעה מרקע של שנים רבות של גיוס עובדים להיי-טק, אבל ב 4 השנים האחרונות מתייעצים איתי מחפשי עבודה מכל תחומי העיסוק. 
מוזמנים לפנות לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

2 comments:

  1. וכבר נאמר ע"י החכם באדם - "החיים והמוות ביד הלשון"

    השבמחק
  2. ולעיתים "מסעדת שף" או 14 שנות נסיון....דווקא יגרמו לסיום הראיון כיוון שיתפסו כ"יקרים" והמעסיקים הרי רוצים בזול...

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...