הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 6 ביולי 2014

שפת גוף: 11 טריקים לראיונות עבודה, שיפתחו לכם את הדלת לשלב הבא

מה הייתם עושים, אם הייתם נמצאים כרגע בראיון עבודה והמראיין היה :

א. מחייך יותר מידי זמן, ללא קשר למה שאתם אומרים.
ב. בוהה בכם מבלי לעפעף.
ג. מגניב מבטים לסמארטפון שלו או למסך המחשב.
ד. מנדנד את הרגל בעצבנות מתחת לשולחן.
ה. מקליק עם האצבעות על השולחן.
ו. משנה כל הזמן תנוחות על הכסא.
ז. משנה את תנוחת הרגליים והן עכשיו פונות לכיוון הדלת, או החוצה מהשולחן.

תשובה:
1. כנראה שהמראיין הוא טיפוס עם בעיה קשה של קשב וריכוז. לא משנה דבר ומקווה לטוב.
2. יכול להיות שמשהו מציק לו? אבל מה?!!
3. אני כנראה בדרך הנכונה לתשובה "תודה, אבל לא!", זה הזמן לשנות טקטיקה!

בחרתם בתשובה 3? נו, אתם בהחלט צודקים. כל הסימנים האלה מראים שהוא כנראה לא בעניין, לא מקשיב או לא מתרשם (כל התשובות נכונות).
בסיטואציה כזו להמשיך בדיוק בעוד מאותו הדבר (משמע, בדיוק באותה הדרך שבה התחלתם כי C'est la vie- התחלתם ולכן תסיימו!) זו לא אופציה בכלל... ברור שתצטרכו לשנות את קו הפעולה שלכם, ומהר... כי זו כבר הדקה ה 90 של המשחק הזה.

בקיצור ולעניין, כדאי מאוד שתתחילו לשנות את המסרים שאתם מעבירים בתוכן המילולי של התשובות שלכם, אבל לא רק... כדאי גם שתשתמשו במספר טריקים של שפת גוף שאולי ישנו את רוע הגזירה.

אז הנה לכם 11 טיפים לשימוש בראיונות עבודה, גזרו, שמרו וקראו היטב לפני ראיונות, כדי להעלות את הסיכוי שהמראיין שלכם יעביר אתכם ברוב טובו הלאה לשלב הבא:

1. מחקרים מראים שכשבני אדם רואים עור חשוף, הם חושבים יותר מידי על הגוף ופחות מידי על המוח של בעל הגוף. מה זה אומר? שלהיראות טוב זה חשוב ושיופי משפיע, אבל, אם אתם רוצים להיראות יותר אינטליגנטיים, אתם צריכים להתלבש צנוע ומקצועי.

2. הידעתם שלצבעים יש השפעה חזקה על הרושם שאנחנו יוצרים? מסתבר שיש תחום כזה שנקרא "הפסיכולוגיה של הצבעים". הנה טעימה קטנה ממנו:
- שחור: צבע של סמכות, כוח, אמינות. 
- לבן: יוצר רושם של תמימות, רעננות, טוהרה.
- כחול: צבע של סדר, אמון, שלום וביטחון. אנשי מכירות שרוצים להתחבר בקלות יותר ללקוחות שלהם, כדאי שילבשו כחול וכיוון שבראיון עבודה, אתם אנשי המכירות של עצמכם אז...
- ורוד: צבע שיוצר תחושת אמפתיה ועדינות.
- סגול: מביע יצירתיות ומרגיע. אם חשוב לכם ליצור רושם של דמיון מפותח, יצירתיות, רוחניות, יכולת המצאה וחשיבה מחוץ לקופסא- זה הצבע עבורכם.
- אדום: אומץ, ביטחון עצמי, כוח, שליטה. זהו צבע שיוצר תחושת התלהבות, אנרגיה גבוהה.
- ירוק: ביטחון, גדילה, הצלחה.
- צהוב: צבע האופטימיות והאור, אבל רוב הזמן מעייף את העין של זה שיושב ממול.

3. לא לשכוח לחיצת יד! אומרים שהסיכוי שמישהו יזכור אתכם הוא גבוה פי 2, אם אתם לוחצים לו/לה את היד. 

4. רוצים שיקשיבו לכם? אל תשכחו להקשיב בעצמכם... בראיון עבודה ההקשבה היא חלק מהמפגש. כדי להוכיח שאתם קשובים באמת, הפנו את הפנים והגוף כלפי המראיין (ולא כלפי הדלת), צרו קשר עין, התכופפו מעט קדימה (ואל תישענו על גב הכסא, זה כבר יכניס אתכם להיכון) ואל תשכחו להנהן מידי פעם.

5. אל תהיו מונוטוניים. אחד מהדברים שעשויים להכניס את המראיין שלכם למוד חוץ גופי (=גופו במשרד, אבל רוחו ממש לא שם... היא נודדת לאלף מקומות אחרים בעודו בוהה בכם) הוא סגנון דיבור מונוטוני, רדום, באותו הווליום. היי, אם אתם מדברים ככה בראיון, אל תתפלאו אם תרדימו אפילו את עצמכם. אז איך כן? נסו להביע את עצמכם לא רק בדיבור, אלא גם בשפת הגוף, הוסיפו הדגשים כשצריך, שנו את הטון. אל תדברו לאט מידי ובשקט מידי. היראו מתלהבים ממה שאתם עושים וממה שאתם מספרים.

6. הציעו לכם שתיה לפני הראיון? כל הכבוד על הנימוס! אבל, אל תהפכו את כוס הקפה לחומת המגן שלכם. מחקרים מצאו שכדי להעלות סיכוי לשיתוף פעולה, עדיף שלא ליצור מחסומים מיותרים וכן, גם כוס קטנה יוצרת תחושה של מחסום.

7. שיקוף. נסו לחקות (בקטנה ובעדינות) את שפת הגוף של המראיין, את הבעות הפנים שלו (הוא מחייך- חייכו גם! אל תישארו קפואים כמו רובוט) את מנח הגוף שלו. ככה אתם מראים לו (בתת מודע) שאתם משדרים על אותו הגל.

8. השתמשו בידיים. לא הכוונה לנפנף בהן לכל עבר, אלא להשתמש בהן (בדיוק כמו פוליטיקאי ממולח) בכדי לחזק את מה שאתם אומרים ולהדגיש את המסרים. 

9. למדו להשתמש נכון במושגים "אני" ו"אנחנו". נכון שזה כבר לא קשור לשפת גוף, אבל לעיתים זה צורם בדיוק כמו טון גבוה מידי, או מישהו שהעיניים שלו תקועות בקיר שממול במקום במראיין. שימוש יתר בכל אחד מהמושגים הללו איננו נכון- לקחת את כל הקרדיט כשמאחוריכם היה צוות שלם זה לא לעניין, אבל גם להיות אובר צנוע שמדבר כל הזמן ב"אנחנו" גם כשהקרדיט כולו שלו זה לא מומלץ בכלל. עבודת צוות זה חשוב וגם שיתוף פעולה ומנהיגות, אבל מצד שני חשוב גם להראות סמכות ולקיחת אחריות אישית. דאגו לתבל את המסרים שלכם בשני המושגים האלה במקביל.

10. שימו לב לרגליים. כן, כן... הרבה דברים קורים שם מתחת לשולחן... :) ובמילים אחרות: פזלו בנונשלנטיות כלפי מטה: אם הרגליים של המראיין אינן פונות לכיוון שלכם, אלא לכיוון הדלת, אזי הראיון הזה כבר נגמר והמראיין שלכם כבר מתכנן את דרך המילוט שלו החוצה מהמשרד. 

11. חייכו! הלו, אתם רק בראיון עבודה, לא בתור לרופא השיניים... אז חייכו כי א. זה יגרום לכם להרגיש טוב יותר, ב. זה מדבק, ג. אנשים מעדיפים לעבוד עם אנשים שמחייכים מאשר עם פרצופים חמוצים. ד. זה מאיר לכם את הפנים ומחזק מסרים חיוביים. ה. זה מעיד על ביטחון עצמי.

***צריכים עוד טיפים לראיונות עבודה? אולי אפילו פגישת סימולציה של ראיון וקבלת פידבק מפורט וגם בניית אסטרטגיות מענה לשאלות קשות? נו, אז למה אתם מחכים? 
צרו קשר לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: הכנה לראיונות עבודה, שדרוג קורות חיים, שימוש מתקדם בלינקדאין ושיטות חיפוש מקוריות:
מאיה בוכניק- 054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com

5 תגובות:

  1. 1,2,3 אנחנו עושים או מראים מייד עם כניסתנו לריאיון כך שלא הבנתי מה זה רלוונטי לאחר שזיהינו שהמאריין מאבד עניין. ולחיצת יד לא תגרום למראיין לגלות יותר עניין בנו.
    6 גם לא ברור מה העצה פה...
    כל השאר יכול באמת לעזור. תודה.

    השבמחק
  2. 6 מנוגד לעצות אחרות בהן אומרים שאם מציעים - לא לסרב.

    הפוסט אינפורמטיבי ויש בו עצות טובות אבל לא עונה על השאלה בתחילת הפוסט. אז מה עושים אם מגלים שהמראיין איבד ענין? זה אבוד או שיש דרך "להציל" את הראיון?

    השבמחק
  3. לאנונימי, לא אמרתי לסרב לשתיה (ולהתייבש מרוב צמא), אלא פשוט לא להניח את הכוס מולך על השולחן, עדיף להניח אותה יותר בצד. לגבי שאלתך- הפוסט עונה על השאלה הזו בכל הקשור לתוכן לא מילולי. ברור שיחד עם כל זה, חשוב לקלוט את הרמזים ולנסות להציל את המצב בדרכים שציינתי וכמובן בשינוי המסרים המילוליים בתשובות. זה בדיוק הזמן להתחיל "למכור" בצורה הרבה יותר אסרטיבית.

    השבמחק
  4. שאלה חשובה !
    רוב הסיכויים שהמראיין מכיר את כל הטריקים האלה, כנראה הוא מתמחה בראיונות, מה קורה אם הוא שם לב למשל שאתה מחקה את שפת הגוף שלו, או שם לב שאתה שולח מבטים לרגליים?
    באותו הרגע חשפת את עצמך שאת לא עצמך אלא מנסה להתאים לתבנית מסויימת כדי לקבל את העבודה.

    השבמחק
  5. לאנונימי, אתה מניח שכל המראיינים מנוסים ומאומנים בתורת הראיון. ובכן... זה ממש לא נכון. יש מראיינים מנוסים ויש גם כאלה שפחות. שנית, ברור שכל הטיפים פה הם טיפים שצריך לבצע בעדינות... לא הכוונה שתתכופף ותבדוק מה קורה מתחת לשולחן... הכוונה רק להעלות את רמת המודעות של המרואיינים לכל מיני פרטים קטנים שיש להם השפעה, לשים לב, להרגיש את השטח לקלוט רמזים לא מילוליים ולא להיות מנותקים ממה שקורה. לעיתים מרוב שאנחנו מרוכזים בעצמנו בנסיון למצוא חן, אנחנו לא שמים לב לצד השני ולא קשובים אליו ובראיון עבודה זה מאוד לא רצוי.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...