הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 9 באפריל 2017

לא מצליחים בקריירה או בראיונות עבודה? הפסיקו להסכים עם כולם כל הזמן

Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net
מחקר שנערך אי שם בשנות ה-50 של המאה העשרים על ידי הפסיכולוג החברתי סולומון אש גילה עובדה משונה על בני
האדם: 75% מהאנשים יבחרו בתשובה שהם יודעים שהיא שגויה, רק בגלל הצורך להשתייך ובכדי להיות כמו כל האחרים שמסביבם.
טוב, כנראה שאנחנו נולדים עם נטייה ברורה לנהור עם העדר...

ואכן, אפקט העדר הוא עניין שהתרבות הארגונית של חברות רבות בהחלט מחזקת. מה לעשות? הרי הרבה יותר קל לנהל כבשים מאשר זאבים, לא? 
מחקר אחר שנעשה לאחרונה (שלא תטענו שהאנשים של המאה העשרים ואחת שונים מאלה של המאה הקודמת) בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד ובקרב 1000 עובדים מצא כי רק פחות מ 10% ממקומות העבודה מעודדים את עובדיהם לאתגר את הסטטוס קוו. 

אז איך הדרישה והרצון האלה לקונפורמיסטיות באים לידי ביטוי בפועל? בהמון צורות- החל בדרך שבה אנחנו חושבים שעלינו להתלבש, איך לדבר, איך להביע את דעתנו, מה להגיד ומה לא, איזה רגשות אפשר להראות ואיזה לא, עם דעות של מי להסכים וכמובן שגם איך ומה לענות בראיונות עבודה. 

המחקר הזה שנערך בהרווארד הגיע למסקנה מעניינת- הנטייה שלנו לנסות להסכים עם כולם כל הזמן ולהתנהג כפי שאנחנו חושבים שמצפים מאיתנו, כנראה שאיננה הדרך המובילה להצלחה- לא בקריירה, לא מבחינת התחושה האישית וגם לא בראיונות העבודה. דווקא אלה שאינם קונפורמיסטיים ושמעזים להעלות רעיונות חדשים/מנוגדים הם אלה שהופכים לבעלי ערך עבור מקומות העבודה שלהם ועל כן, אלה הם גם האנשים שמתקדמים ושכולנו מביטים על ההצלחות שלהם בהשתאות מהצד.

האביב גורם לנו לרצות להתחדש, לשנות, להחליף, להשתדרג. עבור רבים משמעות הצורך הזה היא בהחלטה להחליף מקום עבודה. העניין הוא שלא משנה לאיזה מקום עבודה תגיעו, תמיד תיקחו לשם את עצמכם הישן והנוח. 
אז מה כן כדאי לעשות בכדי שגם הקריירה שלכם תתחיל ללבלב כמו פרחי האביב? הנה 3 נקודות למחשבה:

1. כשאני עורכת פגישות הכנה לראיונות עבודה צצה פעמים רבות אותה התופעה: אנשים נוטים לענות לשאלות קשות כפי שהם חושבים שהם אמורים לענות במקום להיות אותנטיים. למה הכוונה? לכך שהם מניחים שאמירת האמת תפיל אותם ועל כן במקום האמת הם ממציאים שקר כלשהו. משהו שנשמע להם "טוב יותר", "קביל יותר", קל יותר לבליעה... אממה? זו בדיוק הבעיה- התשובה הזו נשמעת למראיין בדיוק כפי שהיא: תירוץ או המצאה מצוצה מהאצבע והמועמד נשלל. ועדיין לא נכנסנו בכלל לחוסר המוסריות שבשקר כשלעצמו.
אז הנה רעיון מהפכני: במקום להניח שאין ברירה והמוצא היחיד הוא השקר, נסו להיות כמה שיותר אותנטיים. פעמים רבות, האמת נראית הרבה יותר נוראית לכם מאשר לצד השני. כל שנותר לכם לעשות זה רק ללמוד כיצד לארוז ולהגיש אותה נכון יותר. 

2. המחקר של הרווארד גילה עוד משהו מעניין מאוד- לאנשים יש נטייה להגיב בדרך חיובית דווקא למי שנשמע להם אמיתי ואותנטי. בתחרות שנערכה בקרב יזמים שביצעו נאומי מכירה הסתבר שאלה שנאומיהם כללו כנות, ייחודיות, רגש, הודאה בשגיאות עבר ואפילו פגיעות הם אלה שהיו להם פי 3 סיכויים לזכות בתחרות בהשוואה למי שנתפסו כלא אותנטיים. 

3. הפסיקו להסכים עם הסטטוס קוו במקום העבודה ומצאו את הקול שלכם. כן, הנה שינוי שמאוד כדאי לבצע אחרי החג ואפשר להתחיל אותו בצעדים קטנים: משתתפים בישיבה וכולם מסכימים בנושא כלשהו ורק לכם יש דעה שונה? במקום לשתוק- אולי כדאי להביע אותה? (זו היתה שאלה רטורית כמובן... 😉), צץ לכם רעיון חדש? העלו אותו, יש לדעתכם דרך הפוכה לפתור בעיה? הציעו אותה! בסופו של יום- אלה שמתקדמים בקריירה שלהם הם לא אלה שזורמים עם "כן" כל היום, אלה העובדים יוצאי הדופן, שמושכים תשומת לב, שעושים דברים אחרת, שלא מפחדים להעלות דעות מנוגדות.

והנה אנקדוטה לסיום: בפגישת יעוץ אחת לפני כחודש סיפר לי מחפש עבודה את הסיפור הבא- הוא זומן לדינמיקה קבוצתית כחלק מתהליך הגיוס לתפקיד כלשהו בחברה גדולה. במהלך המפגש ביקשה הבוחנת מכל המשתתפים לספר על עצמם. המשתתף הראשון התחיל ב- "שמי ככה וככה, אני בן X שנים, יש לי נסיון תעסוקתי בזה ובזה...". לאחריו המשיכו כל השאר באותה הדרך ועם נאום דומה (רצון להשתייך לקבוצה, זוכרים?). עד שהגיע תורו של האחד שלא פחד להיות שונה- אותו נבחן הציג את שמו ואמר שהוא לא יכול לספר על עצמו מבלי לספר על אחת מאהבותיו הגדולות שהיא הריקוד. ואם להיות מדויק, אז כרגע הוא מתמקד בריקודי פולקה (!) ולא רק אמר, אלא גם עשה- הוא ביקש רשות להקים את כולם וללמד אותם צעד אחד מהריקוד. כל הנבחנים שדיברו אחריו כבר לא חזרו על אותו נאום הצגה עצמית משמים והחלו לספר כל אחד על תחביביו. היה גם אחד שהדגים משהו בנוגע לבניית טיסנים.

מה אפשר ללמוד מזה? ובכן, שגם במעמד פורמלי ומאוד מגביל כמו דינמיקה קבוצתית ניתן (ואולי אף רצוי) לצאת קצת מהקופסה. ניתן גם ללמוד המון על אותו נבחן שהעז להיות שונה, שאגב הוכיח גם על הדרך שהוא מנהיג (שהרי הצליח ליצר הזדהות בקרב כל חברי הקבוצה שדיברו אחריו וחיקו אותו). 

נ.ב. אתם כבר יכולים לנחש מי המשיך הלאה בתהליך המיון, נכון? 

אז לכבוד האביב- זה בדיוק הזמן להתחדש באותנטיות, באומץ ללכת עם האמת שלכם וגם... להגביר קצת את הקול בכדי שעוד אנשים יגלו כמה נפלאים אתם.

שיהיה חג שמח ואביב של התחלות חדשות!

מאיה בוכניק

***מה, עדיין לא עשיתם לייק? אז זה בדיוק הזמן להצטרף כי לחפש עבודה זה גם מצחיק: 

גם אתם חושקים בהתחלה חדשה, בשינוי, במקום עבודה חדש? זקוקים לסיוע? לפרטים נוספים על היעוץ לחיפוש עבודה ולתיאום פגישה:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...