הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

מתראיינים לעבודה? אזהרה: צנזרו את המילה לא!

בשבוע האחרון העברתי מספר פגישות הכנה לראיונות עבודה. בפגישה אנחנו עושים, בין היתר, סימולציה של ראיון. דבר אחד בלט וחזר שוב ושוב במספר סימולציות. המילה "לא":

-"למה עזבת את מקום העבודה האחרון שלך?" 
  "לא יכולתי לעבוד שם יותר. מיציתי, לא הגשמתי את עצמי, לא הסתדרתי עם הבוס החדש"

- "מה התכונות החזקות שלך?"
   "המממ.... לא יודע"

- "יש לך נסיון בניהול תקציבים?"
   "לא..."

- "ניהלת צוות בתפקיד האחרון?"
   "לצערי, לא"

- "יש שאלות שתרצה לשאול אותי?"
   "האמת, ש...לא"

שימו את זה רגע בצד ושמעו סיפור: לפני כעשר שנים נדבקתי בחיידק הציור. זה לא חדש אצלי, כי בכל מספר שנים הוא מתעורר מחדש, אבל בזמנו זה אפילו דחף אותי ללכת וללמוד באופן מסודר. חיטטתי וביררתי ובסופו של דבר נרשמתי לקורס ציור בשמן של מוזיאון תל אביב.
בקורס לומדים את הבסיס, לרבות התנסות בחומרים שונים כמו חלמון של ביצה, גרפיט, פחם, מים ועוד ועוד וכמובן השיא מגיע כשמתחילים להתנסות בדובדבן שעל הקצפת- צבעי  השמן.

אחד מהעקרונות שהמדריכה לימדה אותנו (ואם אתם עוסקים בציור, אשמח לשמוע את דעתכם) הוא זה: למרות שיש בכל חבילת צבעים שפורפרת של צבע שחור- היא מיותרת לחלוטין. "לעולם אל תשתמשו בצבע השחור ובטח ובטח אל תקנו כזה, אני מזהירה אתכם!" כך גערה בנו המדריכה. "שחור אפשר ליצור לבד: ערבבו קצת חום עם כחול כהה ואולי קצת ירוק ו... הנה לכם שחור, אם אתם ממש מתעקשים! והאמינו לי, זה יהיה שחור הרבה יותר מעניין ועמוק מזה שמגיע מוכן. ובלי קשר- זהו צבע שלא כדאי להשתמש בו בציורים, הוא "מלכלך" את שאר הגוונים. צרו עומק והכהיה על ידי שימוש בשכבות של צבעים אחרים!"

אבל מה הקשר בין זה לבין ה"לא" המעצבן הזה ששמעתי הרבה יותר מידי פעמים השבוע בסימולציות של ראיונות העבודה? 

ובכן, מבחינתי "לא" בראיון עבודה הוא בדיוק כמו הצבע השחור בציור. "לא" בראיון עבודה "מלכלך" את שאר המסרים שאתם מעבירים בראיון, הוא אבסולוטי, סופי, ללא רבדים ועומק ובטח שלא יסייע לכם להעביר את הרושם שאתם מעוניינים להעביר. ובמילים אחרות- הרחיקו ובהקדם את ה"לא" מארסנל התשובות שלכם בראיונות העבודה ואם אתם ממש לא יכולים בלעדיו, אז לפחות דללו אותו כמה שאפשר מהלקסיקון שלכם. ואני אסביר:

- בכל מצב שבו אתם יכולים להימנע מלהגיד את המילה "לא"- עשו זאת.
- במקרים שבהם אתם לא יכולים שלא להשתמש בה, אז לפחות הוסיפו הסבר משכנע.
- השתדלו שלא להתחיל משפט ב"לא, אבל...".
- אם אפשר להעביר את המסר על ידי שימוש במילים בעלות קונוטציה חיובית יותר- עשו זאת.
- הדגישו את מה שכן, את מה שחיובי ואת מה שיש ככל האפשר.

רוצים דוגמא? בבקשה! בואו וניקח סיטואציה מאוד שכיחה: נניח שאתם נשאלים בראיון עבודה על משהו שאין לכם בו נסיון. איך תגיבו? 

1. האם תנסו לאלתר, כאילו כן יש לכם את המיומנות הזו ותקוו לטוב ובמקרה הקיצוני יותר פשוט תשקרו? (לא מומלץ בעליל!).

2. האם תענו "לא, אין לי נסיון בזה"? (= כמוהו כאילו עניתם להם: אז... בהצלחה לכם עם שאר המועמדים, היה קצר... תודה ושלום!).

לא... שתי האופציות הללו לא באות בחשבון. לשקר בטוח שלא, להתפתל בכסא- גם לא, ולסמוך על המזל- לא ולא! גם כנות לא תועיל לכם כאן, לצערכם, כי כנות היא אומנם תכונה מוערכת אבל אל תשכחו שאתם לא נמצאים עכשיו בוידוי אצל הכומר- הו לא! אתם במצב של מכירה, סגירת עסקה, שכנוע...!
אז מה כן? כנראה שהאופציה השלישית...:

3. הדגישו כישורים אחרים שכן יש לכם שעשויים להיות רלוונטיים לנסיון הנדרש יחד עם הכישרון המוכח שיש לכם בלמידה מהירה של תחומים חדשים.

קראו בבקשה שוב את המשפט האחרון, כי: בכל מצב שבו "לא" נכלולי עומד להיפלט לכם, עצרו שנייה. נסו לחשוב אם אפשר לעדן את המסר, אם אפשר להפוך את התשובה האוטומטית מ"לא" ל"כן"- אם אפשר להציג את הדברים בדרך אחרת ואם אתם יכולים לצאת בשלום מהשאלה באמצעות הדגשה של דברים אחרים שאתם כן מביאים איתכם. אל תשתפו פעולה עם המראיין כשהוא מטיל ספק במידת ההתאמה שלכם למשרה. להיפך- הוכיחו לו שהוא טועה, צמצמו את הספק, בטלו את ההתלבטות באמצעות מסר חזק משלכם.

*לא יודעים כיצד להתמודד עם זה לבד? צרו קשר: 054-7380310 או maya.bouhnik@gmail.com וקבעו איתי פגישת יעוץ. בפגישה אנחנו מתמקדים באותן הנקודות בחיפוש העבודה שלכם שעוצרות אתכם ומקשות עליכם ומבצעים: הכנה לראיונות עבודה, אסטרטגיות חיפוש עבודה מתקדמות ויצירתיות שהמתחרים שלכם לא מכירים, פתיחת פרופיל ושימוש מתקדם בלינקדאין, שדרוג קורות חיים.

Google+

11 תגובות:

  1. כתבה ריקה מתוכן שלא נותנת בעצם שום עצה מעשית.
    אף דוגמא של איך כן לענות.

    השבמחק
  2. אהבתי!
    תודה מאיה!

    מ.

    השבמחק
  3. כמה " לא" במאמ שמדבר על להמנע מהמילה. ניתן היה להשתמש במאמר כפלטפורמת דוגמה לאיך לדבר רק על מה שכן. היום יותר ויותר אנשים הופכים ליועצי קריירה בלי הכרות אמיתית עם השוק.

    השבמחק
  4. מאיה, יש לי שאלה אם כך. אני בעבר עבדתי ככימאי וכעת מנסה להתקבל לעבודה כבודק תוכנה וקיבלתי הכוונה תעסוקתית די יסודית שעל פיה בין היתר אפשר לענות בצורה מסויימת. האם אפשר לענות בצורה הבאה: אני כעקרון לא חושב על התחום של כימיה כי העבודה כאניליטיקאי עם תואר ראשון היא מאוד מוגבלת- יש טווח מסויים של בדיקות שחוזר על עצמו בסך הכל ואין התמחות מקצועית של ממש. בנוסף, העבודה בכימיה היא לא כמו בלימודים של התואר.

    השבמחק
  5. איך את ממליצה לענות על שאלות אישיות (והלא חוקיות) שחלק מהמעסיקים מאוד אוהבים לשאול?
    (בת כמה את? נשואה? ילדים? איפה נולדת?)

    השבמחק
  6. לאנונימי הראשון- שמחה לשמוע! לשני...- נו, אז מזל שזה רק פוסט בבלוג ולא ראיון עבודה... ואני עונה בציניות בכוונה, כמובן.
    להערתך- מכיוון שיש לי כמעט 20 שנות נסיון בגיוס עובדים, נראה לי שזה קצת יותר מ"היכרות אמיתית עם השוק"... :)

    השבמחק
  7. לאנונימי הכימאי- הייתי מציעה בדיוק להיפך- לא לשכנע למה אתה לא מעונין בתחום הכימיה, אלא להראות עד כמה אתה מעונין ומתאים לבדיקות התוכנה. למה זה נראה לך תפקיד מענין, למה אתה חושב שאתה מתאים לזה וכן הלאה... המטרה בראיון להתמקד בעתיד- בתפקיד שעל הפרק ולא בעבר במה שלא מענין אותך יותר. וכמובן שבחיובי כמה שיותר ולא בשלילי. כמו שכתבתי בפוסט, נסה לכוון ל: למה כן בדיקות ולא למה לא כימיה...

    השבמחק
  8. לאנונימית- אי אפשר להתמודד עם השאלות הללו בהצלחה במאה אחוז. ואני אסביר: אם תעני, יכול להיות שהתשובות לא תמצאנה חן בעיני המראיין והוא עלול לפסול אותך בגללן (למרות שהוא לא יודה בזה וגם לא ממש תוכלי להוכיח את זה). כמובן שאלה מקרים ברורים של אפליה, אבל, שוב... זה לא ממש עוזר לנו להיכנס ראש בראש עם המעסיק כשאנחנו בעמדה של רוצים לעבוד אצלו ומעוניינים לעבור בהצלחה את הראיון.
    אז מה נעשה? נתבע אותו? שוב- רבים ממש לא יהיו מעוניינים להיכנס לפינה הזו. אז הנה לך מקרה קלאסי שבו צריך לבחור בין הפח לפחת.
    העצה שלי היא לענות בהומור קליל או בשאלה. למשל: "יש לך ילדים?" תשובה: "אני מניחה שאתה שואל כי המשרה דורשת שעות עבודה ארוכות? אני יכולה להבטיח לך שאני ערוכה לכך ומנוסה כבר בתפקידים כאלה. למעשה, בתפקיד האחרון שלי עבדתי לא פחות מX שעות בשבוע חלק גדול מהזמן...".
    כמו ששמת לב, לא עניתי כמה ילדים יש לי ואם יש לי בכלל. ברוב המקרים המראיין לא ימשיך להתעקש ולחטט, כי אז הוא באמת נכנס לאזור מאוד מסוכן עבורו מבחינה חוקית.

    השבמחק
  9. Hi Maya,
    I'm writing in English without Hebrew keyboard.

    I've often put your advice into practice and I heard afterwards as a feedback "you're a good story teller but we need someone with the requested experience"

    I'm currently preparing my Alyah and I've noticed that Israeli recruiters need sharp
    and unambiguous
    answers. They don't hesitate to cut and ask "zé ken o zé lo?"


    השבמחק
  10. לאנונימי באנגלית, תשובתי פשוטה: עדיף לנסות את השיטה שלי ולקבל בתגובה את השאלה "זה כן או זה לא?!" כמו שכתבת, מאשר לוותר מראש ולא לנסות בכלל. כשמנסים יש אחוז כלשהו של סיכוי. כשלא מנסים ומשתפים פעולה עם הספקות וההתלבטויות של המראיין, אין שום סיכוי.

    השבמחק
  11. מאיה נהנתי מאוד מהכתבה ועוד יותר מתשובתייך לתגובות :-)
    השימוש במילה כן עוזר גם עם אשתי ותורם לזוגיות ארוכה ויציבה ;-)

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...