הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 30 בנובמבר 2014

מקדימים את המאוחר? ראו הוזהרתם! אחת הטעויות הגדולות בראיונות עבודה

אני חושבת שאני יודעת מה המקור של התופעה הזו... אנחנו פשוט דור של אנשים חסרי סבלנות. כבר מזמן שכחנו מה זה
לערוג למשהו, לחכות בסבלנות, לבנות דברים לאט, לאט- שלב אחר שלב.
לא...
אין לנו זמן! השעון מתקתק...
יש אלף דברים שצריך לעשות. במקביל.
הזמן דוחק, אנשים מחכים.
ו...כבר התרגלנו- לצפות לתגובה מהירה, להגיע ישר לשורה התחתונה. לקצר תהליכים. 
זה קורה לנו בכל תחומי החיים. 
אנחנו עצבניים, רוצים תוצאות!
ומהר!

אם ככה, לא פלא שהנטייה הזו זולגת לה גם לתוך תהליך חיפוש העבודה. אין לנו כוח וגם לא רצון לנסות דברים, לחכות לתשובות, להשקיע, לבנות תשתית נכונה. לא! תמיד ננסה לחסוך זמן, לעגל פינות, למצוא את הדרך הקצרה ביותר.

אבל, חברים, זה לא עובד ולא יעבוד! ולפעמים אין ברירה, אלא להתאפק, לחכות בסבלנות, לעשות דברים כמו שצריך- גם אם זה אומר שצריך להשקיע יותר זמן ו...להפסיק לנסות להקדים את המאוחר!

זה קורה בכל מיני שלבים בתהליך חיפוש העבודה, אבל אתרכז כרגע דווקא בשלב של ראיונות העבודה. 
אם יצא לכם לחטט קצת בבלוג הזה, אתם כבר יודעים שאני מבצעת פגישות הכנה לראיונות עבודה. בפגישה אנחנו מבצעים סימולציה של ראיון, מזהים נקודות תורפה וחולשה ומתקנים. בונים אסטרטגיות מענה לשאלות קשות, לומדים כיצד להעביר מסרים נכונים, כיצד לבצע תהליך של שכנוע ומכירה וכיצד להימנע מנפילה לתוך מלכודות צפויות. ככה אני גם נחשפת לטעויות. אחת מהן היא הנסיון להקדים את המאוחר.

אז איך זה בא לידי ביטוי בראיון העבודה? במספר דרכים. למשל:

- אתם נשאלים שאלה פתוחה בתחילת הראיון. התוצאה? אתם מדקלמים את קורות החיים שלכם מא' ועד ת'. עוברים תפקיד תפקיד, מספרים על כל תואר, כל קורס וכל הכשרה- אפילו עד לבית הספר התיכון אתם מגיעים. אתם מסבירים למה עזבתם כל תפקיד, מתרצים תירוצים ו...
ואני שואלת: מישהו ביקש מכם לדקלם עכשיו את כל הרזומה? ממתי ראיון העבודה הפך משיחה בין 2 אנשים למונולוג ארוך ומשעמם? האם לזה התכוון המשורר?!

- אתם יודעים שבעוד חצי שנה מתחיל הקורס ההוא שנרשמתם אליו. זה אומר שפעם בשבוע תצטרכו לצאת שעתיים מוקדם יותר מהעבודה. ההשלכה? אתם מעלים את הנושא הזה בראיון העבודה הראשון. או גרוע מזה: בראיון הטלפוני.
ואני שואלת: הלו! למה כבר עכשיו? האם זה הופך אתכם למושכים יותר בעיני המראיין? האם זה מעלה לכם את הסיכוי לעבור בהצלחה את הראיון? האם זה הזמן הנכון להעלות מגבלה כשהוא עדיין בכלל לא משוכנע למה כדאי לו לקחת אתכם לעבודה?

- אתם יודעים שיש לכם בעיה כלשהי, נקודת חולשה, עניין בעייתי, ומה אתם עושים? מעלים את הנושא בעצמכם ומרצונכם הטוב. 
ואני שואלת- למה לתת מתנות חינם למראיין שלכם? למה לעזור לו להטיל ספק במידת ההתאמה שלכם למשרה?!

- אתם רוצים לחסוך זמן מיותר ומעלים את עניין השכר/תנאים/ימי חופש בעצמכם.
ואני שואלת: הלו! למה ככה? מישהו אמר שהוא כבר מעוניין בכם? לפני שתקפצו ישר לשורה התחתונה- קודם כל השקיעו בשלב השכנוע. הראו למראיין למה כדאי לו לבחור דווקא אתכם. רק אחרי זה אפשר להתקדם הלאה לת'כלס...

- אתם מתראיינים לתפקיד X, אבל כבר בראיון פוזלים לתפקיד Y.
ואני שואלת: מהו התפקיד שלכבודו זומנתם לראיון? זוכרים? עכשיו שכנעו את המראיין שאתם מתאימים לו ומעוניינים בו. כל רמיזה, חיטוט, גישוש וקפיצות מעל הפופיק במטרה לכוון לתפקיד אחר/בכיר יותר/נחשק יותר אינם נכונים בנקודת הזמן הזו בכלל!

מכירים את הפרסומת הזו של התנועה לזהירות בדרכים? הקריין שואל בסוף הפרסומת משהו בסגנון "הלו, אבא? לאן אתה ממהר?! אתה בטיול עם המשפחה!". אז זהו, זה בדיוק זה... לאן אתם ממהרים? ולמה אתם לוקחים את העניינים לידיים שלכם? בראיון עבודה אתם צריכים ליזום- זה נכון. ולמכור ולשכנע... אבל לא להוביל את מהלך העניינים עד כדי גניבת המושכות מידיו של המראיין. הרפו קצת, הורידו הילוך ואל תנסו לחסוך זמן ולהקדים את המאוחר!

בתחום המכירות יש שיטת מכירה ששמה "שיטת הרגל בדלת". דמיינו את עצמכם עוברים דלת, דלת ומנסים למכור לאנשים קופסאות פלסטיק. זו מכירה לא פשוטה בכלל ורוב הסיכויים שרבים ירצו לטרוק לכם את הדלת בפרצוף עם התשובה "לא מעוניינים!". אבל, אם תוכלו להשחיל מהר את הרגל שלכם בין המשקוף לדלת ולהכריז במהירות שהיום ורק היום יש מבצע של 1+1.... אוהו.... אז כבר יש לכם סיכוי טוב יותר שהדלת תיפתח קצת לרווחה, נצלו את המומנטום והוסיפו שיש אחריות של 5 שנים לכל המוצרים וש...הם יבוא מיוחד מאנטארטיקה הצפונית והנה לכם הדלת נפתחת ואתם מוזמנים פנימה. ומשם...הדרך למכירה הרבה יותר פשוטה.

זכרו זאת בראיון העבודה הבא שלכם... נצלו את הזמן בכדי לשכנע, בכדי שהדלת הכמעט סגורה תיפתח עוד קצת ועוד קצת, בנו תשתית טובה ועשו טובה לעצמכם, אל תנסו לחסוך זמן ולהקדים את המאוחר. זה עלול לעלות לכם במשרה...

זקוקים להכנה לראיון עבודה?

פנו אלי לקביעת פגישת יעוץ:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- סימולצית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- חיפוש עבודה באמצעות הלינקדאין
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר
- תכנון נכון של קריירה


Google+

5 תגובות:

  1. לא מסכים עם הטענה של התנאים והשכר - זה אולי היה נכון אז, אבל היום הפערים בין התפקידים/משרות לשכר המוצע הם לפעמים שמיים וארץ. כל חברה מגדירה תפקידים באופן שונה, רואים זאת היטב במיוחד בתחום ההייטק - לכן עדיף לחסוך זמן מיותר (לשני הצדדים) ולברר לפחות על איזה סביבות שכר מדובר. המון חברות היום מחפשות מקסימום במינימום.

    השבמחק
  2. לאנונימי- שים לב שהכוונה של הפוסט הזה היא איך לא להקדים את המאוחר בראיונות עבודה...: אתה כבר בראיון, כך שבשלב כזה ליזום את העלאת נושא התנאים זה לא חוסך זמן כי אתה כבר שם. ואם אתה כבר בראיון- תן למראיין להוביל.

    השבמחק
  3. אני חולקת עלייך מאיה, ההפך הוא הנכון.
    שליטה והובלה של השיחה על ידי המרואיין יסייע לו להימנע משאלות ופינות שלא רצה להיכנס אליהן.
    זה כמו בתחום המכירות, מכירה טובה נעשית כאשר המוכר שולט בשיחה עם הלקוח, בדיוק כמו בראיון עבודה אחרי הכל אנחנו מגיעים ומנסים למכור את עצמנו ושליטה נכונה (כמובן שנעימה ומחוייכת) תוביל אותנו לכך שנוכל לכוון את השיחה אל הנושאים שאנו חזקים בהם, לנהל מו״מ על תנאים/שכר ולבזבז זמן מיותר לשני הצדדים, עוד נוכל לפעמים גם לזהות וללמוד על הארגון והתרבות הארגונית שלו בעזרת שאלות שנשאל במהלך הראיון להבדיל מראיון שבו המראיין מוביל ובסוף הראיון שואל את המרואיין אם יש לו שאלות כשרוב האנשים יענו שלא.
    בנושא השכר, לצערי אני חולקת עלייך גם בנושא הזה, בגלל הביקוש הגדול בשוק עוסקים נוטים להוריד את השכר המוצע ולהקשות יותר על המרואיינים, החל במרכזי הערכה ועד ראיונות אין סופיים עם כל גורם בארגון בשביל שכר שאם היה נאמר מלכתחילה היה חוסך לשני הצדדים זמן וכסף.
    בהחלט תעלו את נושא השכר, אף אחד לא עובד לשם שמיים, ואף אחד לא מגיע לראיונות עבודה כי הוא רוצה לדעת איך נראים הבניינים שבהם יושבות החברות, הייתי ממליצה להעלות את הנושא עוד בשלב השיחה הראשונית ואם אומרים לכם שעל השכר מדברים רק בראיון תאמרו את הטווח שלכם ותשאלו אם זה רלוונטי, מבטיחה לכם ש99% מהמגייסות שמתקשרות אליכם יאמרו לכם אם זה מתאים או לא.

    השבמחק
  4. לאנונימית: קודם כל תודה על התגובה. והנה תשובתי:

    1. שליטה והובלה של השיחה על ידי המרואיין הם טובים ומומלצים. אבל כמו בכל נושא, יש עת לכל דבר וצריך לעשות זאת בחכמה.

    2. מטרת הפוסט להראות שיש דברים שאסור לדחוק בהם. לדעת איך למכור, לדעת איך להזיז את כיוון השיחה באלגנטיות ולדעת להעלות מידע חשוב- כל אלה הם חשובים מאין כמוהם ובשום מקום בפוסט הזה לא אמרתי שהם מיותרים. נהפוך הוא- זו אמנות נרכשת וכדאי מאוד ללמוד אותה.

    3. בעניין השכר, אני חוזרת על תשובתי לתגובה הקודמת: היה והחלטת לגשת לראיון, היה ואת כבר שם- לכי על זה והוכיחי להם שאת המועמדת הטובה ביותר לתפקיד. לא יחסוך לך שום דבר להעלות את הנושא בעצמך בראיון העבודה. שהרי- את כבר שם, אז הפיקי את המירב מהמפגש ותני למראיין להעלות את הנושא בעצמו.

    4. בנוגע להעלאת הנושא בטלפון- דעותינו כלל לא חלוקות: כתבתי שאם המראיין שואל לגבי ציפיות השכר- יש לענות לו בכדי לחסוך זמן לשני הצדדים.

    5. אבל! לשתף פעולה עם המראיין בראיון הטלפוני לא אומר שהמועמד עצמו צריך להעלות את הנושא של השכר בשיחה! רוב מחפשי העבודה סובלים היום מבעיה השכיחה הזו: הם שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה. כשחברה סופסוף מתקשרת זו הזדמנות שיש לקחת. לעולם לא תדעי על מה וויתרת, כל עוד לא תיגשי לראיון ואם מראש העלית התניות בשיחה המקדימה. וחבל.

    ועוד דבר אחד קטן: מעסיקים משנים גם הם את תנאי השכר ומשפרים אותם כשהם נתקלים במועמד שהם מאוד רוצים. זה קורה כל הזמן וזו לא אגדה אורבנית. אבל כדי שזה יקרה- הם צריכים מאוד לרצות את המועמד ולהבין שהוא המתאים ביותר לתפקיד. אין סיכוי שהם יבינו את זה רק על סמן קורות החיים (ואפילו אם הם כתובים מדהים) ולכן במקרים שיש סיכוי ועל הפרק תפקיד טוב- חשוב לתת צ'אנס וללכת לראות ולשמוע, להראות ולהשמיע באופן פיזי.

    השבמחק
  5. הבהרה- בנוגע לנק' 4, התייחסתי לזה בפוסט של שבוע שעבר.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...