הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 28 באפריל 2013

הפסיקו להתנצל! טיפ השבוע לחיפוש עבודה

לאחרונה, זה קורה לי יותר מידי פעמים בכדי שאגיע למסקנה שיש כאן סוג של בעיה. ואני אסביר בקצרה מהי:

אני יושבת עם מחפש עבודה (או מחפשת) בפגישת יעוץ, אנחנו דנים על סוגי התפקידים שהוא מחפש ועל מה עשה עד עכשיו במהלך תהליך חיפוש העבודה שלו, אני מבקשת שיספר לי קצת על עצמו, על הקריירה שלו עד כה, על הלבטים (אם יש) ועל הבעיות שנתקל בהן בחיפוש העבודה.
לא משנה אם אנחנו נפגשים במטרה לדון בקורות החיים שלו וכיצד ניתן לשדרג אותם, או אם אנחנו מקיימים פגישת הכנה לראיון עבודה- העניין הזה עלול לצוץ מתישהו במהלך הפגישה ולפעמים אפילו מספר פעמים.

מה זה העניין הזה? נקרא לו בקיצור:  תופעת ההסברים וההתנצלויות.

וזה הולך ככה: אני שואלת שאלה. פשוטה. אני מקבלת תשובה שסה"כ מניחה את דעתי, אבל בסופה, במקום שתגיע נקודה מגיע פסיק ואחרי הפסיק הזה רצף של תירוצים, הסברים והתנצלויות...
כל ההסברים האלה מגלים לי עולם ומלואו של מידע נוסף, מידע שלא בהכרח היה עולה, במידה והנשאל היה יודע לעצור בזמן (וכמובן שזה מצויין כשזה קורה בפגישת יעוץ, אבל רע מאוד כשהצד השני הוא לא יועץ, אלא מעסיק פוטנציאלי) . 

הנה דוגמא:
שאלה: "יצא לך גם להקים צוותים מאפס?"
תשובה: "כן, הקמתי שני צוותי מכירות ממש מהיסוד, אחד בתפקיד האחרון ואחד בתפקיד שלפני כן.*
אבל...אלה לא היו צוותים גדולים, בעצם זה קרה רק פעמיים וגם אז היה מדובר בצוותים של בסה"כ שלושה אנשים, והעובדים לא היו חדשים, לא גייסתי אותם...הם כבר היו עובדי החברה ו...............".

ועוד דוגמא:
שאלה: "יש לך נסיון קודם בגיוס כספים ובקידום פעילויות חברתיות במסגרת של עמותה?"
תשובה: "כן, לפני שלוש שנים סייעתי לקידום X במסגרת עמותת Y...זה כלל גם ארגון אירוע גאלה ענקי לגיוס כספים, תכנון של ... ואפילו הצלחתי לגייס X כסף בזכות A ו B שביצעתי.*
המממ... אבל זה היה לתקופה קצרה מאוד, של חצי שנה בלבד, בגלל שהמנהלת הישירה שלי שם עזבה והגיעה מנהלת חדשה ו...נו, זה פשוט לא הסתדר". 

האמינו לי שיש אינסוף של דוגמאות אחרות- יותר פשוטות ויותר מורכבות... בעצם, כן, בדיוק ברגעים אלו, שבהם אתם קוראים את הפוסט הזה, ישנם עשרות מועמדים שמתראיינים לעבודה ברחבי העולם ושממשיכים לדבר ולדבר ולא יודעים לעשות לזה stop וגם סוף. בזמן.

חידה:
אז, איך אתם הייתם מתרשמים מהמועמדים שענו את התשובות הנ"ל? האם הייתם זוכרים בכלל את תחילתה של התשובה, או דווקא את סופה?
האם הייתם חושבים לעצמכם "יוריקה, מצאתי! איזה מועמד מלבב, בדיוק מה שחיפשתי בשבועות האחרונים ובעשרות הראיונות שכבר ביצעתי!!" או שמא ההתלהבות היתה עוזבת את גופכם ככל שהתשובה היתה מתארכת?

והרי התשובה:
אני נתקלת בתשובות כאלה ואחרות כל הזמן. המשותף להן? תשובות שמתחילות טוב, אבל משום מה מתקלקלות באמצע והולכות וקמלות לקראת סופן המר.
תשובות שמי שנתן אותן היה צריך פשוט לעצור בזמן, ולא להמשיך לברבר מעבר להיכן (ראו בדוגמאות למעלה) שמופיעה הכוכבית.

אז למה ומתי זה קורה? זה עלול לקרות מכל מיני סיבות:
- כשאתם מתראיינים למשרה שאתם מרגישים שעלולה להיות קצת "גדולה" עליכם.
- כשיש משהו מורכב בעברכם שאתם לא יודעים כיצד להציג וכך התשובה לגביו הופכת להיות ארוכה ומסורבלת.
- כשיש לכם בעיה של חוסר ביטחון ולעיתים אתם פשוט לא מספיק מאמינים בעצמכם.
- כשאתם מרגישים חובה להיות הכי מדוייקים בראיון ולשקף את המציאות בדיוק כפי שהיא היתה ללא כחל ושרק.
- כשאתם יכולים למכור קרח לאסקימוסים, אבל רק על עצמיכם לספר לא ידעתם- ובמילים אחרות, קשה לכם עם העניין הזה של למכור את עצמיכם בראיון עבודה וזה גם עושה לכם לא נעים "להתהדר בנוצות".
- כשמשתררת שתיקה מביכה בראיון ואתם מרגישים צורך להמשיך ולדבר בכדי להפר אותה.

מה שמוביל אותנו לטיפ השבוע לחיפוש עבודה:
רוצים להעביר מסר בקורות החיים? כתבו אותו בקיצור ולענין. אל תלכו סחור סחור בהסברים שונים ומשונים. לאף אחד אין סבלנות לקרוא את כל המסביב, רק את השורה התחתונה. ובמילים אחרות- התחילו לחשוב כמו במשרדי פרסום. איך הם מצליחים להעביר את המסר בצורה חד משמעית, שיווקית, מלהיבה וברורה?

ושנית, בכדי להצליח בראיונות עבודה, למדו לעצור בזמן. החליטו איזה מסר אתם רוצים להעביר ובסופו שימו נ-ק-ו-ד-ה. תשובה לשאלה בראיון עבודה צריכה להיות קצרה ולענין. הכוונה לא לתשובות של "כן" ו"לא", אבל כן לכאלה שמתעלמות מהטפל ומתייחסות רק לעיקר. ככל שתמשיכו לדבר זה ילך ויראה כאילו אתם מצטדקים על משהו, מתנצלים, מסבירים וזה, רבותי, מתכון בטוח להסתבכויות ולשיתוף במידע שבכלל לא התכוונתם לחלוק.

אגב, זוכרים את פרויד ואת שיטת הטיפול שלו? כן... הכי קל להגיע למידע כשנותנים למישהו פשוט לדבר ולדבר ולדבר-  בסוף הכל יוצא החוצה...

***עם יד על הלב, מה איתכם? יודעים לעצור בזמן? אם קורות החיים שלכם ארוכים, ארוכים ואתם לא מצליחים לנסח בכתב את המסרים שכל כך קל לכם להעביר בעל פה, אם אתם יוצאים מראיון עבודה ואומרים לעצמכם: "אוף! למה לעזאזל אמרתי את זה?!", אם מעמד ראיון עבודה לא נעים לכם ואתם מפחדים "לצאת שחצנים", אם יש בעיה כלשהי ברקע התעסוקתי שלכם ואתם מסתבכים בנסיון להציג את זה נכון בראיון עבודה ואם אתם מרגישים שאתם מאבדים את הביטחון העצמי שלכם ברגע שכף הרגל שלכם צועדת על מפתן משרדו של המראיין- אזי...: קבעו פגישת יעוץ לחיפוש עבודה, אלה בדיוק הדברים שנעבוד עליהם יחד:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...