הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 13 באוגוסט 2017

מה שהיה הוא שיהיה? 11 צעדים עבור עובדים שנמאס להם להיות שכירים

Image courtesy of aechan at FreeDigitalPhotos.net
מתיישהו מגיע שלב בחייו של אדם שבו הוא שואל את עצמו: "אז זהו זה? מה שהיה- הוא שיהיה? האם נגזר עלי לבצע את אותה העבודה לנצח נצחים? כי... עם היד על הלב די נמאס לי... אני זקוק לשינוי!". 

כן, יש כאלה שקוראים לזה משבר ה-40, לאחרים זה קורה בגיל הרבה יותר מוקדם ואצל אנשים מסויימים זה יגיע בדיליי, מה שבטוח הוא שזה יקרה כמעט לכולנו- ההכרה הזו שמיצינו את העבודה שלנו, אולי אפילו את המקצוע, שנמאס לנו לעשות more of the same יום אחר יום ואולי שסתם נמאס לנו לעבוד בשביל אחרים. 

ובאמת, תנאים מעולים, משכורת שמנמנה, משרדים מושקעים, רכב צמוד ושלל פינוקים על ימין ועל שמאל, שנהנים מהם עובדים רבים כחלק בלתי נפרד מהעבודה שלהם לפעמים כבר לא מספיקים. אנחנו מחפשים יותר... משהו אחר. אגב, כבר עכשיו בארה"ב ניתן להצביע על מגמה מתהווה ומתחזקת- שכירים רבים עוזבים עבודה מסודרת בכדי להפוך לעצמאים. 

גם אם נשים לרגע בצד את הרצון האישי של עובד ממוצע לשנות, להתחדש, לעבוד רק עבור עצמו ולנהל בעצמו את זמנו, כדאי לשים לב למשהו שכבר קורה בשנים האחרונות ומתחזק- שוק העבודה זונח לאט לאט את שיטות ההעסקה המסורתיות (עובד שכיר שעובד עד הפנסיה או לפחות מספר שנים באותו מקום עבודה) ופונה לכיוון של שיטות העסקה חדשות: עבודה מהבית, עבודה על פי שעות, שעות גמישות, תשלום על פי תפוקה, פרילנסרים ופרוייקטים זמניים.

אז נכון שהחלום הרטוב של הישראלי הטיפוסי הוא להמציא את הגלגל- לגלות רעיון שכל העולם ישאל את עצמו בתדהמה "איך זה שאני לא חשבתי על זה קודם?!" ולהקים סטארט אפ משל עצמו שיעשה אקזיט בשווי מיליונים, אבל, גם מבלי להמציא את המצאת המאה, אפשר לנהל קריירה יזמית-עצמאית שתהווה מקור לגאווה עבור כל אם יהודיה.

אבל, איך עושים את זה? מהיכן מתחילים? ומה זה ידרוש מכם? הכנתי מדריך מפורט בן 11 צעדים פרקטיים עבור כל מי שחולם להפוך להיות אדון לעצמו. קבלו:

 1. בחרו גישה: בדיוק כמו להסיר פלסטר- יש את אלו שמעדיפים בבת אחת ובמהירות ואת אלה שיבצעו את זה לאט לאט- שלב אחר שלב. בקיצור, קודם כל החליטו: האם לעזוב את העבודה כשכירים ולקפוץ ישר למים (הגישה האמיצה, אך ההרפתקנית יותר) או שעדיף לכם להתחיל בביצוע פרויקטים במקביל לעבודה הקבועה בד בבד עם בניית התשתית? כך או כך כדאי שכבר בשלב הזה תבצעו סקר שוק, תבדקו מתחרים ותחליטו לאיזו נישה ספציפית אתם רוצים להיכנס (רמז, תקלו על עצמכם מאוד מאוד אם תבחרו בנישה שכבר יש לכם אליה חיבור ורקע מקצועי).

2.   מצאו פרויקטים: או במילה אחת- דא!! טוב, אם אין פרויקט אז אין על מה לדבר בכלל, נכון? אבל איך משיגים פרויקטים? במספר דרכים: מפה לאוזן כמובן, דרך פייסבוק, לינקדין, אתרים ומכרזים המיועדים לפרילנסרים, אירועי נטוורקינג ומיט-אפים ואפילו דרך חברות השמה- לעיתים מגיעות אליהן משרות זמניות, ייתכן שהמעסיקים יסכימו לעבוד במודל פרוייקטלי/פרילנס עבור המשרות הללו. מומלץ גם לבדוק מי מבין הקשרים שלכם כבר עובד כעצמאי ולבקש שיחבר אתכם עם חברות פוטנציאליות- אולי גם מגיעים אליו יותר פרויקטים ממה שהוא מסוגל לבצע... שיתופי פעולה הם דרך מצוינת להתחיל וגם אולי (לכו תדעו לאן יתגלגלו הדברים) למצוא כך שותף עתידי.

3.   מיינו בחוכמה: אם החלטתם להשתמש בפלטפורמות של פרילנסרים יהיה לכם קשה לשמור בהתחלה על איפוק- כל כך הרבה פרויקטים שאתם רק צריכים לקטוף... אבל בשלב זה כדאי להעדיף איכות על כמות. בחרו רק בפרויקטים בתחומים שאתם הכי חזקים בהם וכמובן נסו לכוון ככל האפשר לפרויקטים של חברות או גופים מוכרים ובעלי מוניטין טוב שגם יראו טוב בהמשך בתיק העבודות שלכם. אל תשכחו לרחרח קצת על הלקוח הפוטנציאלי ולוודא שהוא לא מהלקוחות האלה מהגיהנום שיעשו לכם את המוות (זה הרי כל היופי בלהיות עצמאי, לא? היכולת שלכם להחליט עבור מי אתם רוצים לעבוד ועבור מי לא...).

4.   תמחרו נכון: בהתחלה, כשעדיין אין לכם פרויקטים לדוגמה, אין עדיין לקוחות מרוצים וגם לא מוניטין, כנראה שתצטרכו לתמחר קצת נמוך יותר, רק כדי להתחיל. אגב, בדיוק כמו בנוגע לציפיות שכר, כך גם בתמחור פר פרויקט- בצעו סקר שוק, בררו מה המתחרים שלכם מבקשים. מצד שני שימו לב- תמחור הוא גם מיתוג- אם תמכרו את שירותיכם בזול מידי יהיו כאלה שיתהו אם אתם אכן מקצועיים כמו שאתם מצהירים שאתם...

5.   בנו מערכת יחסים עם הלקוח: אם אתם לא רוצים שהפרויקט הראשון יהיה גם האחרון -להיות אנשי מקצוע דגולים כבר לא יספיק. כעצמאים תצטרכו לפתח עוד אי אלו כישורים בכדי שהלקוח שלכם יהיה מרוצה: היו אמינים, שלחו עדכונים שוטפים ואל תיעלמו, היו מנומסים, שירותיים וחברותיים (גם אם בעבודה כשכירים לא ראיתם מעולם את פניו של הלקוח, מעכשיו הדביקו חיוך קבוע על הפרצוף), היו כנים, אל תבטיחו הבטחות שאתם לא בטוחים שאתם יכולים לעמוד בהן, אל תנסו להסתיר בעיות שצצות תוך כדי, הרימו דגלים, תעדו את העבודה שלכם וגם את הזמן המושקע בה, אל תתביישו לשאול שאלות, ספקו את מה שהלקוח מצפה לקבל מכם- לא את מה שאתם חושבים שהוא צריך וכמובן- עמדו ביעדים! אגב, שימו לב... אם פעם היה לכם בוס אחד, אז מזל טוב... כשיש מספר לקוחות- יש לכם מספר בוסים בו זמנית- הבינו את זה ויפה שעה אחת קודם!

6.   למדו לקרוא חוזים: שימו לב לאותיות הקטנות, קראו אותם שוב ושוב לפני ההתחייבות והחתימה ואל תסכימו לחתום כל כך מהר על טפסי NDA. אם יש צורך בכך, התייעצו עם עורך דין.

7.   אל תפחדו לנהל משא ומתן: כן, גם על סעיפים מסוימים בהסכם וגם על המחיר. אחד הדברים שצריך להבין עוד לפני שעוברים לעצמאות הוא שמעכשיו אתם גם וגם וגם...: גם אנשי מכירות, גם מנהלי פרויקטים, גם אנשי התמיכה, גם מנהלי שירות הלקוחות, גם אלה שגובים תשלומים וגם... טוב, בעצם אתם כל זה יחד וברוב המקרים גם לא יהיה לכם עם מי להתייעץ ותצטרכו לקחת החלטות חשובות- לבד!

8.  למדו ללא הפסקה: למדו כמה שיותר על התחום בו אתם עוסקים, הרחיבו כל הזמן את הידע שלכם ושמרו את היד על הדופק בכל הקשור למגמות בתעשייה. 
   
9.   הקימו לעצמכם פרופיל דיגיטלי ותיק עבודות: זכיתם בפרויקט הראשון שלכם? מזל טוב! סיימתם אותו בהצלחה? פעמיים כי טוב! עכשיו זה זמן מעולה להתחיל לבנות את המוניטין שלכם: הקימו אתר משלכם, הציגו בו את העבר המקצועי שלכם, ציינו חוזקות, צרפו דוגמאות של פרויקטים ואולי אפילו המלצות של לקוחות מרוצים, צרפו קורות חיים, כתבו בלוג, צרו סרטוני הדרכה, היו פעילים באתרים מקצועיים, הצטרפו למפגשים של עסקים קטנים. 

10.  התכוננו ליום סגריר: יזמות ועצמאות אינם מתאימים לכל אחד מהסיבה הפשוטה של חוסר הוודאות הפיננסית. גם אם כרגע אתם לחוצים ומבצעים 3 פרויקטים במקביל עבור לקוחות גדולים, בעוד חודש יכול להיות שתמצאו את עצמכם פנויים לגמרי וללא שום פרוייקט בקנה. העליות והירידות הללו הן מנת חלקו של כל עצמאי ועל כן כדאי להתכונן אליהם מראש- גם תפיסתית וגם פיננסית.

11.  ולסיום, צרו לעצמכם סדר יום קבוע ומסודר: אל תעבדו ללא הפסקה- קבעו לעצמכם שעות עבודה קבועות ככל האפשר, אל תעבדו בפיג'מה מהמיטה או הספה- צרו לעצמכם פינת עבודה מסודרת ונוחה.

עשיתם את כל הצעדים האלה ועברתם בשלום ובהצלחה משכירות לעצמאות? מזל טוב, רק היו מודעים לנקודה סופר חשובה: שוק העבודה איננו מפרגן מי יודע מה לעצמאים וזו עובדה. אם תחליטו לעשות אחורה פנה-קדימה צעד... זאת אומרת- פניית פרסה ולחזור לשוק העבודה כשכירים מן המניין, זה יהיה אתגר לא פחות גדול מהקמה של עסק עצמאי. למה? ככה! אין לי תשובה טובה לזה... בארץ, שוק העבודה עדיין מסורתי יחסית לעולם (כמו בתחומים רבים אחרים) ועל כן למשרות של שכירים מעדיפים לגייס את מי שכל חייו היה שכיר ולא סטה מהשביל הזה, לא ימינה ולא שמאלה. אז קחו זאת בחשבון לפני קבלת ההחלטה. וש... יהיה בהצלחה 😃😃

*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן: https://www.facebook.com/CareerTips4Geeks/

- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר 

Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...