הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 27 בדצמבר 2015

לא מתכוונים להפגין את 5 התכונות האלה בראיון העבודה? אל תטרחו ללכת!

image:iosphere/FreeDigitalPhotos.net
כל מי שעובד הרבה עם אנשים יודע את זה כבר מזמן- בשורה התחתונה באמת ולמרות כל השוני שלכאורה יש בינינו, בסופו של דבר כולנו מאוד, מאוד דומים. 

העובדה הזו עשויה לבוא לטובתנו כשאנחנו מחפשים עבודה. אם נניח שכל המעסיקים והמנהלים בעצם דומים אלה לאלה ושבשורה התחתונה יש תכונות שכולם יחפשו אצל העובד הבא שלהם, ואם נגלה באלו תכונות מדובר ובראיונות העבודה נציג שאנחנו ניחנים בהם, שהרי עברנו מחצית מהדרך להשגת התפקיד שעל הפרק.

זו בדיוק ההנחה העומדת בבסיס הפוסט הזה ועכשיו רק נותר, אם ככה, למפות את אותן התכונות או הכישורים הרכים הנחשקים ביותר ולהפגין אותם (או לפחות חלק מהם) בראיונות העבודה הבאים שלכם, אחרת פשוט אל תטרחו ללכת ולבזבז לעצמכם את הזמן. 

אז מהן 5 התכונות האלה? הנה הן במלוא תפארתן:

1. אדם שניתן לסמוך עליו- אינספור מחקרים נערכו בנושא הזה, חלק מהם בוצעו באוניברסיטת הרווארד בניצוחה של החוקרת איימי קאדי ומצאו שאנשים באופן גורף (ולא רק מראיינים) מחפשים באופן מודע ולא במודע את התכונה הזו אצל האחרים. ומה מרמז להם שהאדם שמולם הוא אכן כזה שניתן לסמוך עליו? 2 רמזים: א. חמימות ב. מסוגלות.
חמימות מראה שיש לו כוונות טובות ואילו מסוגלות מוכיחה שיש לו את היכולת לממש את אותן הכוונות. שני הרמזים הללו חייבים להתקיים גם יחד, כי מועמד שיפגין רק מסוגלות (כישורים מקצועיים, ידע ונסיון) ולא ישרה אווירה חמימה, יגרום למראיין להגיע למסקנה שהוא אולי מנוסה, אך איננו מתאים לעבודת צוות. 
אז איך משרים אווירה חמימה? נתחיל בכך שפרצוף נפול וחמוץ בוודאות לא יעשה את העבודה. כדי להקרין חמימות אתם חייבים לחייך, מעבר לכך- תוכלו ליצור רושם שאתם אנשים חמים אם תוכלו לשקף מגוון של תכונות אחרות: צניעות והכרת תודה כלפי אחרים, נאמנות ואחריות אישית, הבעת עניין ואמפתיה לאחרים.

2. ביטחון עצמי- ביטחון עצמי זה עניין מפוקפק למדי. יותר מידי ביטחון עצמי מתורגם אצל רובינו כיהירות ושחצנות בעוד שמעט מידי מעביר תחושה של חוסר מסוגלות (חזרו לנקודה הראשונה פה). כן, זה מאוד טריקי ללכת על הגבול הדק שבין לבין, אבל אין מצב לעבור בהצלחה ראיון עבודה כשהמועמד לעבודה איננו מאמין בעצמו. זה מה שהוא יקרין גם למראיין ופה בדיוק זה ייפול ובינינו, איך המראיין אמור להשתכנע שכדאי לו לקבל לעבודה את אותו האדם, שבעצמו איננו משוכנע? 
אם ככה... המסקנה היא שלפני שאתם מתחילים תהליך של חיפוש עבודה, אתם קודם כל חייבים להכיר את עצמכם היטב ולשכנע את עצמכם שאתם עובדים טובים, בעלי ערך ויכולת. אם אתם לא מצליחים לשכנע את עצמכם מספיק טוב- לכו ליעוץ וקבלו סיוע חיצוני, אבל באמת שאין שום הגיון שתצאו לדרך הלא קלה בכלל שנקראת "חיפוש עבודה" בלתי משוכנעים.

3. תשוקה- אף אחד, אבל באמת שאף אחד, לא רוצה להרגיש שמישהו עושה לו טובה. אף מעסיק ואף מנהל לא רוצים עובד שבא לעבוד כי אין לו ברירה טובה יותר. זו בדיוק הסיבה שמנהלים לא ממש אוהבים לגייס בכירים שמתפשרים על תפקיד קטן יותר- אמנם המועמד עצמו מוכן להתפשר, אבל המעסיק לא מוכן להיות זה שמתפשרים עליו. כך גם בנוגע ליזמים למיניהם שמנסים לחזור לשוק העבודה לאחר 2-3 הרפתקאות יזמיות. השוק יראה בהם עובדים "מסוכנים" מאוד, שהרי ברור שהם מחפשים עבודה כשכירים בלית ברירה משום שהיזמויות שלהם לא צלחו. 
ככה זה... מעסיקים לא מעוניינים להיות ה second best שלכם! הם רוצים להיות הדבר האמיתי- הם רוצים שהתפקיד שהם מציעים לכם יהיה ה-תפקיד בה' הידיעה עבורכם. תפקיד שתתנפלו עליו בשיא האנרגיות, לא כזה שתעשו טובה רק בגלל שאין לכם ברירה או משהו טוב יותר לעשות. 
אז איך מפגינים תשוקה בראיון העבודה? אם המשרה היא באמת משרת חלומותיכם, אל תתביישו ואל תסתירו את זה בראיון- זה בדיוק מה שהמעסיק ישמח לגלות! ואם לא? אם באמת אין לכם ברירה ואתם מתפשרים? טוב, במקרה כזה תצטרכו לזייף את זה, אחרת ירגישו שאתם לא בעניין ויגידו לכם "לא". החלטתם להתראיין למשרה שהיא "פרווה" עבורכם- אין בעיה, אבל תצטרכו לשחק את המשחק: תצטרכו לדבר בהתלהבות, לחייך, להפגין "ברק בעיניים". לא מתאים לכם לזייף? אל תטרחו לגשת לראיון.

4. כושר ביטוי- אתם יכולים להיות עובדים מעולים, אבל אם כשתגיעו לראיון העבודה תתחילו להתבלבל ולגמגם, לשכוח מה רציתם להגיד או שפשוט לא תדעו כיצד לתרגם את המחשבות שלכם למילים, כי אז לא משנה כמה אתם חכמים ומנוסים, הרושם הראשוני שתצרו יהיה בעייתי. האמת היא שלא לכל תפקיד נדרשת יכולת ביטוי או זריזות לשון, אבל מה לעשות שראיונות עבודה מבוססים בין היתר על שיחה? שיחה שבה אתם צריכים להפגין את כל שאר הכישורים שלכם שבזכותם אמורים לבחור אתכם לעבודה? אם לא תדעו לנהל שיחה או להעביר מסרים ברורים, יהיה קשה למראיין להבין למה כדאי לו לבחור דווקא בכם מבין כל שאר המועמדים. אין מה לעשות, חלק בלתי נפרד מתהליך חיפוש העבודה בכלל וראיונות בפרט הוא ביצוע של מכירה. ואין דרך למכור כמו שצריך, אם מתקשים להתנסח. 

5. אדם שנעים לעבוד איתו- טוב, אני מודעת לכך ש"נעים" זו מילה מעורפלת מידי, אבל בחרתי בה בכוונה. למה? בגלל שבגדול כל מנהל יודע שהוא הולך לבלות עם אותו עובד חדש שנקלט בחברה לא מעט שעות ביום, בכל יום. ואם כבר הולכים לעבוד יחד כל כך צמוד, ברור שכדאי מאוד שאותו עובד יהיה איש נעים.
אז איך הנעימות הזו באה לידי ביטוי בעבודה היום-יומית? זה קורה בהרבה מישורים, הנה חלק מהם: עובד נעים הוא עובד זורם. כזה שלא מתלונן ומקטר על כל שינוי ועל כל משימה. עובד נעים זה עובד שמסוגל להתאים את עצמו למציאות משתנה, עובד נעים זה אחד שלוקח על עצמו- גם אם לא מבקשים באופן ישיר, עובד נעים זה אחד שמשתף פעולה ולא מערים קשיים, עובד נעים זה עובד שאפשר לתת לו הערה פה ושם והוא לא יעלב וגם לא יקח ללב, כי הוא רוצה ללמוד ולהתפתח והוא רואה בהערות ביקורת בונה. במילים אחרות, עובד נעים הוא עובד שגם אני וגם אתם ובעצם כולנו היינו רוצים שיהיה זה שישב בשולחן שלידנו בעבודה.
ידע מקצועי אפשר תמיד להרחיב וללמוד, ניסיון אפשר לרכוש עם הזמן, אבל "נעימות"- לא. או שיש את זה או שלא והמעסיק הבא שלכם מאוד היה רוצה לגלות שיש לכם את זה.

מבינים לגמרי את הכוונה שלי בפוסט הזה, אבל מתקשים ליישם בפועל? זקוקים לחידוד ולשדרוג מיומנויות לצורך צליחת ראיונות עבודה?  לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה, הכנה לראיונות או תכנון קריירה ולתיאום פגישה: 
maya.bouhnik@gmail.com  | 054-7380310

- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר

Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...