הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 10 במרץ 2013

טיפ השבוע לחיפוש עבודה: כך תהיו המועמדים שכל מנהל ירצה לגייס

נניח שהחלטתם לפנק את עצמכם בטלויזיה חדשה. אתם הולכים לחנות האלקטרוניקה הסמוכה לביתכם, נכנסים, מסתובבים קצת מול קיר תצוגת הטלויזיות ו...המוכר ניגש אליכם. מה הוא עושה בדיוק בנקודת הזמן הזו? 

נו, ברור שתגידו לי שהוא ניגש ושואל את השאלה הנצחית: "אפשר לעזור?".
בתגובה יש סיכוי גבוה שאתם עונים את תשובת המחץ הנצחית "אני רק מסתכל...", נכון? :)

כן, זה נכון אם לא באמת תכננתם לקנות, אבל אם כן תכננתם יש דווקא סיכוי הפוך- שתענו שכן, ושאתם מחפשים טלויזיה וכו' וכו'...
ומה יעשה בשלב הזה מוכר מיומן?

הוא יעשה את מה שכל איש מכירות טוב חייב לעשות: הוא יבצע אפיון דרישות...: הוא ישאל שאלות, יכוון קצת, ימקד קצת ובעיקר: י-ק-ש-י-ב! ואחרי שיבין היטב מה אתם מחפשים, הוא יוביל אתכם כלאחר כבוד לבדוק שתיים-שלוש אופציות של מותגי טלויזיה שהוא מוכר בחנותו ושאמורים להתאים לדרישותיכם.

בואו נעבור לענייננו שהוא, כמובן, חיפוש עבודה. בחיפוש העבודה הפעם אתם המוכרים ולא הקונים (כן, משה, זה נכון... אתם גם קצת קונים בעצמכם... את המשרה, את מקום העבודה וכו'.., אבל תזרום איתי בבקשה עם הדוגמא...) ועל כן כדי להצליח בתהליך החיפוש עליכם ללמוד ולהבין לעומק את רצונותיהם של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם (AKA= Also Known As): המעסיקים.
אז מה הלקוחות האלה רוצים בכלל? 
נו, זה כמובן תלוי במשרה ובתפקיד... אבל אין קל יותר מאשר להבין מה הלקוח הפוטנציאלי שלכם רוצה, כי להבדיל מהלקוח הטיפוסי שנכנס לחנות ובוהה במוצרים, במקרה שלכם המעסיק דווקא איננו "רק מסתכל", הוא לא מתבייש ולא חוסך במילים ומגדיר לכם במדויק ובאופן הכי ברור שאפשר מה הוא רוצה (בתנאי כמובן שהוא אכן טרח וכתב תיאור משרה מפורט וכמו שצריך).

אז הנה מסקנה ראשונה: 
מבחינת נסיון וכישורים מקצועיים קל מאוד לאפיין את דרישות הלקוח הפוטנציאלי שלכם (מהסיבה הפשוטה שהוא זה שמאפיין אותן בעצמו) ולהתאים אליהן את המסרים שלכם בתהליך המכירה החל משלב קורות החיים, דרך הראיון הטלפוני וכלה בראיונות הפרונטאליים.

אבל, כל מעסיק מחפש עוד משהו...- מיומנויות אישיות, כישורים רכים, תכונות כלשהן.
כל אלה הן דרישות חמקמקות יותר, שאת כל הקשור אליהן הרבה יותר קשה לנבא ובהמשך גם קשה יותר לכוון את המסרים בכדי שיתאימו.

אז מה באמת עושים במקרים שלא יודעים איזה תכונות מחפש המעסיק? 
א. זה לא ממש נכון שלא יודעים, כי בדרישות המשרה יש לפעמים גם תיאור של התכונות האישיות הנדרשות לתפקיד.
ב. כמו בכל תחום אחר בחיים, כשלא יודעים... מנחשים.
ג. בכדי להוריד קצת את רמת האי וודאות, מנסים למזער טעויות ולא לנחש סתם כך באוויר, אלא אחרי חשיבה מעמיקה: מה כל מעסיק באשר הוא, בלי קשר לסוג החברה או התפקיד רוצה? איזה תכונות יש סיכוי גבוה שכל מעסיק בלי קשר לדת/גזע /מין יחפש אצל העובד הבא שלו?

כן, אני יודעת- לנחש מה המעסיק רוצה לשמוע בראיון או לקרוא בקורות החיים זה לא קל בכלל. לא קל...אבל לא בלתי אפשרי.
אז הנה לכם, רשימת תכונות ומיומנויות עבודה אוניברסליים, שכל מעסיק ירצה (וישמח) לזהות אצל המועמד היושב מולו ושאם אתם מתאפיינים בהן אתם חייבים לשקף זאת במהלך תהליך הגיוס, ויפה שעה אחת קודם:

- עובד שמגיע לתוצאות באופן עקבי.

- עובד שמניע את עצמו ולא צריך דחיפה מתמדת.

- עובד שיכול לעבוד בצוות ומסוגל להסתדר עם קולגות.

- עובד בעל פוטנציאל של הנהגה והובלת עובדים.

- עובד שמסוגל לקחת החלטות. החלטות שבראי הזמן מתבררות כטובות, כמובן...

- עובד שעומד ביעדים באופן עקבי.

- עובד בעל תפוקה גבוהה, בזמן קצר.

- עובד שיודע להרים דגל ולהתריע (ולא ברגע האחרון) כשיש בעיה או תקלה.

- עובד שלוקח אחריות על מעשיו ולא מאשים אחרים כשטועה או לא מצליח.

- עובד בעל הופעה מקצועית ויצוגית.

- עובד בעל ביטחון עצמי שיודע במה הוא טוב ומה הוא מביא למקום העבודה.

- עובד רהוט ובעל יכולות תקשורת גבוהות והתנסחות טובה בכתב ובעל פה.

- עובד בעל חוש הומור, חברותי, אחד שנעים להיות במחיצתו (אמורים לעבוד יחד לפחות 9-10 שעות ביום, נכון?!).

- עובד שלא נלחץ תחת לחץ...

- עובד שלא מתלונן ולא מקטר (גם כשקשה).

- עובד שיודע לקבל דברי שבח ויודע גם לפרגן לאחרים.

- עובד שיודע לקבל ביקורת בונה, לשנות ולהשתפר כתוצאה מכך.

- עובד שלומד לקחים מטעויות ומשתדל שלא לחזור עליהן פעם אחר פעם.

- עובד שמודע לחוזקות שלו וגם לחולשות, ועובד על עצמו כל הזמן בכדי להתפתח ולגדול.

- עובד שניתן לסמוך עליו, שיש לו מילה שהוא "שגר ושכח".

ואחרון חביב:

- עובד בעל מוטיבציה שאוהב את מה שהוא עושה, שנהנה מזה ושרואים את זה עליו!

נראה לכם שזהו זה? ממש לא.... כל אלה הם רק הבסיס. מהו לדעתכם מנהל טוב? הרי במקרה הזה נוכל לחשוב על עוד אינספור כישורים ותכונות רצויות, נכון? ומהו איש מכירות טוב? ומהו עורך דין טוב או פרסומאי טוב? 

והנה המסקנה השניה להיום:
אם רק נחשוב היטב מה הלקוח שלנו רוצה לשמוע ולראות, איזה תכונות הוא מחפש (וזה לא משנה אם נשאר ברמה של התפקיד הספציפי שלנו או ברמה האוניברסלית של מיהו העובד ה"טוב"), אם נזהה אצלינו חלק מהתכונות הללו ואם (וזו השורה התחתונה) נדע להעביר זאת במסרים המתאימים בתהליך חיפוש העבודה, אזי...תהליך המכירה יהיה הרבה יותר קצר ולענין וחיפוש העבודה יצלח!

**יש לכם עוד רעיונות לגבי "מהו עובד טוב"? הוסיפו בתגובות , כאן למטה.

***מתקשים בחיפוש העבודה שלכם? צריכים יעוץ לכתיבת קורות חיים, שיטות חיפוש מקוריות, שימוש מתקדם בלינקדאין או הכנה לראיון? ואולי צריכים סיוע באיתור החוזקות שלכם? 
צרו קשר לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

23 תגובות:

  1. תודה... יופי של פוסט :)

    השבמחק
  2. תודה, איתמר. שמחה שאהבת! :)

    השבמחק
  3. בעברית לא לוקחים החלטה מאף אחד ולשום מקום; גם לא מקבלים החלטה. בעברית מחליטים.

    השבמחק
  4. בוקר טוב , מאיה .
    היום אני ניגש ל- 2 ראיונות עבודה , במילים שלך את חיזקת אותי ונתת לי מחשבות נכונות והכוונה לקראת הראיון , אני אשכיל להשתמש בעצותייך החכמות.
    תודה - אופיר

    השבמחק
  5. פוסט מאד מעניין,
    אך את כל הדברים שציינת ניתן לראות על עובד בתקופת העסקתו ולא כשהוא מגיע לראיון עבודה שהמראיין אינו מכיר אותו.
    תודה,

    השבמחק
  6. לאופיר, מקווה שהראינות עברו בהצלחה! :)

    השבמחק
  7. לגיל, תודה.
    לגבי הערתך- אני חולקת עליך. גם הרזומה וגם הראיון מאפשרים לך לספר על עצמך. בעצם, הם לא רק מאפשרים- הם דורשים ומצפים. קרא את הרשימה שכתבתי, חשוב מה מתוך זה רלבנטי לגביך ואז חשוב גם כיצד זה בא לידי ביטוי בשטח ואיך תוכל להעביר את המסרים הללו הלאה למעסיקים.
    מאיה

    השבמחק
  8. היי מאיה
    תודה,
    אני מסכים שבאמת אפשר לקבל את הרושם לגבי חלק מהדברים בראיון העבודה.
    אבל הבעיה המרכזית היא שרוב המעסיקים לא מוכנים לתת את הצ'אנס הזה למי שיש לו קצת פחות ניסיון בשביל להוכיח את הדברים ואת המוטיבציה, וזה חבל.
    אמשיך לעקוב אחר הפוסטים שלך,
    גיל.

    השבמחק
  9. מאיה שלום,

    הכל טוב ויפה, שאלת מיליון הדולר היא איך להעביר זאת בראיון.
    כמה פעמים יצאתי מראיון והרגשתי שהמראיין לא מכיר אותי טוב יותר בסיום הראיון מאשר בתחילתו וב"אותי" אני מתכוונת לאישיות ולערך המוסף שאני מביאה ולא רק לניסיון המקצועי.

    השבמחק
  10. לאנונימי, זוהי אכן מיומנות לדעת איך להציג את כל אלה בראיון עבודה, אבל הבשורה הטובה היא שהיא מיומנות נרכשת. ניתן להתאמן על זה ומומלץ לחשוב היטב איזה מסרים חשוב לך להעביר בראיון כבר מראש, בלי קשר לשאלות שתישאל.
    אגב, בהכנה לראיונות עבודה שאני עושה זהו בדיוק אחד מהדברים עליהם אנחנו עוברים יחד: אנחנו מכינים מראש גם את התכנים וגם כיצד להעביר אותם באופן הנכון והמרשים ביותר במהלך הראיון.

    השבמחק
  11. מאיה-כמו תמיד אני נהנית לקרוא ומסכימה עם כל מילה!
    זה ככ נכון, ומכוון מועמדים לקראת ראיונות, ולכן גם נותן אנרגיה ומהווה הכנה מצויינת.
    תודה!

    השבמחק
  12. מאמר יפה ונכון .

    נהנה לקרוא את הטיפים שלך :-)

    השבמחק
  13. מאיה בוקר טוב,
    יופי של מאמר! אחרי הנחיות הבסיס למסרים שצריך להעביר מה יהיו המסרים שמנהל צריך לשדר..? השאלה היא מה את בתור מראיינת היית רוצה לשמוע כי הבעיה המרכזית היא שיש פער מאוד גדול בין מה ש״רוצה ״ לשמוע מנהלת הגיוס / כ״א לבין מה שהמנהל המקצועי היה רוצה. בכלל מאחר וכתבת כאן משהו מאוד מאוד נחמד פשוט וקליט, יהיה מושלם עם תפתחי את ההבדל בדרישות למראיינים השונים (כ״א ומקצועי).
    אני בעולם המכירות התוכנה ואשמח לתגובה שלך תוך מיקוד בתחום מסרים שנכון להעביר הקשורים לניהול אנשים.

    תודה,
    שי

    השבמחק
  14. לשי,
    קודם כל תודה.
    שנית, מה שכתבתי פה הוא די אוניברסאלי לטעמי. לא נראה לי שמראיין כלשהו (מגייס או מנהל מקצועי) יתנגד לאחת מהתכונות שציינתי כאן.
    ההבדל היחיד הוא שבראיון מקצועי לא ישימו את כל הדגש על האישיות של המועמד והראיון יכלול לא רק שאלות אישותיות/התנהגותיות, אלא גם שאלות מקצועיות.
    הנה טיפ עבורך: ציינת שאתה עוסק במכירות ושאתה גם מנהל.
    עכשיו תחשוב בינך לבין עצמך מיהו, על פי נסיונך, מנהל טוב? ומיהו איש מכירות טוב? איזה תכונות צריכות להיות בכדי להצליח בתפקידים כאלה?
    ערוך רשימה מסודרת, בדוק מה מבין התכונות שציינת מאפיינות אותך והנה לך כבר בסיס של מאפיינים שכדאי מאוד שתשקף בראיון העבודה הבא...

    השבמחק
  15. מאיה שלום,
    הדברים שציינת מתחברים לרעיונות שחשבתי עליהם.
    פשוט נפלא לקרוא !
    הייתי מציע להוסיף תכונה נוספת למרואיין:
    להראות את הייצירתיות שבך.
    תכונה שתוודעתי אליה בשנים האחרונות.

    מה דעתך?

    השבמחק
  16. תודה רבה!
    כן, גם יצירתיות היא תכונה ברוכה... :)

    השבמחק
  17. הי מאיה, מנהלים קודמים שלי אמרו לי שאני "שחקנית נשמה", אחת כזו שממש אכפת לה מהארגון ומהמשימה. היו פעמים שאמרו לי את זה בסוג של הפתעה, ותמיד ציינו תכונה זו בהערכה.
    נראה לי שזו תכונה מבוקשת, שראויה לאזכור בפני עצמה.
    אלפי תודות על הטיפים המאלפים שאת שולחת בדבקות (עוד תכונה מצויינת! :)). לאה

    השבמחק
  18. היי לאה, תודה רבה! וזו אכן תכונה חשובה ומוערכת :).

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...