הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 30 ביוני 2013

להיות או לא להיות בראיון עבודה: צנוע או שחצן?

טוב, זוהי תופעה שיותר מידי חוזרת על עצמה עד שאני כבר מתחילה לחשוב שכולם היו תלמידים מצויינים בשיעורי
התושב"ע בבית ספר.
כן, כנראה שהשיעור ההוא על רבי עקיבא ועל עד כמה שהוא היה איש צנוע ועניו בהחלט השפיע עלינו כילדים, אחרת קשה להבין למה בראיונות עבודה כולם הופכים לרבי עקיבא בזעיר אנפין.

התופעה שעליה אני רוצה לכתוב השבוע היא זו שצצה מולי כמעט בכל פגישת הכנה לראיון עבודה: אני פוגשת מחפש עבודה, אנחנו מתחילים בסימולציה של ראיון עבודה ו... ואז אנחנו מגיעים לשאלה ש... נו, למה להכביר במילים, אם אפשר להעלות כאן סנריו טיפוסי?
אז הנה:

אני: "אז, למה לדעתך אתה מתאים לתפקיד?".

מועמד: "טוב, אז... כי בתפקיד האחרון שלי הייתי אחראי על הובלת הפרוייקטים בתחום X, ניהלתי צוות של 4 עובדים, התפקיד כלל עבודה מול לקוחות, ניהול של התקציבים, מעקב אחר............". אויש! אני לא מאמינה! שכחתי לגמרי שהיום בערב אני חייבת לקחת את הכלב לוטרינר! איך אני אספיק לעשות את זה וגם ללכת לסופר? חייבת לעשות קניות, המקרר כבר לגמרי ריק! "גם כל מה שקשור להטמעה של המערכת עצמה אצל הלקוח היה תחת אחריותי עד השלב של ההדרכות למשתמשים." 

אני: "אני מבינה... אבל, כמו שראית בתיאור המשרה, אצלנו מדובר בניהול של קבוצה הרבה יותר גדולה מארבעה אנשים..."

מועמד: "טוב, לא אמרתי את זה קודם, אבל בשנתיים האחרונות ניהלתי מטריציונית עוד 10-20 אנשים באופן קבוע..."

אני: "התפקיד דורש הקמה של תחום חדש אצלינו. יש לך נסיון בהקמה מאפס, בבניה של נהלים, בגיוס עובדים, בהכשרות?"

מועמד: "כן, ברור, עשיתי את זה לפני 5 שנים במקום העבודה הקודם שלי, הקמתי שם את כל תחום ה WEB, שלא היה קיים שם לפני כן........"

אני: "יש לנו עכשיו כבר מספר מועמדים פוטנציאלים לתפקיד, למה לנו לבחור דווקא בך?"

מועמד: "המממ.... כי יש לי הרבה נסיון, כי יש לי פוטנציאל, כי אני לומד מהר....המממ.... זהו..." טוב, לא נורא, אני אלך לסופר בשעות מאוחרות יותר, יש את הסופר ההוא שפתוח לפחות עד 22:00 בלילה, כשאין ברירה- אין ברירה..."

אז טוב, אני לא באמת חושבת על הסופר ועל הוטרינר במהלך הכנה לראיון עבודה, אבל אתם בטח מבינים שזה עלול לקרות בכל דו-שיח שהוא: עם חברים, עם משפחה, או אפילו בראיון. כן, כשהשיחה מתארכת והתשובה לא מלהיבה, יש סיכון גבוה שמחשבותיו של בן שיחנו תנדודנה למחוזות רחוקים. וכמו שנכתב בשירת ימי הביניים: "ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב...".

אם לחזור לתחילת הפוסט הזה, אני אומר כך: בראיון עבודה אתם צריכים להלהיב את המראיין, לתפוס את תשומת הלב שלו ולהרשים אותו. יתירה מזאת, אתם צריכים למכור את עצמכם. כן, כן, אין מילה אחרת מתאימה יותר! זהו תהליך של מכירה!
שימו לב לתסריט כאן למעלה- המועמד לא מצליח להלהיב. הוא מפרט באופן יבשושי מה עשה בתפקיד האחרון במקום למכור למראיין, למה הוא מתאים לתפקיד שעל הפרק.
המידע שקשור לנסיון הניהולי הרלבנטי שלו עולה רק במקרה בשאלה השניה ודווקא בהקשר של הטלת ספק, כי על פי תשובתו הראשונה, היה נראה כאילו אין לו מספיק נסיון ניהולי. אם לא הייתי מתעקשת להבין יותר לעומק, הייתי מניחה שיש לו נסיון בניהול של 4 עובדים מקסימום והעובדה שהוא ניהל הרבה יותר מזה (24 עובדים סה"כ) לא היתה עולה בשיחה בכלל. כך גם בנוגע להקמה מאפס. הוא הקים תחום שלם ואפילו לא חשב לציין את זה. רק במקרה ובזכות זה שהוא נשאל על כך ישירות- העניין עולה.
מיותר לציין שגם התשובה האחרונה לא היתה משכנעת בעליל- למה לנו בחור בך? כי יש לי נסיון ופוטנציאל... האם זה משכנע? נו, תגידו אתם... 

אז הנה התופעה הזו במלוא הדרה: עודף צניעות. 
ראיון עבודה הוא לא הזמן להצטנע! אתם מתראיינים לתפקיד שכולל ניהול של קבוצה גדולה? ניהלתם כבר בעברכם? הקמתם תחום שלם מהיסוד? ספרו על זה! אל תסמכו על המראיין שיוביל אתכם ו"יחלוב" מכם את המידע, כי זה לא תמיד יקרה! 
שואלים אתכם למה אתם מתאימים לתפקיד או למה לבחור דווקא בכם? תשובה כמו "כי יש לי הרבה נסיון" או "יש לי הרבה מוטיבציה" זה לא מספיק טוב ולא מספיק משכנע! 
הכינו מסרים חזקים הרבה יותר. 
אני בטוחה שאתם יודעים מה אתם שווים ומה אתם מביאים למקום עבודה- אז תגידו את זה למראיין שלכם!
אם לא תגידו, איך הוא ידע? הוא הרי לא מכיר אתכם וגם לא את ההתנהלות שלכם...
אל תפחדו להתגאות בעצמכם. 

אז מה התשובה לשאלה שבכותרת?
מה שבטוח הוא שבראיון אסור להיות צנועים. מצד שני, זה גם לא אומר שצריך להפוך למתנשאים ולשחצנים שלא מפסיקים להתרברב בשלל סופרלטיבים עצמיים.

אז מה כן?
על הציר שבין הצניעות לבין השחצנות יש נקודה חמקמקה אחת קטנה שנקראת ביטחון עצמי. כן! ביטחון עצמי שמתבסס על עובדות ולא על הצהרות בעלמא. טפחו את הביטחון שלכם בעצמכם ובמה שאתם מביאים איתכם לכל מקום עבודה שאליו תצטרפו, ואל תשכחו לשתף בכך גם את המראיינים שלכם... :)

*** רוצים פרטים על פגישת ההכנה לראיונות עבודה? רוצים להגיע מוכנים לראיון עבודה עבור תפקיד ספציפי שאתם פשוט חייבים לעבור בהצלחה? ואולי אתם בכלל צריכים סיוע בשלב מוקדם יותר של כתיבת קורות החיים או איך מחפשים היום עבודה? 
לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש ומציאת עבודה, צרו קשר:
מאיה בוכניק: 054-7380310, maya.bouhnik@gmail.com

Google+

8 תגובות:

  1. שמתי לב גם שהשיאים של המרואיין נמצאים גם בעבר היותר רחוק. האם זו לא בעיה בראיון עבודה?

    השבמחק
  2. לאנונימי,
    זו לא בעיה במידה ולא מדובר בפערים של שנים רבות מידי.

    השבמחק
  3. האם ישנה אפשרות לתת לנו כאן דוגמא יותר מוחשית ופרטנית של איך את היית מציגה זאת לו היית במקומו בראיון???

    אשמח אם תוכלי לתת תשובה קצת יותר פרטנית למקרה שהעלית כאן...
    תודה!

    השבמחק
  4. ל"שחצן צנוע", בתסריט שהעליתי בפוסט ציינתי את התשובה של המועמד ואחרי זה רצף נוסף של שאלות שהיו קשורות באופן ישיר לתיאור המשרה.
    התשובה הנכונה היתה צריכה להיות זו שבה מלכתחילה המועמד מציין את כל הנסיון הרלבנטי שיש לו למשרה ולא נותן לי "לחלוב" אותן ממנו. כך גם כתבתי בפוסט: כדי לענות בביטחון תשובה טובה ומרשימה, צריך לציין את כל אותן הסיבות שבגינן יהיה ברור למעסיק שהנה הוא סוף, סוף מצא את העובד הבא שלו.
    לא כל מראיין ימשיך לשאול שאלות, רבים יקבלו את התשובה הראשונית ויסתפקו בה וכך הרבה מאוד מהמידע הרלבנטי יהיה חסר, המועמד יצא מהראיון ויגיד לעצמו בדרך הביתה: "אבל למה לא אמרתי לו ש..." ו"איך שכחתי לציין ש...".
    בקיצור, לפני הראיון מכינים מראש את כל המסרים הכי חשובים שחובה להעביר אותם במהלך הראיון ושבשורה התחתונה עליהם לשכנע שאתה הוא בדיוק האדם שהכי מתאים למשרה (וגם למה?).

    השבמחק
  5. לא באים לרגש אותך ולא באים לנהל איתך מערכת יחסים - התפקיד הוא ניהול פרוייקטים ולא מכירתי (הוא לא צריך לדעת למכור- יכול להיות שהוא מנהל הפרוייקטים הכי טוב) - תשאלי אותו מה שאת רוצה.

    השבמחק
  6. לאנונימי, אין לך מושג עד כמה אתה טועה! לא משנה אם אתה מנהל פרוייקטים, ארכיטקט, טבח או מנהל חשבונות- כשאתה מחפש עבודה, אתה מוכר את עצמך למעסיק. נקודה.

    שלא להוסיף שבכמעט כל תפקיד, יש ממשק עם אנשים אחרים וצריך למכור. את מה? את הרעיונות שלך לבוס, את הדעות שלך בישיבת עבודה, את המוצר ללקוח, את השירות למשתמש פוטנציאלי... אין לזה סוף. ודרך העברת המסרים שלך בראיונות עבודה עשויה לשקף את הדרך שבה אתה "מוכר" את התכנים הללו ביומיום.

    ואם ליחסי עובד - מעסיק אתה לא קורא "מערכת יחסים", אז מה זה בעצם? ברור שזו מערכת יחסים- בין עובד למעסיק.

    כבר ידוע מזמן שמי שמקבל את התפקיד הוא לא בהכרח המועמד המתאים ביותר, אלא זה שמכר את עצמו ככזה. וזה תקף לא רק בראיונות עבודה, אלא באינספור תחומי חיים אחרים!

    השבמחק
  7. טבח או כל בעל מקצוע צריך לדעת לבשל ולאפות, אם הוא היה עצמאי היה צריך לדעת גם לשווק את עצמו. במקום לקחת אחריות (צריכה לדעת דברים ספציפיים)- את מפילה אחריות על המועמד לראיון - את מחפשת אנשים שיודעים למכור. לעבודה שהיא לא מכירות לוקחים את האנשים המתאימים ביותר ולא אלה שיודעים למכור - אח"כ הם מוכרים לך שהם עובדים ולא את העבודה. ואם את מתחילה לחשוב על דברים אחרים בראיון יש לך בעיה במערכות יחסים - מערכת יחסים עובד - מעביד, קרה ומחושבת - בשביל זה יש כל כך הרבה עובדים זרים - תעבדי/ תמצאי (את לא מתאימה) משהו אחר.

    השבמחק
  8. כנראה שלא הבהרתי את עצמי מספיק טוב בפוסט או בבלוג... מטרת הבלוג לתת יעוץ למחפשי עבודה. אני לא המראיינת- לא שלך ולא של אחרים. אלי מגיעים אלה שלא מצליחים למצוא עבודה ולא מבינים למה. בתהליך הגיוס לעבודה יש בלי סוף שלבים שצריך לעבור בהצלחה בכדי לקבל הצעה. בכולם (בלי יוצא מן הכלל) צריך להעביר מסרים- כתובים או בעל פה. דרך העברת המסרים יחד עם התוכן המועבר יקבעו אם אתה ממשיך בתהליך או שלא.
    מי שמחפש עבודה תקופה ארוכה, כנראה ששוגה בשלב כלשהו ומטרתנו בפגישה לזהות איפה ולתקן בכדי לקצר את תהליך החיפוש וליעל אותו.
    מכיוון שאני נותנת יעוץ למחפשי העבודה- הטיפים לשינוי פונים אליהם ולא למעסיקים/למראיינים. אם אתן יעוץ למראיינים- ברור שיהיו טיפים אחרים. אבל הבלוג הזה לא מיועד לצד הזה של המשוואה.

    אם אתה מחפש עבודה כרגע, אני ממליצה לפתוח קצת את הראש ולקחת אחריות על עצמך, כי לצערינו את האחר אנחנו לא יכולים לשנות.
    מצד שני, אתה גם יכול שלא להסכים וגם זה בסדר... כל אחד עושה את מה שהכי מתאים לו.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...