הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 30 באפריל 2017

ראיונות עבודה: איך לשחק את המשחק מבלי לצאת מזויפים וצבועים?

Image courtesy of scottchan at FreeDigitalPhotos.net
אם אתם מחובבי הז'אנר ויצא לכם לעקוב אחר עונה אחת או יותר של כוכב נולד, אתם בטח זוכרים את התגובה הידועה של
צדי צרפתי "אני לא יודע... זה לא זה... זה ליד...".

למה הוא התכוון בעצם?

אז האמת היא שכל מי שראיין מועמדים לתפקיד כלשהו יוכל לענות לכם בקלות: המראיין או הבוחן (או צדי צרפתי במקרה הזה) מצפים למשהו שאני יכולה להשוות לטעם האוממי- קשה להסביר מהו הטעם הזה, אבל כשאוכלים את זה- מזהים את זה (=אוממי נחשב לטעם החמישי, לא מתוק, לא חמוץ, לא מר, לא מלוח, אבל כשהוא מתקיים- כל שאר טעמי המנה הם חדים יותר, ברורים יותר, מודגשים יותר. אומרים למשל שמונוסודיום גלוטומט הוא אוממי).  

נחזור לדימוי הראשון של השירה- יש הרבה מאוד אנשים שיודעים לשיר (ואפשר להגיע למסקנה הזו בקלות על פי כמות המתמודדים בכל שנה בתוכניות הריאליטי של השירה), אבל זמר טוב הוא לא רק אחד שיש לו קול יפה... בכדי להיות זמר טוב יש צורך בעוד אי אילו כישורים, אחד מהם הוא לדעת איך להגיש את השיר- זמר טוב צריך להאמין במילים שהוא שר, להתחבר אליהן, להראות שהוא חי את המילים, לייצר רגש אצל המאזין, לשקף את המסר של השיר בדרך השירה שלו. לזה התכוון צדי צרפתי כשפסל זמרים שלכאורה עבור הקהל בבית נשמעו זמרים מעולים. הוא פשוט חיפש את האוממי של של השירה...

ואיך כל זה מתחבר לראיונות עבודה בעצם? או! טוב ששאלתם! הנה התשובה: לא מעט מחפשי עבודה פונים אלי כשהם סובלים מתחושת כישלון קשה עקב רצף של תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה. רוב רובם של האנשים האלה הם עובדים מעולים- יש להם כישורים ונסיון תעסוקתי והם לא בפעם הראשונה בחייהם מתראיינים לעבודה. למה, אם ככה, הם לא צולחים ראיונות?

ובכן, הם לא צולחים ראיונות עבודה לא בגלל שהם עובדים גרועים או מתראיינים כושלים. זה קורה להם משום שהם לא מייצרים את תחושת האוממי הזו אצל המראיין. הם נכנסים לראיון ויוצאים ממנו כאילו מעולם לא היו שם, הם מתפוגגים, לא משאירים שום טעם אחריהם, אפילו לא של מונוסודיום גלוטומט... :).

גם בראיונות עבודה- כמו באודישנים- המרואיין אמור לתת שואו על הבמה. עליו ליצר חיבור (בין הרבה גורמים...: בינו לבין התפקיד הספציפי, בינו לבין הארגון, בינו לבין המראיין, בינו לבין תחום העיסוק והמקצוע). על כן, מרואיין לא יכול להסתפק במסרים שהם פרווה (אם הוא רוצה להצליח בראיון ולהשאיר חותם, הכוונה...), הוא צריך ללמוד איך להגיש!

כשאתם מגיעים לראיון, עליכם להבין שאתם בעצם עולים על במה, משחקים תפקיד, מתחרים באודישן וכדי להצליח בזה אתם צריכים להיות הכי טובים, מלהיבים ומרשימים בכדי לקטוף את התפקיד. 

אגב, בדיוק עכשיו זה הזמן שבו אני מניחה שאתם רוצים להתרעם ולהתנגד נחרצות, שהרי כל הכתוב לעיל בעצם מוביל למסקנה ברורה אחת והיא: לזייף! לשחק בכאילו, ללמוד להיות צבועים שכאלה ומזויפים אך ורק בכדי לייצר רושם. בטח תגידו לעצמכם: לא בבית ספרי, זה לא בשבילי כל זה... זה לא אני.
במילים אחרות יתכן ותחליטו שאתם תמיד הולכים אך ורק עם האמת שלכם, שלשחק תפקיד זה לא אתם ושאתם תמיד הייתם ותמיד תהיו שקופים וכנים לגמרי עם כולם ובכל סיטואציה, אז מי שירצה אתכם- ירצה ומי שלא- זב"שו.

אז כן, אתם צודקים... יש כאן, לכאורה, פרדוקס: מצד אחד צריך לדעת איך למכור למראיין את מה שהוא רוצה לשמוע וצריך לייצר רושם מסוים בכדי לזכות בתפקיד ולהצליח באודישן, אבל! ופה אנחנו מתחברים לדוגמת הזמרים בתחרות השירה: מצד שני צריך גם להיות אותנטי- המועמד צריך באמת ובתמים להאמין במסרים שהוא מעביר בראיון (בדיוק כמו הזמר ששר שיר ובאמת מתחבר למילים ולרגש), אחרת זה לא יעבוד וצדי היקר יגיד שוב: "לא יודע...זה לא זה...זה ליד". גם המראיינים, בדיוק כמו צדי, לא נולדו אתמול והם מסוגלים לזהות מישהו שהוא רק בכאילו ומבלף אותם על ימין ועל שמאל. 

אז מה הפתרון? ובכן...כשאני ממליצה לכם להתנהל בראיון בדיוק כמו שחקן או זמר באודישן על הבמה, אני לא מתכוונת לכך שעליכם לזייף חלילה או לשחק תפקיד שהוא לא אתם. הכוונה שלי היא שאתם צריכים להבין היטב מה המעסיק מחפש ואתם צריכים לחטט היטב פנימה ולזהות בתוך האישיות והניסיון שלכם את אותם החלקים שכן יש בכם ומתאימים לתפקיד, עליכם ללמוד להעצים אותם וכמובן שגם לתרגל כיצד להציגם באופן ברור, בולט, מרשים ואוממי בראיון עצמו.  

אגב, בלטינית המילה שמשמעותה "לעשות כאילו" (to pretend) היא tendere. משמעותה המילולית של המילה הזו היא לא לזייף או ללבוש מסיכה אלא להתגמש- להרחיב את מנעד הכישורים, להזיז קצת את מיקום הגבולות. 
במילים אחרות, האמונה הזו שאנחנו חייבים להיות עצמנו ולדבוק באמת שלנו עלולה להגביל אותנו משום ש"עצמנו" איננו משתנה ככה, איננו גדל וגם איננו מתגמש עם הזמן. חוסר גדילה וגמישות זו, רבותיי, טעות, משום שממש לא כדאי לכם להישאר בדיוק כמות שאתם לנצח (אלא אם כן אין לכם שום בעיה להישאר בדיוק באותו המצב כל החיים מבלי להתפתח ומבלי להתקדם לשום מקום)...

לא יודעת מה אתכם, אבל אני זזה... לאכול סושי ולשתות קולה- אומרים ששניהם הם לגמרי אוממי.


*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן:  

נמאס לכם להיות "ליד"? רוצים להיות אלה שבדיוק? אלה שמתקבלים לתפקיד?  לפרטים נוספים על היעוץ לחיפוש עבודה, על פגישת ההכנה לראיונות עבודה ולתיאום פגישת יעוץ:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר



Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...