הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 25 בדצמבר 2016

על זה הכל קם או נופל: טעות מספר 1 בראיונות עבודה

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net
במשך 20 השנים האחרונות אני עורכת ראיונות עבודה תחת 4 כובעים: בתחילה כרכזת השמה, בהמשך כמנהלת גיוס בחברת תוכנה, אחר כך כמנהלת של יחידת רווח והפסד (ושל צוות שמנה 14 עובדים) וב- 8 השנים האחרונות בפגישות הייעוץ למחפשי עבודה.
בשנים הללו ראיינתי כבר אלפי מועמדים לעבודה ותמיד וללא יוצא מן הכלל צץ פרמטר אחד שאו שהוא מתקיים בראיון או שלא.

מהו הפרמטר הזה? 
מנחשים?

אז, האמת היא שכמו בכל דבר אחר בחיים לעיתים קרובות התשובה כל כך פשוטה, שהיא נמצאת מתחת לאף שלנו (ולא, זה לא שפם... :) ).

ואני אסביר:
בסופו ובתחילתו של דבר, ראיון עבודה הוא מפגש בין שני אנשים (טוב, לפעמים גם יותר- אם זה ראיון עם מספר מראיינים). במילים אחרות, איך שלא תסתכלו על זה וכמה שלא תבחנו את זה ומאיזו זווית- זה תמיד היה ויהיה מפגש בין שני בני אדם.
ובין שני בני האדם האלה חייבת להתקיים כימיה ברמה כזו או אחרת. 

כן, זה באמת מצחיק שבסופו של דבר בכלל לא משנה איזה רקורד אדיר יש לכם וכמה תארים והסמכות רכשתם במשך השנים וגם לא כמה פטנטים המצאתם וכמה אנשים ניהלתם בתפקיד האחרון- מה שמשנה הוא שביניכם לבין המראיין ייווצר מה שקרוי: Rapport (לא, משה... הכוונה לא להפתעה הזו שמגלים על השמשה הקדמית כשחוזרים לאוטו). 

אז מה זה ה Rapport הזה? האמת היא שאפשר לפתח את הנושא ולדבר על זה במשך שעות, אך בשורה התחתונה נגיד שמדובר ביצירת קשר/חיבור בינאישי. מקור המילה הוא בצרפתית ו- Rapport בין שני אנשים יתרחש כשהם יזהו מכנה משותף ביניהם. זה יכול לקרות בכל מיני דרכים, למשל, אם השניים יגלו שיש להם ערכים או אמונות משותפות, עבר משותף, תחביבים דומים או אפילו אהבה משותפת למוזיקה מסוימת.

אבל, מסתבר שלמרות שכל הכתוב לעיל מתאר משהו טבעי, אפשרי גם לייצר Rapport באופן מתוכנן, אם רק מכירים את הטכניקות כמובן... למשל, באמצעות שיקוף, שפת גוף, יצירת קשר עין ועוד שיטות.

אגב, פסיכולוגים רבים מאמינים שאי אפשר לסייע ולטפל בנועץ מסוים מבלי קודם לייצר איתו Rapport.

הלאה, אם אתם עוקבים אחריי פה, כבר הבנתם שלדעתי כדי למצוא עבודה צריך קודם כל ללמוד טכניקות של מכירה עצמית משום שתהליך החיפוש הוא תהליך מכירה לכל דבר. ובאמת, בניית Rapport היא טכניקה יסודית ובסיסית של מכירות. אנשי מכירות טובים יודעים לייצר את Rapport במהירות וכך גם לבנות מערכת יחסים של ביטחון ואמון. וכולנו יודעים שזה בהחלט חשוב בכדי שנשתכנע לקנות משהו ממישהו.

עכשיו בואו ונחזור לכותרת של הפוסט: מהי הטעות הזו שככל הנראה עשיתם בראיונות העבודה האחרונים, שהכשילה אתכם? (וזאת בתנאי שאכן התאמתם למשרה). לעזאזל, אולי אפילו יצאתם מהראיון בתחושה שנעצתם את זה (טוב, נכון... באנגלית זה נשמע טוב יותר- ש... You've nailed it) ולמרות זאת שוב קיבלתם תשובה שלילית!

אז הטעות היא שפשוט לא הבנתם שמולכם בן אדם, בן אדם שצריך לייצר איתו חיבור... מרואיינים רבים שוכחים שראיון עבודה הוא דיאלוג- שיחה בין שני אנשים, שאלות ותשובות... הם מגיעים לראיון מוכנים כמו למצגת או להרצאה. הם מנהלים בראיון מונולוג בינם לבין עצמם מהתשובה הראשונה. מדקלמים משהו שלמדו בעל פה ברצף ולפעמים אפילו כמו רובוט.
וכן, זה גם נשמע למראיין כמו דקלום על אוטומט וכשזה קורה, האמינו או לא, אבל יש סיכוי גבוה שהוא גם יאבד עניין, יאבד ריכוז, ישתעמם, יפסיק להקשיב, ראשו ינדוד לכל מיני מחוזות רחוקים בעוד שרק גופו יישאר ישוב שם בצד השני של השולחן. הוא גם על הדרך יגיע למסקנה שהמועמד הזה לא יודע מה עיקר ומה טפל.

האם בסיטואציה שכזו Rapport יכול בכלל להיבנות? חה! בוודאי שלא! 
וכך יוצא ידידנו המועמד מהראיון- כולו סמוק ובהרגשה טובה- בביטחון שאמר את כל מה שהיה חשוב לו להגיד ושהוכיח את כל מה שרצה להוכיח ושגם ענה על כל מה שנשאל, בעוד שבמקביל על המועמדות שלו כבר מתנוססת תשובה שלילית קבל עם ועדה. למעשה התשובה השלילית ניתנה לו כבר תוך כדי הראיון, הוא פשוט היה כל כך מרוכז בעצמו מכדי לשים לב.

בקיצור, הנה לכם תרגיל: 
אתם אמנם לא אנשי מכירות, אבל כדי להצליח בחיים בכלל ובטח ובטח בראיונות עבודה צריך לבנות Rapport. אם זה לא בא לכם בטבעיות ואתם לא יודעים איך מייצרים את זה- התאמנו קודם על יבש- כן, כן... על כל מי שנקרה בדרככם ואינכם מכירים- עובד חדש בעבודה, המלצר במסעדה, השומר של החניון, הקופאית בסופר או פקיד הבנק. כולם אנשים- בני אדם... נסו לגרום להם לחייך, אמרו מילה טובה, שתפו אותם במשהו, שאלו שאלה- אני מבטיחה לכם שלאט לאט זה יהפוך לטבע שני ושתגלו עד כמה זה בעצם טבעי ואפילו נעים.
וזו חברים, כבר התחלה טובה לשנה החדשה, לא? :) 


לייק כבר עשיתם? מה, לא?! אז יאללה! https://www.facebook.com/CareerTips4Geeks/

זקוקים לטיפים נוספים לקראת ראיונות עבודה? עדיין לא יודעים איך לייצר כימיה עם זרים? לפרטים נוספים על היעוץ ולתיאום פגישה:

 054-7380310 🖂  maya.bouhnik@gmail.com 🕿

- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

9 תגובות:

  1. מאייה, את ממש צודקת.
    אבל אני רוצה להוסיף עוד כמה מילים לגבי הצד של המראיין, שלא פעם יצא לי להיות בצד הזה.
    אני מזהה את ניסיון המרואיין ליצור Rappot בנינו בכך שהוא מתחיל לנבור, לשאול ולחפור ברקע האישי והתעסוקתי שלי. ואז זה מתחיל לפתח "אנטי" כך שבעצם כמו שכבר ציינת, הוא כבר איבד את מה "שהשיג" והיה לו לנקודות זכות.

    השבמחק
  2. היי ישראל, זה ברור מאליו! יש מרחק רב בין יצירת חיבור בינאישי לבין נבירה בחייו האישיים של המראיין! בין לבין יש עוד הרבה מאוד רמות. אגב, אפשר ליצר חיבור בלי לשאול אף שאלה אישית... אם רק מכירים את הטכניקה, כמובן... :)

    השבמחק
  3. היי מאיה, כתבה מעניינת ונכונה אך אני חייבת לומר משהו. השאלות המובנות של המראיינים (שחוזרות על עצמן בכל ראיון) מקשות על יצירת כימיה שכן, השאלות רישמיות לחלוטין ויוצרות אוירה רישמית ולא תמיד ניתן למצוא מכנה משןתף עם המראיין. אשמח לשמוע מה דעתך.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימית, את צודקת- השאלות הן אחידות ויודעת מה? טוב שכך, כי ככל שתהליך המיון יהיה זהה יותר כלפי המועמדים- ככה אפשר להגיע ליותר אחידות ואובייקטיביות בדרך שבה מסננים ומחליטים. לכן, האתגר לייצר כימיה הוא האתגר של המרואיינים במקרה הזה ולא של המראיינים (למרות שכל ראיון הוא בחינה הדדית זה את זה). ולמרות האחידות, אני מבטיחה לך שיש מרואיינים שיודעים למשוך את השיחה לכיוון שהם רוצים ויש מרואיינים שאינם יודעים. לדעת לנתב שיחה, להוביל אותה, להתרחק מנושאים פחות מחמיאים, להעלות פרט מידע פיקנטי כלשהו תוך כדי...כל אלה הינם מיומנויות שניתן לתרגל ולרכוש גם אם לא נולדים עם זה... :) רק עניין של מודעות ואימון.

      מחק
  4. Rappot = כימיה

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...