הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 7 בפברואר 2016

מחקר טוען: 12 המילים הראשונות שתגידו בראיון יהרסו (או ישיגו) לכם את העבודה

image:iosphere/FreeDigitalPhotos.net
טוב, על החשיבות של הרושם הראשוני שאנחנו יוצרים בעיני אחרים כולם כבר יודעים, נכון? ואם עד עכשיו לא ידעתם את זה אז הנה 5 דברים (מוכחים מחקרית) שאנשים מחליטים לגביכם בשניות (ולפעמים בעשירית השנייה) הראשונות למפגש אתכם:

1. כמה אמינים אתם? מחקר שנעשה באוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב מצא שלהבדיל מתכונות אחרות, בנוגע לאמינות בני אדם מגיעים לאותה המסקנה בין אם נותנים להם הרבה זמן לחשוב על זה או עשירית השנייה. 

2. מה הסטטוס הסוציו-אקונומי שלכם? ברור שלא יפתיע אתכם מה שמחקר הולנדי אחד מצא- אנחנו מחליטים מה הסטטוס של אדם על פי המותגים שהוא לובש...

3. כמה אתם דומיננטיים? אתם גברים קרחים? אשריכם! על פי מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה מסתבר שגבר מגולח ראש יתפס כדומיננטי יותר מאשר גבר שמתהדר בבלורית עבותה. ולא רק, אלא שגברים מגולחי ראש נתפסים גם גבוהים יותר וחזקים יותר (חבל שג'ורג' קונסטנזה לא היה מודע לזה... :) )

4. מה הסיכוי שלכם להתקדם ולהצליח בקריירה? מחקר שנעשה ב 2011 בקנדה מצא שגברים בלבוש פורמלי כמו חליפה למשל, יצרו רושם של אנשים שיעשו יותר כסף וגם יקודמו מהר יותר מאשר חבריהם שלבשו בגדים פשוטים.

5. עד כמה אתם (כן, כן...!) חכמים? טוב, אז זה כבר קצת יותר מורכב... מסתבר על פי מחקר מ 2007 שיצירת קשר עין עם בן שיחכם תוך כדי שיחה היא בעלת השפעה ענקית על ההחלטה שלו אם אתם חכמים או שלא. עכשיו אולי יהיה ברור למה אחד מהטיפים המובילים והשכיחים ביותר לראיונות עבודה הוא להישיר מבט... 

אבל זה  לא רק זה... אם אתם רוצים ליצור רושם של אנשים חכמים, יש עוד מספר דרכים לגרום לכך:
- להרכיב משקפיים- כן... עם או בלי מסגרת, משקפיים תמיד יתחברו לנו עם אנשים שקדנים שקוראים ולומדים המון וכנראה שגם חכמים. אז אם אתם מרכיבים עדשות מגע לראיונות עבודה, כי אתם חושבים שאתם נראים ככה טוב יותר- זנחו אותם והרכיבו במקומם זוג משקפיים עב זגוגית :).
- ללכת בקצב של מי שהולך לידכם- לא יותר מהר וגם לא יותר לאט.
- לכתוב פשוט- חושבים שלהשתמש במילים ארוכות וגבוהות באנגלית בפרופיל הלינקדאין שלכם או בקורות החיים זו שיטה טובה להרשים אחרים? חשבו שוב! כי זה בדיוק ההפך. מסתבר על פי מחקר שנערך ב 2012 בפרינסטון ששימוש במילים גבוהות ומסובכות שלא לצורך גורם לאנשים לחשוב שאתם לא חכמים. כן... במחקר הזה הסתבר שככל שטקסט אקדמי היה כתוב פשוט יותר- כך מחברו נתפס אינטליגנטי יותר. אגב, כנראה שהקדמתי את פרינסטון באבחנה דומה, שכתבתי פה בבלוג כבר ב 2011. הקליקו: התעלומה המסתורית של קורות החיים באנגלית.

רוצים עוד? הנה:
- להצחיק (חוש הומור נתפס על ידי אנשים כגורם למשיכה וגם כחוכמה), להוריד את הפירסינג (ככל שיש לכם יותר כאלה, ככה תיתפסו אולי אמיצים יותר, אבל הרבה פחות חכמים) ולחייך (כן, מה שקראתם! מסתבר שבאופן אוטומטי אדם מחייך יצור עלינו רושם של מאושר יותר וכועס פחות וזה מתחבר לכך שייתפס גם חכם יותר. טוב, האמת היא שזה מורכב הרבה יותר מזה- אדם מחייך נתפס גם יותר בטוח בעצמו ובראיונות יש לכך השפעה נוספת: אנשים מעדיפים לעבוד עם חייכנים ולא עם פרצופים חמוצים או עם כאלה ששומרים על פני פוקר. אדם שמחייך יוצר אווירה קלילה ונעימה יותר ויש לזה גם אפקט מדבק!).

לגבי כל אלה אנשים מגיעים למסקנות מאוד מגובשות מבלי שהם באמת מכירים האחת את השני/ה ותוך שניות מעטות. זה קורה במפגשים חברתיים, בדייטים וכמובן שגם בראיונות עבודה. אגב, כמה שלא נאבק בנטייה הזו (מהמחשבה שזו שטות גמורה לשפוט אדם כל כך מהר), כנראה שלעולם לא נצליח למגר אותה לגמרי... אז עכשיו בואו ונוסיף עוד קיסם אחד למדורה- מה שיתחבר לכם סוף סוף עם הכותרת של הפוסט הזה: 

מחקר שנעשה לאחרונה לוקח את כל שאר המחקרים צעד אחד קיצוני יותר וטוען: 12 המילים הראשונות שתגידו בראיון העבודה- משמע הסמול טוק הזה שעושים בשניות הראשונות של הכניסה למשרד- קובעות את גורל הראיון כולו! 
המחקר בוצע על ידי עמותה שמקדמת אוכלוסיות חלשות בשם Resurgo Trust והשתתפו בו מעסיקים ומנהלי גיוס והוא מצא שהיכולת לנהל סמול טוק קליל היא בעלת השפעה גדולה. כן, לדעת איך להגיב לשאלות כמו "מה שלומך?", האם מצאת את המקום בקלות?", "איך עבר לך הסופ"ש?" זה חשוב לא פחות מאשר לענות לשאלת השאלות "מהן התכונות השליליות שלך?" שכולם חוששים דווקא ממנה.
בסמול טוק הכוונה גם לדרך שבה אתם פונים לפקידת הקבלה במשרד, לנימוסים שלכם ולמילים הראשונות שאתם אומרים למראיין שלכם תוך כדי שאתם צועדים אתו לאורך המסדרון עוד לפני שהראיון התחיל פורמלית (אבל הוא לגמרי כבר התחיל, שלא תתבלבלו...).

מסקנה? זה טוב להתכונן לראיונות, זה חשוב לתרגל איך עונים ל"ספר לי על עצמך" ולכל שאר השאלות שתמיד שואלים בראיונות העבודה, אבל רק אל תשכחו את כל מה שמגיע עוד לפני כל השאלות האלה: את לחיצת היד, את החיוך ואפילו את 12 המילים הראשונות שיוצאות לכם מהפה... אה ו...גם את המשקפיים. לא לשכוח משקפיים. וקרחת. :)

מוכנים כבר פרפקט לראיון העבודה הבא שלכם? מה, לא? אז כנראה שזה הזמן לתאם פגישת סימולציה ולתרגל... לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה או תכנון קריירה ולתיאום: 
maya.bouhnik@gmail.com  | 054-7380310

- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר

3 תגובות:

  1. מעניין מאוד,
    היה נחמד אם היו יותר פרטים לגבי נושא הכתבה - כתבת מה משפיע (סמול טוק), אבל לא מה כדאי להגיד בנושאים אלו...
    תודה,
    קובי

    השבמחק
    תשובות
    1. היי קובי, זה לא מה להגיד, זה איך...
      זה לא לגמגם ולהיות מופתע משאלות של התעניינות שלכאורה לא קשורות ל"ראיון", זו היכולת לנהל סמול טוק עם כל אדם- גם כזה שעדיין לא מכירים, זה לחייך, זה להיות מנומס, זה לשקף שנוח לך בתוך העור של עצמך, להראות ביטחון עצמי דרך מה שאתה אומר וגם בשפת הגוף.
      אין כאלה משפטים קבועים שצריך להגיד וגם אי אפשר לכתוב את זה בפוסט אחד (שגם ככה ארוך... :) ). אלה דברים שרוכשים באמצעות תרגול ומודעות לרושם שאתה יוצר (וגם למה שצריך לשפר).
      אגב, אותו המחקר מצא שככל שמדובר באוכלוסיה בסטטוס סוציו אקונומי נמוך יותר- ככה הכישורים הללו חסרים יותר. אלה שמגיעים מסטטוס גבוה לומדים אותם באופן טבעי דרך הסביבה שלהם, מהאירועים שהם מוזמנים אליהם ומהאנשים הסובבים אותם מגיל צעיר... זו גם הסיבה שכשהם מגיעים לראיונות עבודה הם כבר שולטים הרבה יותר ב"איך יוצרים רושם" מאשר אלה שמגיעים מאוכלוסיות חלשות.

      מחק
    2. נ.ב. סמול טוק בראיון עבודה יכול להיות גם מחמאות קלות על יופיו של הבניין, על המשרד המעוצב בקפידה, על ההוראות ההגעה המדוייקות שפקידת הקבלה נתנה לך בעת תיאום הראיון ושבזכותם מצאת את המקום בקלות וכו' וכו'...

      מחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...