הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 20 במרץ 2016

7 דרכים להיראות הרבה פחות חכמים בראיונות עבודה

image:Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.ne
לפעמים קורה משהו ביום עבודה שגרתי, שמשום מה נחרט בזיכרון ולא שוכחים אף פעם. זה יכול להיות משהו משונה קצת,
מין סוג של קוריוז קטן ומשעשע...

הנה, קחו לדוגמה את הסיפור הבא שקרה לפני שנים רבות: ישבתי במשרד ומיינתי קורות חיים ומכיוון שהדלת הייתה פתוחה ושמתוך המשרד יכולתי לתצפת על כל המסדרון ועל פינת הקבלה ראיתי קולגה שלי ניגש למועמד שהמתין לו שם לראיון. הקולגה בירך את המועמד לשלום והגיש את ידו בכוונה ללחוץ לו את היד וללוות אותו למשרדו. עד כאן הכל רגיל בהחלט, אלא שמה שקרה לאחר מכן היה דבר שלא הייתם מצפים לראות במעמד של ראיון: במקום ללחוץ את היד- המועמד עשה תנועה של אגרוף. כן, כן... מין מחווה חברית שכזו, שעושים שני חברים (בגילאים מאוד מסוימים) כשהם נפגשים. זאת ועוד, את התנועה הוא ליווה במילים "היי אחי, מה קורה גבר?".
טוב, אותי זה הצחיק! במיוחד משום שצפיתי בכל זה מהצד, אבל ספק אם זה הרשים את הקולגה ודי בטוח שכבר באותה השנייה המועמד יצר בעיניו רושם ראשוני מאוד מאוד מסוים.
בואו ונסכם זאת ככה: זה נפלא להרגיש נינוחים ובטוחים בעצמכם במהלך ראיון עבודה, אבל יש דברים שמקומם רק בין חברים.

ואם כבר העליתי את עניין הרושם הראשוני, כדאי מאוד לדעת שיש עוד הרבה פרמטרים שיוצרים רושם בראיונות עבודה, רושם שמשפיע מאוד על ההחלטה של המראיין ולעתים לא קשור כלל למה שאתם אומרים, אלא רק לאיך. האמת היא שעל חלקם אפילו קצת (הרבה) מביך לדבר, אבל מישהו צריך לעשות את זה, אז החלטתי להתנדב. כן, כן... להתנדב להיות השעיר לעזאזל ולהעלות אותם פה על הכתב כשירות לקהילה. 

אז אתם מוכנים? הנה 7 דרכים ליצור רושם ראשוני לא מחמיא (לא לבעלי קיבה רגישה ובהמשך גם תבינו למה):

1. דברו חלש, אתם מעירים את הינשופונים- במחקר שנערך בשנת 2012 התגלה הממצא הבא: לדרך שבה אנחנו מדברים יש יותר השפעה מאשר התוכן שאנחנו אומרים. ליתר דיוק: 23% ממשתתפי המחקר אמרו שקולו של הדובר השפיע על הדעה שלהם, לעומת 11% מהמשתתפים שאמרו שמה שהשפיע עליהם הוא התוכן של ההודעה. 
אני בטוחה שאתם מכירים את אלה שמדברים חלש ושבקושי אפשר לשמוע מה שהם אומרים. אני בטוחה גם שבשיחה עם אנשים כאלה - בפעם הראשונה שאלתם "מה?", בפעם השניה שאלתם "מה?!" ובפעם השלישית כבר לא היה לכם נעים לבקש מהם שיחזרו על מה שאמרו, אז פשוט ניחשתם. נכון שזה קרה לכם?
אז אם אתם דווקא מאלה שמדברים חלש, דעו לכם שאתם עשויים להגיד דברי חכמה בראיונות עבודה, אבל המראיין לא ישמע אותם. לדבר חלש מעיד גם על חוסר ביטחון ועל כן חשוב שתתאמנו: אל תצעקו חלילה, אבל הקפידו לדבר בקול רם וברור גם אם זה דורש מכם מאמץ על. 

2. דברו כאילו מישהו רודף אחריכם-  מכירים את אלה שמדברים כל כך מהר שהם בולעים מילים ופשוט אי אפשר להבין אותם? אז אמנם אומרים שמי שמדבר מהר- כנראה גם חושב מהר, אבל יש גבול לכל תעלול- ברגע שזה הופך לשיח חד צדדי וברגע שהמראיין עוצר אתכם שוב ושוב (בדיוק כמו בנקודה הקודמת) ושואל "מה?" "חזור שנית?", אתם יכולים להיות בטוחים שהוא לא הבין חצי ממה שאמרתם. נכון שמעמד הראיון מלחיץ, אבל תרגעו! הורידו לפחות הילוך אחד ודברו ברור יותר.
והנה טיפ למתקדמים שבחבורה- רוצים ליצור רושם של חכמים יותר? נסו להתאים את המהירות שבה אתם מדברים לזו של המראיין שלכם. כשאנחנו מדברים עם מישהו שמדבר כמונו ובאותה המהירות- נוצרת התחושה שבן שיחנו אינטליגנטי, שאנחנו על אותו הגל וזה כשלעצמו גם מייצר תחושה של כימיה.

3. אל תשכחו לתבל כל משפט ב: "המממ...", "אאאה" ו"כאילו"...- טוב את זה לא צריך לפרט, נכון? אה ואם כבר אז... דברו בשילוב של גוף ראשון ושלישי: "אני יתקשר אליך", "אני ייתן לך את הטלפונים של הממליצים מחר", "אני ישלח לך את זה במייל"... עברית שפה קשה- אבל לא עד כדי כך ואין שום סיבה שבוגר תואר שני, יליד הארץ ידבר עם שגיאות צורמות שכאלה.

4. שבו כפופים- כן... אם תשבו כפופים, בוודאות תצרו את הרושם שאתם חסרי ביטחון, חלושים ולחוצים. אחד מהטיפים שאני תמיד נותנת למחפשי עבודה הוא לשבת זקוף בראיונות עבודה (כמעט כמו מלכת אנגליה) מבלי להישען על משענת הכיסא. מעבר לכך שאם לא תישענו על המשענת תיראו בטוחים יותר, מנח הגוף גם יחזק בתת מודע את הביטחון שלכם.

5. הפגיזו בבאזז וורדס פלצניים כאילו אין מחר! לפני כשנתיים הגיע אלי לפגישת הכנה לראיון עבודה מנהל בכיר מאוד מתחום הפיתוח העסקי. ערכנו סימולציה של ראיון ודבר אחד כל כך בלט שם שזה כבר היה צורם: כל מילה שלישית שיצאה לו מהפה הייתה קלישאה או איזשהו באזז וורד פלצני באנגלית. עכשיו, שלא תבינו אותי לא נכון... לדבר בז'רגון של המקצוע שלכם זה מצויין ולזרוק פה ושם מילת מפתח חשובה או מושג מקצועי זה גם לגיטימי ולפעמים אפילו רצוי, אבל הכל במידה, אחרת זה צורם ומייצר את הרושם ההפוך מאינטליגנציה גבוהה.  ואם לצטט זמר ישראלי מוכר- גם אם אתה יכול לאכול בכל יום סטייק לארוחת הצהריים, מידי פעם בא לך דווקא על סנדוויץ'... ;-)

6. אל תהיו מודעים לעצמכם. בכלל! טוב... הבטחתי משהו מביך ולא לבעלי קיבה רגישה, אז הנה זה בא: מכירים את אלה ש... נו... איך אפשר להגיד את זה... מממ... יש להם מין רוק לבן כזה שנצמד לצדדי השפתיים ונמתח בכל פעם שהם מדברים? אז זהו ש... נסו לראיין מישהו כזה ולהתמקד רק במה שהוא אומר (ואלה בהחלט יכולים להיות דברי חוכמה) מבלי שהעניין הזה יסב את תשומת הלב שלכם. מניסיון אוכל להגיד שמתחולל אצלכם באותם הרגעים הארוכים מנשוא מאבק מתמיד בין הריר הזה הנמתח שוב ושוב לבין מיקוד בנאמר וכל מה שבא לכם שיקרה הוא ש... הוא לעזאזל ימחה כבר את הרוק ושתוכלו לחזור לעצמכם- מרוכזים וקשובים.
בקיצור חברים, אתם לא מכירים את עצמכם יום או יומיים, אני בטוחה שבעבר איזשהו חבר קרוב העיר לכם על זה, אז... תעשו טובה והיו מודעים! אגב, גם לפטרוזיליה בשן- שריד מהפלאפל בארוחת הצהריים- יש בדיוק את אותו האפקט.

7. מלאו כל רגע של שתיקה במלל אינסופי- סייג לחכמה- שתיקה. את זה אמרו כבר מזמן מספר אנשים חכמים וזה תקף גם לשניות המביכות הללו שלפעמים קורות בראיונות עבודה- שניות של שתיקה. אתם סיימתם לענות, המראיין עדיין שותק וכאילו ממתין לעוד ו... הנה זה קורה- אתם מרגישים לא בנוח, מרגישים מבוכה ו...גם צורך לשבור את השתיקה. בדיוק אז אתם עלולים לברבר שטויות שהשתיקה יפה להן ולחלוק במידע מיותר. אל תעשו את זה ואל תחששו מרגעים קצרים של שקט בין לבין בראיונות עבודה...!

הייתי "קצת" צינית בפוסט הזה, אבל הכל מכוונה טובה... :) אז, שימו לב לניואנסים הקטנים האלה כי יש להם השפעה גדולה...

מחפשים עבודה? מרגישים לא בטוחים בראיונות עבודה? אולי כדאי לתאם פגישת הכנה? פנו אלי לקביעת פגישת יעוץ:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- סימולצית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- חיפוש עבודה באמצעות הלינקדאין
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר
- תכנון נכון של קריירה



Google+

2 comments:

  1. כולם נכונים ואני מרגישה צורך להוסיף אחד מנסיוני... עוד דרך מצויינת להראות מטומטם בראיון עבודה היא לבלשט ולשקר. בעיקר בראיונות טכניים, המראיין בדרך כלל מכיר את החומר המקצועי היטב. אם אתה לא יודע תשובה, עדיף לא להמציא שטויות אלא להגיד את האמת, או לומר - אני לא בטוח, אבל אני חושב ש...
    כשאני שואלת שאלה בראיון טכני והמרואיין מנסה למרוח אותי, לא רק שאני מתרשמת לרעה מחוסר הידע שלו, אני מאבדת בו אמון.

    השבמחק
  2. הכי לא חכם זה אחרי ראיון לספר לחברים ו/או משפחה שיש לך תחושה שלא הלך לך. עדיף לשבת על חוף הים עם בירה טובה.

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...