הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 20 באוגוסט 2017

על חודו של יוד: הניסוח הצורם שעלול להרוס לכם ראיון עבודה שלם

Image courtesy of Becris at FreeDigitalPhotos.net
אני יודעת מה אתם עומדים לחשוב (וחלקכם אפילו יגידו): אם חברה כלשהי תפסול אותי בגלל השטות הזאת- אני גם ככה לא רוצה לעבוד בה. 

אני יכולה להבין את זה... כשמחפשים עבודה יש מספיק לחצים מכל מיני סיבות וכיוונים, בטח ובטח בכל הקשור לראיונות עבודה, כך שמה שאני עומדת לכתוב פה כנראה יוסיף עוד גפרור למדורה. 

מצד שני... הכי קל לבחור בגישה של- "מי שלא רוצה אותי- אני לא רוצה אותו"... או: "חברה שככה בוחרת את העובדים שלה- כנראה שלא מתאימה לי", אבל זה לא אומר שזו הגישה הנכונה. לשייף מיומנויות זה תמיד טוב, גם אם אתם לא בהכרח מסכימים עם כל הנאמר ועם הסיטואציה. על כן, הנה המלצה- גם אם הכתוב בשורות הבאות יראה לכם טרחני מידי, מוגזם, קטנוני... אל תפסלו את הטיפים על הסף... ולמה? משום שבשוק עבודה תחרותי מאוד כל נתון משפיע, לרבות אלה שתכף אפרט כאן.

אז על מה מדובר?
בואו ונגיד את זה ככה: אם ראיון העבודה הלך מעולה (לעניות דעתכם) ויצאתם ממנו בהרגשה טובה, אבל שבוע לאחר מכן קיבלתם תשובה שלילית, עשויות להיות לכך כל מיני סיבות. חלקן כל כך קטנות שהן עלולות לחמוק מתחת לרדאר של הרבה מרואיינים. לכשלעצמן הן אינן מהוות סיבה יחידה לתשובה השלילית, אבל יחד עם עוד מספר סיבות קטנות (לכאורה) נוספות הן יוצרות כבר טיעון נגד בעל משקל גדול יותר. לא סתם קראתי לפוסט הזה על חודו של יוד...

אז שימו לב, לפעמים ללא משים ואפילו בתמימות אנחנו מתנסחים בדרך שלא יוצרת את הרושם הנכון אצל המראיין. אז אולי חינכו אותנו להיות צנועים... לחשוב על טובת הכלל, לשתף פעולה וכו'... אבל כשמועמד בראיון העבודה עונה כל הזמן ב"אנחנו" (זה קורה הרבה למנהלים בכירים, אבל לא רק...) ואף פעם לא ב"אני" זה מתחיל לצרום. 
למה? 
משום ש...-האם החברה עומדת לגייס עכשיו את כל הצוות שלכם או רק אתכם? מי בראיון הזה הוא המועמד לעבודה?
זו תופעה שאני נתקלת בה המון כשאני עושה סימולציות הכנה לראיון עבודה- 
אני: "ספר לי על הפרוייקט האסטרטגי שביצעת בתפקיד הנוכחי וציינת בקורות החיים".
הוא: "טוב, בתפקיד הזה היינו צריכים להקים מאפס מערך שלם של... אז החלטנו לעשות כך וכך, נסענו לאתר הלקוח... בנינו עבורו פתרון כולל של א', ב' וג'....".
אני: "רגע, רגע... מי ה"אנחנו" האלה שעשו כל זה? ה"אנחנו" לא מעניינים אותי, אתה מעניין אותי מה אתה עשית בפרוייקט?!".
הוא: "אה, טוב, זה אני שעשיתי... אני החלטתי, יזמתי פגישה, הובלתי את הפרוייקט".

אתם מבינים? לרבים יש נטייה לגמד את עצמם ביחס לקבוצה, לצוות... גם לאנשי צוות זה קורה, אבל בעיקר למנהלים בכירים שצורם להם להגיד אני, אני ואני כל הזמן. והם צודקים... מנהיג לא יכול להתנסח רק ב"אני", מצד שני גם ממש לא כדאי לו לרמוס לגמרי את ה"אני" שלו בפני אחרים. בטח כשמדובר במשהו שהוא לגמרי שלו ולא עבודת צוות. הוא זה שבנה, הוא זה שיזם, הוא זה שהוביל.

מסקנה? המראיין שלכם מחפש את האדם המתאים ביותר לתפקיד, הוא מראיין מועמד שמדבר כל הזמן ב"אנחנו" וצריך עכשיו לנחש... מה מכל המידע שקיבל קרה בזכות האדם שמולו ומה בזכות האחרים בקבוצה? אלה שלא נמצאים בראיון (ואולי חבל... אולי כדאי לו לגייס אותם דווקא?!) . בקיצור, מכיוון שראיון הוא סיטואציה של מכירה, אתם חייבים למכור את עצמכם ולא את הקבוצה, בטח ובטח בכל הקשור לדברים שלחלוטין קרו רק בזכותכם. בכדי שזה לא יהיה צורם לכיוון השני, תאזנו... לפעמים התנסחו ב"אני" ולפעמים ב"אנחנו".
הנה ניסוח לדוגמה: "היה לי צוות של 12 אנשים בפרוייקט הזה, היינו צריכים לבצע פרוייקט עבור לקוח שהיה מאוד לא מרוצה מפרוייקט קודם שבוצע עבורו אצל חברה מתחרה. החלטתי לעשות כך וכך... יזמתי איתו פגישה, הגענו 3 אנשים, שוחחנו איתו, אפיינו במדוייק את הצרכים שלו. לאחר מכן בניתי תוכנית של... בהמשך דאגתי לפגישות מעקב שוטפות ולמענה 24/7 לכל דרישות הלקוח...." וכו' וכו'... איזון נכון ישמע טוב יותר באוזן, לא יצרום וגם לא ישאיר את הרושם שאתם מאוהבים בעצמכם ומצד שני יאפשר לכם להציג בצורה מדוייקת יותר את הערך המוסף שלכם בכל הסיפור הזה...

עכשיו, בואו ונעשה את זה מעניין יותר: יש אפילו ניסוח עוד יותר צורם מאשר להגיד "אנחנו" כל הזמן. וזה להגיד הרבה "הם". כן... בעוד שצריך לאזן בין ה"אנחנו" ל"אני", המילה "הם" צריכה להיעלם לגמרי מהלקסיקון שלכם. "טוב, זו היתה המדיניות שלהם, הם החליטו לבצע את זה באופן הזה, כך שלא היתה לי ברירה אחרת..." ניסוח תשובות תוך שימוש ב"הם" כשאתם חלק מחברה, חלק ממארג, חלק מקבוצה, מייצר דיפרנציאציה, ריחוק רגשי, חוסר הסכמה. 

לסיכום... שימו לב לאופן בו אתם מתנסחים, מראיינים רגישים לכל הסימנים הקטנים האלה ומסיקים על פיהם מסקנות גדולות ולפעמים מוטעות. אז... הורידו את ה"הם" ושימו לב לאיזון נכון יותר בין "אנחנו" ל"אני" ובא לציון גואל.


*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן:    https://www.facebook.com/CareerTips4Geeks/

מרגישים שאתם זקוקים לניסוח מסלול מחודש לקראת ראיון העבודה הבא שלכם? דברו איתי! לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה, שדרוג קו"ח, הכנה לראיונות ועוד... וכמובן גם לתיאום:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...