הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 30 במרץ 2014

מגה-פוסט! ראו הוזהרתם: 10 עצות הקריירה וחיפוש העבודה הגרועות ביותר שתקבלו אי פעם!

במסגרת פגישות הייעוץ אני פוגשת אינסוף אנשים: עובדים וגם מחוסרי עבודה, מתחילים ללא ניסיון וגם בכירים, שכירים
וגם עצמאיים המעוניינים לעבור לקבוצה השניה, אנשים שמתים על תחום העיסוק שלהם וגם כאלה שכבר לא יכולים לסבול אותו ובקיצור בעלי מקצוע ותפקיד מכל הסטטוסים המגוונים האפשריים.

אבל באמת שלא משנה במי מדובר ובאיזה שלב חיים הוא נמצא, כי לכולם (או נכון יותר לכתוב- לכולנו) יש סט של אמונות, דעות ועצות "טובות" שנאספו במשך השנים בכל הקשור לקריירה ולחיפוש עבודה. חלק מהן נכונות ותמיד מוכיחות את עצמן מחדש וחלק הן פשוט טעות אחת גדולה שעלולה להוביל לתוצאות הרות אסון (במונחים של קריירה, כן? בכל זאת, הרי לא מדובר פה באופן ישיר על חיים ומוות).

קחו למשל את ש. שהגיע אלי לפגישה לפני כחודש. ש. הוא עובד מתחיל יחסית ובאמתחתו 2-3 שנות ניסיון המפוזרות על פני 4 מקומות עבודה שונים. כן, הבנתם נכון את הבעיה- עובד זוטר יחסית שכבר הספיק לקפוץ ממקום עבודה אחד לשני 4 פעמים בכ-3 שנים.
ש. הגיע לפגישה עם עצה טובה מחבר טוב. הוסיפו בבקשה בעצמכם את הגרשיים במקומות הנכונים במשפט הקודם. למה? בגלל שאותו החבר המליץ לו כך: "שוק העבודה קשה, אין לך ברירה אלא לשקר. לשקר בקורות החיים, לשקר בראיונות...! אחרת, אין לך סיכוי למצוא עבודה!". החבר כמובן צודק. חלקית... לא פשוט למצוא היום עבודה, אבל הפתרון לשקר, איננו פתרון כלל ובטח שאיננו מומלץ. קורות החיים של אותו מחפש עבודה היו פשוט תסריט בדיוני שלא היה מבייש אף תסריטאי הוליוודי. האם זו הדרך למצוא עבודה? ממש, ממש לא! תשכחו מזה!

חברינו ש. איננו היחיד שמרוב יאוש ובלית ברירה מקשיב לעצות של אחרים ונו, בואו נודה באמת, מסביב לכולנו יש המון נשמות טובות שתמיד יודעות הכל ושיש להן אולי כוונות טובות, אבל עצות שגויות.

רוצים עוד כמה דוגמאות? 
הנה 10 עצות גרועות במיוחד שאתם עלולים לקבל במהלך הקריירה המקצועית שלכם, ראו- הוזהרתם!

- קורות חיים חייבים להגביל לעמוד אחד!
אם אני אשמע עוד פעם אחת את העצה הגרועה הזו או שאקרא אותה בעוד אתר אינטרנט אחד, אני אומרת לכם- אני אקים מפלגה חדשה- מפלגת בעלי קורות החיים הארוכים מעמוד - וארוץ איתה לכנסת! 
בואו ונבהיר 2 נקודות חשובות פעם אחת ולתמיד כדי שבפעם הבאה שעוד מישהו ירצה לכם בידענות על הנושא הזה, כל מה שתשמעו בדמיונכם יהיה משהו בסגנון הפרסומת ההיא: "כאב ראש, כאב ראש, כאב ראש....כאב ראש, כאב ראש, כאב ראש, כאב ראש!".

1. דמיינו לעצמכם שאתם מוכרים. של מה? נו... של כל דבר שרק בא לכם: הסתכלו סביבכם ובחרו בחפץ אקראי. עכשיו נסו למכור לי אותו. אבל עשו זאת בשלושה משפטים בלבד בבקשה. ניסיתם? יופי (אני מקווה שכן, למרות שבטוחה שלא, אבל לא נורא... נמשיך)- עכשיו נסו למכור לי את אותו החפץ ב 10 משפטים. נו, מה דעתכם? מתי יהיה לכם סיכוי גבוה יותר לשכנע אותי? באמצעות 3 משפטים או באמצעות 10? 
ברור שככל שתוכלו להרחיב בשבחי החפץ הזה, כך תעלו את הסיכוי לפגוע בנקודה הנכונה- זו שחשובה לי- ולשכנע אותי לקנות. 
כך גם בקורות חיים. ככל שתנסו לקצר אותם לעמוד אחד, כך תורידו מידע חשוב מקורות החיים ועל הדרך גם את הסיכוי לשכנע. אין אפס- במכירות פחות מילים זה פחות סיכוי למכירה (מכירים אנשי מכירות? נכון שהם דברנים לא קטנים? נו, זה לא מקרי...). 
בקיצור, חברים, בכתיבת קורות חיים המטרה איננה להצליח לכתוב הכל בעמוד אחד כי אם לכתוב כתיבה שיווקית, משכנעת, מרשימה ומלהיבה. ולא, שתי המטרות הללו אינן עולות בקנה אחד.

2. עבור תוכנות אוטומטיות של סינון קורות חיים האורך לא קובע וממש לא משנה. ואם אתם רוצים שאהיה עוד יותר מדויקת דעו לכם: כשלחברה יש תוכנת סינון שכזו, החתכים מתבצעים על התוכן. יותר תוכן=יותר סיכוי להישלף בחתכים.
הבנו את הפואנטה? יופי!

עכשיו, זה לא אומר שאם יש לכם שנתיים ניסיון, אתם צריכים לכתוב את הגרסה שלכם ל"מלחמה ושלום"... ממש לא! אורך קורות החיים חייב להיות ביחס ישיר לאורך הניסיון. ואם יש לכם יותר מ 10 שנות נסיון, מותר לכם בהחלט לחרוג מעמוד ואפילו להגיע לעמוד וחצי. וואוו! איזה לארג'יות! :)

- אי אפשר להתקדם בקריירה מבלי לעזוב מקום עבודה!
האמונה הזו גורמת לרבים לפתח כישורי לוליינות מרשימים, לאבד סבלנות מאוד, מאוד מהר ולעזוב מקום עבודה בשניה הראשונה שמשהו שם לא מוצא חן. זו טעות. לטווח הארוך- אם הרזומה שלכם יהיה בנוי משנת עבודה וחצי בכל מקום עבודה, זה פשוט לא יראה טוב ויעלה חששות אצל המעסיק הפוטנציאלי הבא שלכם.
ותק במקום עבודה מאפשר בהחלט גדילה והתקדמות וגם שכר שעולה במשך הזמן. זה כמובן גם מאוד תלוי בכם, בעשיה שלכם ובערך המוסף שאתם מביאים לארגון.

- יציבות במקום עבודה זה הכי חשוב, אם הכל נעים ובסדר, נשארים!
זו בדיוק האמונה ההפוכה לזו הקודמת והיא מאפיינת בעיקר את ההורים של רובינו. הכוונה כמובן לעבודה שנים על גבי שנים באותו המקום. אם ההורים שלכם כאלה, אתם בטח מקבלים הערות על ימין ועל שמאל בכל פעם שאתם משתפים אותם שאתם שוקלים לעזוב את מקום העבודה ולחפש אחר. זה יקרה גם אם תחליטו להקים עסק עצמאי או לקחת כל סוג אחר של מה שנראה להם כסיכון נוראי.
אז אם כל הסובבים אתכם מרפים את ידיכם באופן קבוע, נסו להתחבר עם אנשים אחרים שיאזנו את האנרגיות... כאלה שכן התקדמו בקריירה, כאלה שהקימו עסק מצליח, כאלה שלא מתאבנים מרוב פחד שמשהו נוראי יקרה וכאלה שמבינים שלפעמים בכדי להתקדם בחיים צריך גם לקחת סיכונים (ממוזערים).
במילים אחרות- יציבות בעבודה זה חשוב, אבל לא תמיד זה מספיק. לעיתים צריך יותר מזה, אחרת זה פשוט מתכון לצרות. נסו, למשל, לעבוד בתחום ההיי-טק 20 שנים באותה חברה ואז לצאת לשוק העבודה ולהתחיל לחפש מקום חדש. מצב כזה בהחלט לא מומלץ ומה שנראה לכם כיתרון (יציבות והתמדה) יתחוור לכם במהרה כבעייתי, נישתי ומגביל.

- חייבים לשלוח כמה שיותר קורות חיים, בכדי שישימו לב אליכם!
בחיפוש עבודה יש בהחלט השפעה לכמות. ובמילים אחרות, חוק המספרים הגדולים תקף כאן בהחלט מהסיבה הפשוטה: ככל שתשלחו יותר קורות חיים, יש סיכוי גבוה יותר שיזמנו אתכם לראיון עבודה. אבל, אל תשכחו את החצי השני של המשוואה הזו- יחד עם הכמות, חייבת להוביל יד ביד את שליחת קורות החיים גם האיכות.
זה אומר שאתם חייבים לשלוח מספיק קורות חיים בכדי לקבל תגובות, אבל בחירת המשרות שאתם פונים אליהן חייבת להיעשות בחכמה. שלחו הרבה, אבל רק למה שמתאים לפחות ב 85% לדרישות המשרה והכל תמיד תוך שליטה ובקרה מקסימליים!
איך מעלים כמות תוך שמירה על איכות? נו, זהו בדיוק האתגר שעומד מולכם. והתשובה? מחפשים בצורה רוחבית יותר כדי להגדיל מלכתחילה את כמות המשרות שנחשפים אליהן. ואיך עושים את זה? מתחילים לחשוב יצירתי (או שפשוט מתקשרים אלי... :) ).

- לינקדאין זה רק למי שמחפש עבודה!
זו טעות כל כך גדולה, שמבינים את השפעתה החמורה, רק כשמתחילים לחפש עבודה ואז זה כמובן מאוחר מידי.
ואני אסביר: לינקדאין זו לא רשת חברתית לחיפוש עבודה. יש רבים שחושבים שהיא כזו, אבל זה לא נכון. זו רשת חברתית לאנשי מקצוע. רשת שמטרתה הרחבת קשרים עסקיים ומקצועיים וטיפוח קשרים קיימים. רשת שמאפשרת לנו למתג את עצמנו כאנשי מקצוע בתחום העיסוק שלנו, להכיר אנשים בתחום, לבנות שיתופי פעולה חדשים, לשווק את עצמנו או את העסק שלנו וגם למצוא עבודה או לגייס עובדים.
כשאתם נזכרים ברשת הזו רק בתחילת חיפוש עבודה יש לכם בעיה כפולה- מצד אחד אתם מתחילים לבנות פעילות משלב אפס- מה שברור שלוקח הרבה זמן, השקעה ואנרגיות (שאתם אמורים להשקיע בשלל פעולות אחרות במקביל) ויחד עם זה אתם מתחילים להבין שאתם די מוגבלים. כל שינוי שתעשו, כל פעולה שתבצעו, עלולה להתגלות במקום העבודה הנוכחי שלכם ולהעלות חשדות. כן... מה לעשות, עדכון פרופיל הלינקדאין והעלאת רמת הפעילות שם הם סימן מובהק במקומות עבודה שמשהו קורה אצלכם ושאתם מתחילים לפזול החוצה.
מסקנה? מטפחים את הפרופיל ופעילים בלינקדאין דווקא כשלא מחפשים עבודה ובאופן קבוע!

- כותבים קורות חיים כשמתחילים לחפש עבודה!
נניח שאתם עובדים 7 שנים באותו מקום עבודה ומחליטים לחפש עבודה. מה השלב הבא? נכון! כתיבת קורות חיים. אבל... אופס, למי יש כזה זיכרון טוב עד כדי זכירת כל דבר מעניין שעשה במשך 7 שנים? ואם התפקיד שלכם היה מורכב ומגוון מאוד- לכו ותזכרו מה עשיתם, מתי ואיך, מול איזה לקוחות ואיך קראו לתוכנה ההיא של שירות הלקוחות...
מסקנה? מתעדים תוך כדי תנועה וכך בבוא הזמן כל החומר נמצא, צריך רק לארגן אותו!

- כשהכל טוב בעבודה- אפשר להתרכז רק בעבודה.
הנה לכם עוד שטות גמורה. אף פעם לא כדאי לכם להתרכז רק במיקרו שסובב אתכם. אתם אינכם אי בודד, אתם חלק ממארג ענק- של תחום עיסוק, ענף, שוק עבודה, מדינה... הרבה קורה בחוץ גם אם תתעדכנו וגם אם לא... אבל מאוד כדאי שכן. גם כשטוב, בחוץ עשוי להיות מקום אחר- טוב עוד יותר עבורכם... גם כשטוב, משהו עלול לקרות בהפתעה ולשנות את המצב... אין בטוח ואין ביטוח בשום מקום ועבור אף אחד. אל תהיו מנותקים מהסביבה- היו מעודכנים במגמות חדשות בתחום ההתמחות שלכם, דעו מה ערך השוק שלכם, השקיעו בלמידה באופן קבוע, קראו חדשות מהתחום, בנו וטפחו רשת של קשרים באופן תדיר!

- רכזי גיוס הם נודניקים לא מקצועיים וחסרי הבנה!
זה נחמד להאשים אחרים ולהאמין שזה לא אתם... זה הם. אבל האמת היא תמיד איפשהו באמצע... כמו בכל תחום עיסוק יש מקצועיים יותר ויש מקצועיים פחות. הבינו מספר עובדות: רכזי גיוס בחברות לא נמצאים שם בכדי לעשות לכם רע, להציק לכם בשאלות טיפשיות או לבזבז את הזמן שלכם. המטרה שלהם היא לוודא שעובדים חדשים שמצטרפים לחברה, מתאימים לתפקיד, למארג האנושי הקיים, לתרבות החברה ולאופי שלה. הם מכירים היטב את הארגון מבפנים ויודעים על המשרה ועל החברה הרבה מעבר למה שאתם יודעים, לא כל פריט מידע מתפרסם בתיאור המשרה ובטח שלא הכל מספרים לכם בראיונות. הזלזול ברכזי גיוס לא טוב ולא בריא ולפעמים אתם עלולים להקרין את זה החוצה בראיון העבודה מבלי להיות מודעים לכך.

עניין נוסף הוא רכזי ההשמה- כשרכז השמה פונה אליכם זו עשויה להיות תחילתה של מערכת יחסים נפלאה. כזו שהרבה בה תלוי בכם. למה? כי לרכזי ההשמה יש בלי סוף מידע- על משרות, על חברות, על מגמות.... אתם עשויים להנות מכל המידע הזה אם רק תשתפו איתם פעולה בצורה הנכונה- עדכנו אותם במקסימום המידע שהם צריכים לדעת על דרישות ומגבלות חיפוש העבודה שלכם, עדכנו לאן פניתם בעצמכם בכדי למנוע כפילויות ובזבוזי זמן, עדכנו כשאתם מוזמנים לראיון עבודה בחברה אליה הפנו אתכם ועדכנו כשאתם מפסיקים לחפש עבודה בכדי שלא ימשיכו לפנות אליכם סתם. שתפו פעולה, זכו באמון שלהם ובכל פעם שתפתח משרה מתאימה, היו בטוחים שהם מפנים אליה קודם כל את המועמדים שהם חפצים ביקרם- אלה שהם זוכרים את שמם בעל פה, אלה שנחמדים, אלה שמשתפים פעולה ומעדכנים...

- רק עצמאים צריכים לעשות לעצמם PR וקידום מכירות, שכירים- לא!
אוקיי, בואו ונשבור מיתוס: גם אם אתם שכירים, אתם עצמאים! נשמע מוזר? ממש לא! אתם עצמאים שמוכרים את הכישורים שלהם תמורת תשלום. זה שקוראים לתשלום הזה משכורת זה ממש לא משנה. וזה שאתם מקבלים אותה באופן קבוע ולא אמורים לרוץ אחריה גם זה לא משנה.
אתם אנשי מקצוע שעובדים תמורת כסף והלקוח שלכם הוא המעסיק שלכם.
וכיוון שכך, כל הפעולות שעצמאים עושים בכדי לקדם את העסק שלהם, הן פעולות שגם אתם צריכים לעשות. אתם צריכים להיות אנשי מקצוע טובים, אתם צריכי להיות מעורים בתחום העיסוק שלכם ובמגמות בתחום, צריכות להיות לכם באופן קבוע המלצות של "לקוחות" מרוצים, אתם צריכים להצליח במה שאתם עושים וגם לוודא שהלקוח שלכם יודע על זה, אתם צריכים נוכחות אינטרנטית- כזו שתמתג היטב את כישוריכם והשירותים שאתם "מוכרים", אתם צריכים לדעת למכור את עצמכם (כי אתם המוצר...) בכל פעם מחדש כשאתם מחפשים עבודה- זהו תהליך מכירה לכל הדעות, איך שלא תסתכלו על זה ואתם צריכים גם להבין שיש לכם תחרות הולכת וגדלה באופן תדיר על הלקוחות (המעסיקים הפוטנציאלים). משמע? עליכם לזהות היטב מה מבדל את המוצר שהוא אתם, ביחס למתחרים ולדעת לשווק אותו!

- מקסימום עושים עוד איזה קורס או תואר והכל מסתדר...
זהו שלא! לימודים או קורסים הם מקור טוב להרחבת אופקים ולהעמקת ידע, אבל, אם אתם חושבים שקורס כלשהו יביא לכם עבודה או שבזכות קורס כלשהו תוכלו לבצע שינוי קריירה- תשכחו מזה!
רבים רואים בקורסים או בעוד תואר את הפתרון האולטימטיבי לטעויות קריירה או לחוסר תכנון קריירה. הם מאמינים שבמקרה הכי גרוע הם ילכו וילמדו משהו חדש וזהו- המעסיקים יעמדו בתור עם סיום הקורס. רבים ממוסדות הלימוד מבטיחים הר של הבטחות לפני ההרשמה... החל מ"כל הבוגרים שלנו מצאו עבודה בתחום" וכלה ב"אנחנו מוצאים עבודה לכל מי שמסיים אצלנו ללמוד".
העצה שלי: רוב הקורסים עולים המון, המון כסף... לפני שאתם ממהרים להירשם, בדקו מהי התדמית של המוסד בשוק העבודה. האם הוא נחשב לרציני? האם יש לו מוניטין טוב? בקשו לדבר עם בוגרים ובדקו כמה קל או קשה היה להם למצוא עבודה בסיום הקורס- כמה זמן לקח להם? מתי זה היה? כמה משרות פתוחות כרגע בתחום הזה? כמה מהן מסתפקות בבוגרי קורס או תואר ללא ניסיון?
פתחו את הארנק שלכם ושלפו כרטיס אשראי רק לאחר שבדקתם את כל אלה. אלא אם כן... אתם פשוט אוהבים ללמוד... במקרה כזה- עוד ועוד קורסים תמיד פותחים את האופקים. רק אל תחשבו שבזכותם בלבד גם תמצאו עבודה... 

***מרגישים אבודים בתוך ים של עצות? מחפשים עבודה ומרגישים תקועים? משהו בקריירה לא זורם נכון? זקוקים לעצה מקצועית?
פנוי אלי לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: סודות מאחורי הקלעים מעולם הגיוס, שדרוג קורות חיים, התאמת קורות חיים לתוכנות סינון, הכנה לראיונות, שיטות חיפוש עבודה יצירתיות, שימוש מתקדם בלינקדאין ועוד...! 
מאיה בוכניק: 054-7380310, maya.bouhnik@gmail.com

Google+

8 תגובות:

  1. ערן בית הלחמי2 באפריל 2014 בשעה 15:59

    מאיה כל הכבוד! מהפוסטים הכי פרקטיים, חריפים ומרעננים בנושא חיפוש עבודה שקראתי אי פעם!

    השבמחק
  2. פוסט נהדר ופרקטי. מסכים עם הכל למעט העצה לגבי קורות חיים.
    אכן למערכות סינון אוטומטיות האורך ממש לא קובע, אך לחלק מאנשים אמתיים זה כן.
    כאחד שמגיע מפיתוח וסינן אלפי קורות חיים העצה תהיה טיפה שונה:
    אם אתם עוברים עמוד אחד – תוודאו שהתוכן ממש שווה, אחרת תאבדו את הקורא ואת ההזדמנות להתראיין.
    ואם הצלחתם לייצר תמונה שווה עם עמוד אחד – יותר טוב. כמו שאומרםי: כל המוסיף, גורע

    השבמחק
  3. כבעלת מעל 30 שנות ניסיון, גם אני "חוטאת" בגלישה לעמוד השני.
    אמנם דואגת שהניסיון הרלוונטי מ-10 השנים האחרונות יופיע בעמוד הראשון.

    אך הפלא ופלא, דווקא היועצות ב-All Jobs מייעצות לצמצם את 30 השנים לעמוד אחד !
    בסיכומו של דבר, מהעצה הזו העדפתי להתעלם ...

    השבמחק
  4. לאנונימית, וטוב שכך... העצה להגביל לעמוד היא ארכאית, לא מותאמת למציאות של היום, לא הגיונית ולא נכונה. ברור שאין סיבה ולא כדאי לכתוב מגילות, מצד שני, לייעץ לכל מחפשי העבודה בלי קשר לאורך הנסיון שלהם לדחוס הכל לעמוד זו פשוט הטעיה!

    השבמחק
  5. לגבי רכזי (רכזות, בדרך כלל) ההשמה.
    יש לך גישה לבנאדם שיש לו המון קשרים בשבו אתה מחפש עבודה. הוא מכיר אנשי משאבי האנוש בכל החברות הרלוונטיות, יודע על רוב המשרות שפתוות בתחום העיסוק שלך, בהרבה מקרים הוא נמצא בקשר ישיר עם המגייסים עצמם (כלומר מי שאמור להיות המנהל שלך אם תצליח להתקבל לעבודה) מעבר לזה הוא יודע הכל על מגמות בשוק, טרנדים, תחומים שנמצאים בעליה ובירידה.

    אז נכון, הוא לא מהנדס וכנראה שהוא לא יודע לתכנת או לתכנן מעגלים או לקנפג מערכת, הוא גם מתבלבל לפעמים במונחים המקצועיים ולא יודע בדיוק מה ההבדל בין OOP ל OOD. זה לא העבודה שלו. העבודה שלו זה למצוא לך עבודה, והרבה פעמים אני רואה אנשי מקצוע שעובדים נגד איש משאבי האנוש שמייצג אותם.

    במקום להיות בקשר עם הרכזת לעדכן אותה כשפונים אליך ולקבל ממנה טיפים על המגייס והחברה, לעדכן אותה אחרי הראיון, מי ראיין אותך ומה הוא שאל אותך, כדי שיהיה לה חומר לעזור למועמדים אחרים, ועל הדרך ליצור איתה קשר להזכיר לה שאתה עדיין מחפש עבודה.
    אנשים מסננים אותן, יורדים עליהן ומעליבים אותן בשיחות טלפון.

    השבמחק
  6. מאמר חכם עם תובנות מהחיים והסברים. כל הכבוד.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...