הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 19 בינואר 2014

מחפשים עבודה? הבינו: אתם המכסה של הסיר שלעולם לא ישתנה עבורכם!

קראתי עכשיו טור מענין, שכל כך הזדהיתי עם הכתוב בו עד כדי כך שהוא נתן לי את ההשראה לפוסט הזה.
למה הזדהיתי עם הכתוב? כי הכותבת האמריקאית, שהיא בעלת מקצוע דומה לשלי- יעוץ בנושאי קריירה וחיפוש עבודה, העלתה בראש הטור שאלה ששאל אותה מחפש עבודה ושאני נשאלת בעצמי לפחות מספר פעמים בשבוע.

הנה השאלה שעולה לעיתים כל כך קרובות, שמשתנה מידי פעם לפה ולשם, בהתאם לכל מקרה ספציפי: "לפני שהתחלתי לחפש עבודה, הייתי בטוח שזה יהיה קלי קלות- עם כל הנסיון המגוון שצברתי בכל כך הרבה תחומים ונושאים ועם כל כך הרבה כישורים שרכשתי במשך השנים- היה לי ברור שיהיו אינספור מעסיקים שיקפצו עלי כאילו הייתי לחמניה חמה! אבל, המציאות שונה לגמרי ואני שולח בלי סוף קורות חיים כל כך עשירים בנסיון ולא מקבל שום תגובה. איך זה יכול להיות שעם נסיון כזה מגוון אף אחד לא מעוניין בי?!"

המסר שעלה מתוך הטור- ושאני ב 100% מחזקת ותומכת בו הוא שמעסיק שמפרסם משרה מחפש עובד שיתאים לו כמה שיותר לדרישות המשרה. ולא מעבר!
נשמע פשוט? זה בהחלט כך, אבל מה שפשוט בתיאוריה לא בהכרח פשוט גם במעשה...

המשמעות העמוקה יותר של הטענה הזו היא שכשמעסיק פותח משרה, הוא צריך לפתור לעצמו בעיה כלשהי או למלא לעצמו מחסור כלשהו. במילים אחרות- כואב לו משהו, הוא זקוק למשהו ומחפש את האדם הכי מתאים לתקן את המצב, למלא את החסר או לפתור את הבעיה.
לעיתים זו בעיה חדשה או צורך חדש ולעיתים מדובר בצורך ישן שעד כה מישהו מילא, אבל בקרוב כבר לא- אם זה בגלל שהוא קודם לתפקיד אחר, אם בגלל שהתפטר מהחברה ואם בגלל שפוטר.
בשורה התחתונה, הארגון צריך מכסה חדש שיתאים לסיר. אגב, רצוי מאוד שהמכסה הזה יהיה כמה שיותר דומה למכסה הקודם (כן, במידה והקודם היה מוצלח מאוד בתפקידו) או שונה לגמרי (במידה והקודם פיקשש ועכשיו אנחנו יודעים בוודאות מה אנחנו ממש לא רוצים...). 

זהו השלב שבו נכתב תיאור המשרה, זה שאתם כמועמדים פוגשים באתרי הדרושים או ברשתות החברתיות. וכן... שלא תתבלבלו: תיאור המשרה הזה הוא הסיר בכבודו ובעצמו והסיר אף פעם לא בעניין של להשתנות עבור המכסה... הוא פשוט יחכה בסבלנות וימשיך לחפש עד שיימצא המכסה שמתאים לו בול!

העניין הוא שבעוד שתהליך חיפוש שכזה קורה באופן דומה בחברות רבות- הכאב, הצורך או הבעיה שעל הפרק- כל אלה בוודאות שונים מחברה לחברה ומארגון לארגון... כן, בכל חברה מגייסת צריך עכשיו לפתור סוג אחר של בעיה. ומיינד יו- מדובר בבעיה ספציפית עם הקשרים מאוד, מאוד נקודתיים. כל חברה עם הצורך שלה, או אם תרצו- כל לקוח (המעסיק הפוטנציאלי שלכם) עם הבעיה הספציפית שלו... אין בעיה של "לקוח" אחד שהיא זהה במאה האחוזים לבעיה של "לקוח" אחר ועל כן מסקנה: לכל לקוח יש להתאים שירות או מוצר אחר- בהתאם לדרישות שלו.

זה בדיוק מה שרוב מחפשי העבודה לא מבינים ולא עושים- הם מבצעים תהליך מכירה אחיד וקבוע עבור כל סוג של לקוח עם כל סוג של כאב או צורך. מה שבוודאות יכול להוריד את סיכויי המכירה, תשאלו כל איש מכירות, אפילו כזה שיש לו בתחום רק נסיון קצר.

בואו נחזור אחורה לאותה השאלה שבתחילת הפוסט הזה- המוכר, לא רק שאיננו מנסה להתאים את השירות או המוצר לדרישות הלקוח, הוא גם מנסה למכור לו אלף ואחד כישורים ויכולות בין אם הלקוח צריך אותם ובין אם לאו!

כן... מה שלמועמד נראה כיתרון- נסיון עשיר ורב במגוון תחומים ונושאים, נראה מהצד השני של תיבת המייל - מהצד של החברה המגייסת - כבליל של מידע שמרוב העצים בו לא רואים את היער.

אני לא טוענת שידע רוחבי ומגוון של התמחויות הם חיסרון. להיפך- הם ברוב המקרים יתרון גדול, אבל- הם הופכים לחיסרון כשלא יודעים איך להשתמש בהם בתבונה. ושימוש נכון הוא שימוש תלוי צורך: למשרה נדרשים אלף ואחד כישורים שאת כולם רכשתם? יופי, כתבו ה-כ-ל בקורות החיים שלכם. אבל!! המשרה דורשת רק 40% מכל סוגי התחומים שעסקתם בהם? התמקדו בקורות החיים שלכם רק בהם ונסו לטשטש ככל האפשר את השאר! 

זכרו: בקורות חיים כל המוסיף- גורע, כל מידע נוסף ובלתי רלבנטי עלול לבלבל ולהסית את תשומת ליבו של הקורא מהעיקר ובנוסף לכל זה להוביל לתשובה הבלתי נסבלת בעליל:  מצטערים אבל... את/ה Over Qualified...

*הסתייגות קטנה לפני סיום לכתוב בכותרת: יש מקרים, ואפילו נתקלתי בכאלה במהלך שנות עבודתי בהשמה וגיוס של עובדים, שבהם מדובר בסיר מאוד, מאוד יוצא דופן... כזה שיודע לנבא פוטנציאל, כזה שהוא בעל גמישות מחשבה ויכולת זיהוי מדוייקת של מי שעשוי להיות לו לנכס וכזה שעקב כך מסוגל להשתנות בעצמו בכדי לקלוט מכסה טוב. מכסה שאולי איננו בדיוק מה שחיפש מלכתחילה, אבל יתרונותיו רבים אפילו מהמצופה. אז כן, זה קיים- יש ארגונים שידעו לגייס אנשים טובים גם אם הם אינם בדיוק מה שחיפשו מלכתחילה ואפילו יבנו סביבת את התפקיד. אבל... מספר המקרים הללו איננו גדול ואם זה קרה לכם פעם או שאתם מגייסים שכאלה- אשריכם, התברכתם! :)

*** אז איך מתאימים תהליך מכירה לכל לקוח? איך מתאימים את המסרים בקורות החיים בכדי שיוכיחו למעסיקים שאתם המכסה הכי מתאים לסיר שלהם? 
צרו קשר לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: שדרוג קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, שיטות חיפוש יצירתיות, שימוש מתקדם ובניית פרופיל מרשים בלינקדאין, טיפים לחיפוש עבודה רוחבי ועם זאת יעיל ככל האפשר ועוד ועוד...:  054-7380310  maya.bouhnik@gmail.com

Google+

11 תגובות:

  1. היי מאיה,

    טור חשוב מאוד.
    יש אפשרות לקישור למאמר האמריקאי?

    תודה,
    שי

    השבמחק
  2. תודה שי, לצערי כבר לא, קראתי את המאמר ההוא לפני יותר משבוע ומאז הרבה מים עברו בנהר... :)

    השבמחק
  3. מאיה שלום,
    בעניין רב קוראת את המאמרים שלך.
    לגבי כתבה זו: אז מה בעצם את מציעה? לציין בקורות חיים רק את הנסיון הרלוונטי למשרה ולהציג אותה עם החורים הכרונולוגיים הלא קשורים למשרה? או אולי בכלל, במקום קו"ח לשלוח מכתב ובו לכתוב שמתאימה למשרה המוצעת בגלל כך כך וכך?
    מה דעתך ?

    תודה אילונה

    השבמחק
  4. לאילונה, לא ולא... :) הכוונה לא ליצור קורות חיים עם חורים חס וחלילה. אבל כן לבצע חשיבה לפני כל שליחת קורות חיים, לעבור עליהם בעיניים ביקורתיות (כמו של אלה שיקראו אותם) ולנסות לקבל תחושה תוך מספר שניות. מה הרושם שנוצר? האם הוא קולע למטרה (תיאור המשרה) או שמא מבלבל, יורה לאלף כיוונים שונים והפואנטה לא ברורה? אם זה הרושם הראשוני שנוצר, צריך לדלל את התכנים, להדגיש את הדורש הדגשה ולמחוק את מה שממש לא רלבנטי אבל! מבלי ליצור חורים.
    האם זה קל?
    ממש לא. אבל, תמיד יש שינויים קלים שניתן לבצע מבלי לפגוע ברצף.

    השבמחק
  5. מתנצלת על הציניות... אבל... אולי במקום להפוך מועמדים למומחי כתיבת תוכן קו"ח יתחילו המעסיקים להגדיל ראש ולראות גם מעבר לאף שלהם??? אולי במקום לגרום לנו לעבור סדנאות כתיבה יוצרת, יתחילו המעסיקים להתייחס לכישורים שלנו?

    השבמחק
  6. לורד, זו לא ציניות זו יותר אוטופיה... :) כי כל עוד יש מבול של קורות חיים על כל משרה- המועמדים הם אלה שצריכים להתאמץ בכדי להרשים ולבלוט. ב 1999, למשל, כשהמצב בהיי-טק היה הפוך וכמות הביקוש עלתה על ההיצע, מעסיקים עשו הכל בכדי לאתר עובדים, לרבות גיוס של אנשים ללא נסיון, בוגרי קורסי הסבה למיניהם ולא רק זה... בכל שני וחמישי יכולת למצוא פלאייר על האוטו בחניה ברמת החייל עם הצעות עבודה (!) כן, כן גם ככה ניסו לגייס פעם, מרוב יאוש! או דיילים שחילקו ארטיקים בכדי לקדם חברה כזו או אחרת... הענים הוא...שהיו ימים...וחלפו מזמן...

    השבמחק
  7. כנראה לא ראית את המאמר הזה: http://www.danaya.co.il/%D7%90%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94-%D7%90%D7%99%D7%96%D7%95-%D7%90%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94/

    השבמחק
  8. המאמר הזה מנותק מהמציאות. אבטלה קיימת והרבה מעבר להצהרות של משרד העבודה.

    השבמחק
  9. מעיה צודקת... האבטלה הרבה יותר גדולה ממה שמצהירים!!!

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...