הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 7 במאי 2017

עבודה וחיפוש עבודה: 10 אנקדוטות, עובדות משונות, מחקרים ונתונים פיקנטיים

Image courtesy of Prakairoj at FreeDigitalPhotos.net
מה צריך לדעת על ראיונות עבודה ביפן (לא תאמינו עד כמה זה מורכב עד שתקראו...)? מהו הדבר שהכי מלחיץ אנשים מבין כל הדברים הכי מלחיצים בחיים? מה עושים כשתקועים ולא מצליחים למצוא פתרון לבעיה? איך תשכנעו את הבוס שלכם לתת לכם לעבוד לפחות מספר שעות בשבוע מהבית? ומהי הדרך היעילה ביותר עבור בוגרים להתקבל לעבודה כשעדיין אין נסיון?
קבלו: 10 עובדות, נתונים פיקנטיים ומחקרים מעניינים על עבודה ומה שמסביבה:

1. אם אתם מחפשים עבודה, חולמים על relocation והאוכל המועדף עליכם הוא סושי- זה בשבילכם! 
אז מסתבר שביפן הביקוש לעובדים עולה על ההיצע. כן...! בטוקיו למשל, יש פי 2 משרות פתוחות מאשר מועמדים שמחפשים עבודה (הלוואי עלינו!).  אז נניח שהחלטתם לחפש עבודה בטוקיו. מה אתם צריכים לדעת ואיך עליכם להתנהל בראיונות העבודה? ובכן... זה מעניין בהחלט!
 - נתחיל במראה החיצוני ובלבוש: בכדי להתראיין ביפן תזדקקו למה שהם מכנים שם:"חליפת ראיונות". זו חליפה שחורה, מעל חולצה לבנה ואקססוריס שחורים (נעליים, תיק וכו'...). 
- עגילים גדולים, זקן, שיער צבוע, ציפורניים המשוחות בצבעי לק בולטים- כל אלה יובילו אתכם הישר אל שדה התעופה וחזרה הביתה.
 - אין בשום פנים ואופן להיכנס לתוך משרד לבושים במעיל- לפני הכניסה יש להסירו (כן, גם אם השיניים שלכם נוקשות מרוב קור). הסרת המעיל נחשב מעשה מנומס של הבעת כבוד- אגב, גם בלוויות לעיתים רחוקות מאוד תראו אנשים לבושים במעיל...
- יש לדפוק בדיוק 3 פעמים על הדלת בחדרו של המראיין. לא יותר ולא פחות. מה ההיגיון? ולמה לא פעמיים, למשל? טוב, זה משום שפעמיים דופקים רק על דלת השירותים הציבוריים כשרוצים לבדוק אם התא פנוי... אתם לא רוצים לרמוז למראיין שלכם שאתם חושבים שמשרדו הוא תא שירותים, נכון? :)
 - יש להמתין עד שמקבלים אישור להיכנס ואז גם לדאוג לסגור אחריכם את הדלת בשיא העדינות, מבלי לעשות רעש...
- בין אם הרעשתם או שלא, בקשו סליחה ואחרי זה גשו להתיישב על הכסא מצד שמאל שלו בלבד.
 - רגע, רגע, רגע. מה אתם עושים?! אל תתיישבו עדיין! קודם כל, הציגו את שמכם ואת שם המוסד להשכלה גבוהה בו למדתם (גם אם זה היה בשנת תרפפ"ו). ולא לשכוח לבצע קידה קטנה (בזוית מדויקת של 30 מעלות!). המתינו עד שהמראיין יבקש מכם לשבת.
 - הלאה...- כשאתם סוף כל סוף ישובים כבר אין להישען על גב הכסא, גברים- הניחו את ידיכם על הברכיים, נשים- הניחו את ידיכן אחת מעל השנייה.
- אתם צריכים להגיש מסמך או כרטיס ביקור? עשו זאת באמצעות שתי הידיים בו זמנית.
 - הראיון הסתיים? לפני שתברחו משם כל עוד נפשכם בכם, קודו קידה תוך כדי ישיבה ועוד אחת לאחר הקימה ואז בקשו סליחה. כן, שוב...!
- לעולם אל תאחרו! יש להגיע בדיוק 5 דקות לפני הראיון וכשאתם קמים- להחזיר את הכסא למקום המדויק בו היה לפני שהתיישבתם.
 - לא משנה מה, אל תציצו בנייד שלכם עד שאתם יוצאים לגמרי מהבניין. למה? בגלל שייתכן שהמראיין צופה בכם מאיפשהו. הראיון לא הסתיים עד שיצאתם לגמרי. אגב, סטודנטים יפנים מקבלים הנחיה להתנהל כאילו הם בראיון כבר בהלוך- החל מהרגע שיצאו מתחנת הרכבת ולאורך כל הדרך עד המשרד.
 - לסיום, נשים- אל תניחו שאתם אמורות להכנס ראשונות לחדר. חוקי הנימוס האירופאים לא תקפים ביפן (ובעצם גם לר כל כך בישראל, אם חושבים על זה...) ומי שעובר ראשון בדלת הוא דווקא האדם הבכיר יותר.
הגעתם עד לפה? יופי! עכשיו ראיונות העבודה בישראל נראים הרבה פחות נוראיים, לא?

2. איך תרגישו אם הבוס שלכם יהיה צעיר מכם? עבור רוב האנשים זו סיטואציה לא קלה בכלל, אבל מסתבר שמעבר לתחושה האישית הלא נעימה, יש לכך גם השלכות ארגוניות. 
מחקר אקדמי גרמני שנערך בקרב 8000 עובדים ובין 611 חברות מצא כי בחברות שבהן יש אחוז גבוה של מנהלים שהם צעירים יותר מעובדיהם יש 12% יותר רגשות שליליים בקרב העובדים. אבל לא רק, כי יש לזה אפקט גם על השורה התחתונה מבחינת התפוקה והביצועים.
בפסיכולוגיה קיים מושג ייעודי למצב הזה שבו "הבוס כל כך צעיר שהוא יכול להיות הבן שלך" - 
"Status Incongruence". 
ולמה זה מצב לא טוב ולא נעים? טוענים שזה קורה משום שהעובד מקבל באופן תדיר תזכורת לכך שהוא נתקע אי שם מאחור בכל הקשור להתקדמות הקריירה שלו עד כדי כך שצעירים ממנו חולפים על פניו ועוקפים אותו.
אז מה ניתן להסיק מזה? הרבה דברים, אבל אחד מהם חשוב במיוחד- בהיבט הזה למשרות ביניים ובכירות- כנראה שלארגון יהיה עדיף לגייס דווקא מנהלים בני 45-50+ ולא מנהלים צעירים יותר. לתשומת לב החברות שאצלן, בדיוק כמו בפרסומות של קוקה קולה, העולם שייך רק לצעירים.

3. תקועים ללא רעיון? היצירתיות שלכם בשביתה? לא מוצאים פתרון לבעיה? אין בעיה... לכו לעשות מקלחת. 
נשמע מוזר? האמת היא ש...כן, אבל יש להמלצה הזו תוקף מחקרי. אז, מסתבר שמחקר שנערך ב 2014 מצא ש 72% מהמשתתפים קיבלו תובנות חדשות בזמן שעשו מקלחת. המקלחת מאפשרת לנו לקחת "הפסקה מהחשיבה" והמחשבות מתחילות לנדוד מעצמן לכיוונים חדשים. 
מה יעשה מי שלא עובד מהבית או שאין לו מקלחת בעבודה (מן הסתם...)? ובכן, מסתבר שיש עוד דרכים לניקוי הראש ולפירמוט המוח: יציאה להליכה קצרה, גיוון במה שאוכלים והיכן אוכלים בארוחת הצהריים, ואפילו גלישה קצרה באינטרנט. עכשיו יש לכם אחלה תירוץ אם תופסים אתכם בפייסבוק באמצע יום העבודה...

4. אז מה לדעתכם הכי חשוב לעובדים במקום העבודה?
מכון גאלופ בדק את הנושא ומבין עשרות פרמטרים שעשויים להשפיע נמצאו 5 הפרמטרים המובילים. תתפלאו, אבל גובה השכר איננו במקום הראשון...:
1. תפקיד המאפשר לעשות את מה שהכי טובים בו.
2. איזון בין שעות עבודה לפנאי.
3. יציבות ותחושת ביטחון.
4. שיפור בשכר.
5. חברה שיש לה מוניטין טוב בשוק- ששמה הולך לפניה.

5. רוצים לעבוד מהבית, אך הבוס שלכם לא מסכים? אולי הנתונים האלה מסקר של מכון גאלופ ישכנעו אותו/אותה...:
הסקר נערך בקרב למעלה מ 70,000 עובדים בארה"ב ומצא שהעובדים המאושרים ביותר היו אלה שעבדו 3-4 ימים מהבית ואת שאר שעות העבודה מהמשרד. 
העובדים הכי פחות מאושרים, לעומת זאת, היו אלה שעבדו רק לבד מהבית או רק בנוכחות מלאה במשרד.
אבל ההשלכות הן גם על הארגון כולו ולא רק על העובדים משום שכשלעובד יש איזון, משמע: קצת חיבור חברתי ועבודה פנים מול פנים וכתף לצד כתף, יחד עם הרבה זמן לצלול עמוק לעבודה ולעבוד בבית בשקט וגם מבלי להתעסק עם כל הנסיעות הלוך ושוב לעבודה- אזי, הארגון כולו נהנה מפרודוקטיביות גבוהה יותר.
אגב, לפני 4 שנים אותו מכון מחקר בדיוק המליץ לשלב מספר שעות עבודה בשבוע מהבית כשרוב שעות העבודה מתבצעות במשרד. עכשיו לעומת זאת, האיזון התהפך- רוב שעות העבודה מהבית ורק מעט מהמשרד.
מה כבר קרה ב- 4 השנים החולפות שהוביל לשינוי בהמלצות? ובכן, כנראה שהטכנולוגיה... כיום רוב העובדים יכולים לעבוד מהבית ולהתחבר למערכות של החברה מרחוק ללא שום מגבלה או הבדל בהשוואה לעבודה במשרד.
בואו נחזור לבוס שלכם שלא מוכן שתעבדו מהבית אפילו שעתיים-שלוש בשבוע...: הראו לו ממש עכשיו את הנתונים האלה ואולי הוא יסכים. גם אם לא, אולי זה יגרום לו עצמו לעבוד יותר מהבית- כבר משהו... :)

6. אין בוגר טרי אחד שאיננו מכיר את הפרדוקס הכי מעצבן: בשביל לצבור ניסיון צריך קודם להתקבל לעבודה, אבל בכדי להתקבל לעבודה צריך נסיון...
נשמע מוכר? אז הנה מספר דברים שאתם צריכים לדעת:
א. הדרך הכי פחות טובה עבורכם למצוא עבודה כמתחילים חסרי ניסיון היא לחפש דרך לינקדאין. כן, זה מבאס אבל זה מה שסקר גדול של האגודה האמריקאית לניהול משאבי אנוש (SHRM) מצא. ולמה? משום שלפי התוצאות בסקר הזה מחלקות משאבי האנוש מעדיפות לגייס מועמדים מתחילים דרך חבר מביא חבר (87%), דרך אתר החברה (72%), דרך ירידי תעסוקה (53%), דרך מחלקות השמה של המוסדות להשכלה גבוהה (49%) ורק אחרון בתור- דרך לינקדאין (47%).
ב. מכיוון שעדיין אין לכם ניסיון (דה!) אין למראיינים ברירה, אלא לנבור בכישוריכם האישיים ובתכונות האופי שלכם. אז איזה כישורים מחפשים אנשי ה HR אצל מועמדים מתחילים? 
ובכן...: אחריות/מישהו שניתן לסמוך עליו (97%)
יושרה- אינטגריטי (87%)
כבוד לאחרים (84%)
יכולת עבודת צוות (83%)
שירותיות (78%).
זהו, עכשיו רק נותר לכם להוכיח למעסיקים שיש לכם את הכישורים הללו... פיס אוף קייק... 😋

7. שוויון, חירות ואחווה הם הערכים שהפכו למוטו של צרפת כבר מזמן, אך צרפת מובילה גם עכשיו מהפכה חדשה. קוראים לזה: "הזכות להתנתקות".
מה זה?
הכוונה לחוק החדש שעבר שם לפני מספר חודשים, המתיר לעובדים לא לקרוא אימיילים הקשורים לעבודה מחוץ לשעות העבודה.
 אז אם גם לכם כבר נמאס מכל ההודעות שהבוס שלכם שולח בשעות לא שעות ועוד מצפה לתגובה, ספרו לו בתור "קוריוז" וכבדרך אגב על החוק הזה. 
או שפשוט תעברו לצרפת- גם הבגט שם הרבה יותר טעים... 

8. רוצים לעבוד טוב יותר בצוות? הפסיקו לאכול צהריים לבד מול מסך המחשב!
כן, כן... מסתבר שצוותים שאוכלים יחד את ארוחותיהם מבצעים טוב יותר את העבודה שלהם. כך על פי מחקר שבוצע באוניברסיטת קורנל שבארה"ב. בקרב צוותים שאכלו יחד נמצאה רמה כפולה של שיתוף פעולה. אז, בפעם הבאה שמישהו מארגן משלוחה מהמסעדה ההיא שכולם אוהבים ובא לכם להגיד לא... תתאפקו, הזמינו גם ולכו לאכול עם כולם.

9. אם חשבתם שמבחני מיון הם הרעה החולה של תהליכי חיפוש העבודה... כנראה שטעיתם- משום שמסתבר שיש אפילו גרוע יותר. 
כן, כנראה שלהתכונן לראיון, להתלבש יפה, להגיע בזמן וגם להרשים את המראיין, לענות כמו שצריך לכל השאלות, לשים לב לשפת הגוף ולדעת למכור את עצמכם- כל אלו כבר לא מספיקים בכל הקשור לראיונות עבודה. הכירו את השלב הבא- טדאאאאאם: סקירה מוחית!
מה? 
כן... מה ששמעתם (או במקרה הזה- מה שקראתם). 
בנק מוביל בסקוטלנד הוסיף לאחרונה עוד גפרור אחד למדורה והמועמדים לעבודה שם צריכים להסכים להתחבר לכל מיני אלקטרודות ולתת למעסיק הפוטנציאלי לפשפש במוחם בכדי לקרוא את מחשבותיהם ולזהות את סוג האישיות שלהם- שיטה שהם משתמשים בה בעיקר בכדי למיין בוגרים חסרי נסיון לתפקידים התחלתיים. 
אז עכשיו, עם היד על הלב, תודו שלהשלים סדרות ולצייר עצים כבר לא נראה כזה נוראי, נכון?

10. ולסיום, סיומת...: תגידו... אם אתם חושבים על כל הדברים המלחיצים בחיים, מה יותר מלחיץ מחיפוש עבודה? 
אז זהו, שמסתבר שמעט מאוד דברים...: בסקר שנערך בקרב 25577 משתתפים מארה"ב, בריטניה ואוסטרליה נמצא שאנשים לחוצים מחיפוש עבודה אפילו יותר מאשר מטיפול שורש או מלהיתקע במעלית. 
הנה הרשימה המלאה בסדר עולה- מהפחות מלחיץ להכי מלחיץ על פי תוצאות הסקר....:
1. לבלות סופ"ש שלם עם ההורים של בן/הזוג.
2. ביצוע הנהלת חשבונות לעסק ותשלום המסים.
3. להיתקע במעלית.
4. לדבר מול קהל.
5. לעבור טיפול שורש.
6. לתכנן חתונה.
7. לעבור דירה.
8. לחפש עבודה.
9. להתגרש/לעבור פרידה מבן זוג.
10. מוות של אדם אהוב.



** זה היה מדגם קטן של מספר סטטוסים שפרסמתי בעמוד הפייסבוק שלי בחודשים האחרונים, למה? כדי שאם אתם לא שם- שתדעו מה אתם מפסידים... :).
מוצא חן בעיניכם? 
זה הזמן לעשות לייק: הקליקו כאן! ולקבל עדכונים שוטפים על מגמות בשוקק העבודה, עובדות משעשעות, סקרים ומחקרים חדשים וגם (יהיה משעמם בלי...) צחוקים.


***אה, ועוד דבר, ביום חמישי האחרון השקתי קבוצה חדשה בפייסבוק- קבוצת התמיכה הראשונה למחפשי עבודה. מה יהיה שם? מקום להוצאת קיטור על תהליך חיפוש העבודה, מקום להעלות חוויות, בעיות, התלבטויות ומקום לקבל תשובות ממני ואולי גם ממחפשי עבודה אחרים- כמעט ב-real time על הסוגיות שאתם מתלבטים לגביהן. אגב, זוהי קבוצה סגורה- אין שם מודעות דרושים, אין מגייסים ואין ספאם. רק אתם ואני...: לשליחת בקשת הצטרפות: כאן.


- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

2 comments:

  1. היי מאיה, אפשר בבקשה קישור למקורות

    השבמחק
  2. אפשר- אבל באותו היום שבו העליתי את הסטטוס בפייסבוק. מאוחר מזה- כבר אין לי דרך לשחזר את צעדיי...

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...