הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 21 ביוני 2015

סתמו את הפה: הטיפ המוביל להצלחה בכל ראיון עבודה

image:vectorolie/FreeDigitalPhotos.net
קראתי השבוע מאמר מעניין באתר של אוניברסיטת הרווארד שכותרתו היתה: "איך לדעת אם אתם מדברים יותר מידי?" וכמובן שתוכנו התחבר לי ישר לנושא ראיונות עבודה.

אחד מהדברים שכולנו אוהבים ואין מה לעשות, כי זה כנראה טבוע באופי האנושי, הוא לדבר על עצמנו. אנחנו מתים על עצמנו ועל כן הנושא שהכי כיף לנו לדבר עליו הוא אנחנו. אם ככה, הגיוני לצפות לכך שכולנו נהיה מומחים בצליחת ראיונות עבודה, שכן זו בדיוק מהות הראיון- לספר על עצמנו, לא? זהו שלא...

האהבה הזו לדבר על עצמנו עלולה להיות מסוכנת עד קטלנית בראיונות עבודה משום שמחפש עבודה שמדבר ומדבר ולא יודע לעצור בזמן כורה לעצמו את הבור במו ידיו! כבר כמעט 20 שנים שאני מראיינת מועמדים לעבודה ולא תאמינו איזה ניסים ונפלאות ניתן לגלות כשנותנים לאדם אחר את רשות הדיבור. פרויד עשה מזה קריירה שלמה- רק שבמקרה שלו- מדובר בסשן פסיכולוגי עם אדם שמעוניין לעזור לך. בראיון עבודה, לעומת זאת, בכלל לא מדובר בפגישה ייעוצית, נהפוך הוא, ועל כן ככל שתדברו יותר, כך גדל הסיכוי (או הסיכון) שמתישהו תגידו משהו לא נכון, שלא ישמע טוב או שיוגדר בהגדרה הלא מחמיאה -TMI -Too Much Information. 

במילים אחרות, תנאי בסיסי להצלחה בראיונות עבודה הוא לדעת מתי לעצור, לדעת לענות לשאלה ישר ולעניין ולדעת להצניע את מה שהשתיקה יפה לו. בכדי לעשות זאת תצטרכו לפתח מספר מיומנויות חשובות: 1. ללמוד להקשיב באמת ובתמים לבן שיחכם ולניואנסים הקטנים של השאלות שהוא שואל, 2. לדעת להבחין בין עיקר וטפל ובתשובה להתמקד אך ורק בעיקר, 3. להחליט עוד לפני הראיון מה אתם רוצים להגיד, לאיזה כיוונים אתם ממש לא רוצים שהשיחה תזלוג ולאיזה דווקא כן. אל תתנו למזל להכריע, נסחו בקווים כלליים לפני כל ראיון מהם הדברים שאתם חייבים להגיד ומה עדיף שלא, 4. ללמוד להעביר מסרים מילוליים ברורים (לא מעורפלים, לא להסתובב שעות מסביב לנקודה, לא לרמוז רמיזות), 5. להבין שמולכם יושב יצור אנושי עייף/ עצבני/ חרד/ לחוץ או סתם עם הפרעת קשב, שבאמת שאיננו מסוגל להקשיב לכל מה שאתם מספרים לו. היכולת שלו עצמו להקשיב- מוגבלת בדיוק כמו שלכם ועל כן, יפה תעשו אם תגבילו כל תשובה שאתם עונים לעד 8-10 משפטים בלבד!

כשאנחנו מתכננים מראש מהו המסר שאנחנו רוצים להעביר וכשעונים תשובות מלאות, אך מוגבלות באורכן, אנחנו בעצם מכריחים את עצמנו להישאר ממוקדים, ואנחנו גם עושים לעצמנו טובה אחת גדולה מאוד: אנחנו מצמצמים את ההסתברות שתוך כדי מענה נתברבר מבלי משים לכיוונים הלא נכונים או שנפלוט אינפורמציה שעדיף שלא.
אין לכם מושג כמה אינפורמציה מיותרת אנשים חולקים בראיונות עבודה ובמו ידיהם הורסים לעצמם ומובילים את השיחה ואת המראיין לכיוונים בעייתיים.

נחזור למאמר שקראתי, כתב אותו מארק גולסטון- פסיכיאטר עסקי- שגם כתב את הספר "רק תקשיב!". גולסטון טוען במאמר שיש 3 שלבים בשיחה עם אדם אחר:
- שלב ראשון: בשלב הזה הדובר עדיין בשביל הנכון, הוא ממוקד ועקבי ומה שהוא מספר לגמרי רלוונטי, אבל, ככל שעובר הזמן, הדובר מתחיל להרגיש הקלה. כיף לו לדבר ו... כן! איזו תחושה נעימה הוא מתחיל להרגיש... 
- זה בדיוק הזמן שבו נכנסים לשלב השני- הדובר מתחיל להנות מכל הקטע הזה של לדבר, בעוד שבן שיחו- המאזין והמקשיב מתחיל לאבד סבלנות ככל שהזמן עובר ואז הוא פשוט... מפסיק להקשיב.
- השלב השלישי הוא הגרוע במיוחד בגלל שאם הדובר מגיע עד כאן, הוא בעצמו כבר איבד את הדרך, לעיתים הוא אפילו לא זוכר מה שאלו אותו ואיך הגיע בתשובה לאן שהגיע. או אז, הדובר מתעשת, מגלה שאיבד את בן שיחו אי שם בדרך ומנסה להחזיר את המצב לקדמותו בשלב הראשון. בדיוק בשלב הזה הוא עושה את הטעות הגדולה ביותר כי בכדי להחזיר את תשומת הלב האבודה, במקום לעצור ולהחזיר את רשות הדיבור למאזין, הדובר מתאמץ עוד יותר לעניין ו...ממשיך לדבר.

למה זה קורה? כי מסתבר שכשאנחנו מדברים על עצמנו, משתחרר לנו בגוף הורמון הנאה ואלה שאוהבים לדבר, פשוט מכורים לתחושה הטובה של ההורמון הזה. מעבר לזה, אנחנו מאוד מאוד רוצים להרשים ולהראות כמה אנחנו חכמים.

הטיפ של גולסטון לאלה שאינם יודעים לעצור בזמן הוא פשוט: דמיינו שיש מולכם רמזור. בשלב הראשון הוא ירוק ואתם יכולים לדבר- כל עוד שאתם, כמובן, מדברים לעניין. אחרי כחצי דקה, הרמזור שלכם הופך צהוב. בשלב הזה, רוב הסיכויים שבן שיחכם מתחיל למצות ולאבד סבלנות. יש לכם עכשיו 20 שניות של חסד אחרונות לסיים את התשובה לפני שהרמזור הופך לאדום ואיבדתם אותו לגמרי.

זכרו את הדימוי הזה כשאתם בראיון עבודה ואף פעם אל תעברו ברמזור אדום, אחרת תקבלו דו"ח בצורה של התשובה: "תודה, אבל לא תודה!".

הרמזור האדום הזה הוא סימן שגם אני צריכה לעצור ובדיוק כאן. אז ביי!

מחפשים עבודה? החיפוש תקוע ולא מתקדם? לא מגיבים לקורות החיים שלכם? לא עוברים ראיונות? אין לכם מושג כיצד להשתמש באופן הנכון ברשתות חברתיות בכלל ובלינקדאין בפרט? פנו אלי לקביעת פגישת יעוץ:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...