הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 1 באוקטובר 2017

מה שהיה הוא שיהיה? עוד מספר צעדים עבור עובדים שנמאס להם להיות שכירים

Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net

זוכרים את הפוסט שכתבתי עם הטיפים לאנשים שפשוט נמאס להם להיות שכירים? זה יכול לקרות לכם בכל גיל... התחושה הזו שיום אחר יום אתם עושים את אותו הדבר, המסקנה שאיבדתם את ההתלהבות, שאתם משתעממים, שהחיים שלכם רוטיניים וחסרי אתגר, סיפוק או עניין אמיתי. 

מיצוי כזה מוביל רבים להחלטה לחפש עבודה, לשנות כיוון בקריירה לתחום מקצועי אחר או במקרים קיצוניים יותר להקמת עסק עצמאי. אממה... החלטה לחוד ומציאות לחוד- גם אם מתבצעים נסיונות מעשיים למימוש ההחלטה, היא לא תמיד צולחת. למעשה, ניסוח מדוייק יותר יהיה שנסיונות רבים נוחלים כישלון. 

אז כתבתי לפני מספר שבועות 11 טיפים עבור מי שמוצא את עצמו בסיטואציה דומה, מייחל לשינוי ומחליט לעבור משכירות לעצמאות (הקליקו פה לקריאה). בתגובה לפוסט הזה קיבלתי פניה מאוריה וייס שהוא רואה חשבון. אוריה הציע להוסיף עוד מספר טיפים משלו ששופכים אור על הצד הבירוקרטי של הקמת עסק- מיסים, התנהלות מול משרדים ממשלתיים ובכלל כל מה שצריך לדעת (וכדאי לדעת לפני שמחליטים לבצע צעד כלשהו). 

מפרסמת עבורכם את הפוסט שהוא הכין, תודה רבה על היוזמה שלך אוריה! ועבורכם, הנה הצעה: מאמינים שגם לכם יש מה לתרום עבור אחרים? יש לכם סיפור אישי טוב על חיפוש עבודה או שינוי קריירה? מוכנים לשתף את הסיפור בכדי שיהווה השראה לאנשים בסיטואציות דומות? ואולי יש לכם סיפור מה זה מצחיק/מוזר/משונה/מעצבן על משהו שקרה לכם בראיון עבודה או בכל שלב אחר בתהליך הגיוס? 

אז הנה, אני מרימה לכם להנחתה- שלחו אלי את הסיפור שלכם, את הטיפ שלכם או את הלקח שלמדתם ואתם רוצים לחסוך מאחרים. סיפורים טובים יהפכו לפוסט אורח בבלוג (עם ציון שם הכותב או באופן אנונימי- ההחלטה כולה שלכם)! יאללה חברים, מי מרים את הכפפה? מחכה לכם!

מה שהיה הוא שיהיה? עוד מספר צעדים עבור עובדים שנמאס להם להיות שכירים/ אוריה וייס

לפני מספר שבועות פרסמה מאיה פוסט הסוקר את השינויים הרבים שמתחוללים בעולם העבודה, ומעבר של עובדים שכירים רבים לסטטוס של עצמאי. חשוב מאוד לדעת כי פתיחת עסק בישראל הנה לרוב פעולה פשוטה מאוד, אולם כמו כל דבר בחיים, גם הפעולות הפשוטות יכולות להסתבך במידה ולא מקבלים (קצת) הכוונה.
לא התעצלתי , והכנתי לכם מדריך שיוכל לסייע בהתמודדות מול שלושת הגופים הממשלתיים שאין ברירה אלא לפתח איתם מערכת יחסים החל מהרגע שבו החלטתם להקים עסק: מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

אגב, כבר מההתחלה תצטרכו להחליט איזה סוג של עסק אתם מקימים- יחיד, חברה או שותפות וכו'... אך בפוסט זה אני מתייחס אך ורק לאפשרות של פתיחת עסק - יחיד. במילים אחרות "אני זה העסק והעסק זה אני" ולא קיימת הפרדה משפטית מלאכותית בין העסק לבין האדם הפרטי (כמו בחברה בע"מ למשל).
1. מס הכנסה
כל הכנסה חייבת במס, החל מהשקל הראשון, אני בטח לא מחדש לכם בזה שום דבר. מצד שני, כדאי לדעת שבשל מנגנונים שונים של זיכוי ממס (למשל נקודות זיכוי) תשלום המס בפועל מתבצע רק על רווח של כמה עשרות אלפי שקלים ויותר, בהתאם למצב המשפחתי ולפרמטרים נוספים. עוד דבר שכדאי לדעת- היחיד במס הכנסה נקרא "נישום"- כן... זה לא ממש נשמע טוב, אבל זה מה יש. עברית שפה יפה... :)

אז מה חשוב לדעת?
דו"ח שנתי
כל עצמאי חייב בהגשת דו"ח שנתי, אי הגשת דוח שנתי בזמן עלולה לגרום לקנסות בשלב ראשון ולעיקולים ועיצומים כספיים בהמשך. את הדו"ח השנתי יש להגיש בכל שנה בסביבות חודשים אפריל- יוני בגין שנת המס הקודמת.
הודעה על הצורך להגיש דו"ח נשלחת בד"כ ע"י רשות המסים, אולם גם אם לא קיבלתם דרישה שכזאת עדיין קיימת החובה להגיש.
הדו"ח השנתי מסכם את סך כל הפעילות שעברה על התא המשפחתי שלכם ובהחלט לא רק על הכנסות העסק. הדו"ח השנתי כולל הכנסות מעסק, ממשכורת, משכר דירה, מניירות ערך ועוד, וכולל בתוכו את כל המקרים המביאים להקלות במס כגון נקודות זיכוי בגין ילדים ותארים אקדמאים, הפקדות עצמאיות לפנסיה וביטוח חיים, תרומות שתרמתם למוסדות מוכרים ועוד.
חשוב לציין כי הסכום החייב במס מפעילות העסק הינו הרווח, כלומר הכנסות העסק בניכוי הוצאות העסק. לאחר שקלול כל הנתונים תתקבל תוצאה- האם אתם חייבים כסף למס הכנסה או שמא שילמתם יותר מדי כסף במהלך השנה ומס הכנסה חייב לכם. כן, תאמינו או לא גם זה קורה וכשזה קורה זו עשויה להיות הפתעה נעימה. בקיצור- בהתאם לחישובים תצטרכו לבצע תשלום למס הכנסה על החוב או לחילופין להתחיל לתכנן את הנסיעה הבאה לרודוס ☺.
מקדמות מס הכנסה
בהתאם לנתוני העסק שדווחו בעת פתיחתו, כגון צפי הכנסות, יתכן ותקבלו דרישה לתשלום מקדמות מס. למעשה משלמים למס הכנסה "על החשבון" בכדי להימנע מתשלום אחד גדול בסוף השנה. מס הכנסה קובע אחוז מסוים מההכנסה (גם כאן, בהתאם לנתוני העסק שדווחו בעת הקמתו), ואחת לחודשיים על העסק לשלם את האחוז הזה כפול ההכנסות שלו בחודשיים אלו (ללא התחשבות בהוצאות). התשלום נרשם תחת השם שלכם אצל רשויות המס ובסוף השנה בעת הגשת הדוח השנתי (ע"ע) נדע האם שילמתם מספיק כסף מראש או שמא עדיין אתם חייבים כסף למס הכנסה ויש לשלם סכום נוסף. כאמור, יתכן ושילמתם מראש סכום גבוה ממה שהייתם צריכים ואז תהיו זכאים להחזר מס.
על תשלום המקדמות להתבצע עד ה-15 לחודש אי זוגי בגין החודשיים שקדמו לו (לדוגמה: עד ה-15 לספטמבר יש לשלם בגין ההכנסות של יולי-אוגוסט).
2. מע"מ
כולנו יודעים שכמעט בכל קניה שאנו עורכים מסתתרים להם 17% שלא הולכים לבעל העסק אלא למדינה= מע"מ. בהתאם להוראות החוק במע"מ, כל עסק מוגדר באחת משתי אופציות: עוסק פטור או עוסק מורשה.
אז מה חשוב לדעת?

עוסק פטור
עוסק פטור הוא עוסק הפטור מתשלום מע"מ בלבד. עסק כזה לא גובה 17% תוספת למחיר השירות או המוצר שהוא מוכר ללקוחותיו וגם לא מעביר תשלום כזה למע"מ. במילים אחרות הוא איננו משלם 17% מהכנסותיו לטובת המדינה. עוסק פטור ישתמש לרישום הכנסותיו במסמך שנקרא פנקס קבלות, אשר כשמו כן הוא, מעיד על קבלה של כסף.
עוסק פטור מדווח אחת לשנה, עד ה-31 בינואר, על הכנסות העסק בגין השנה שחלפה. דיווח זה מבוצע בפשטות ובקלות באתר האינטרנט של רשות המסים.

עוסק מורשה
עוסק מורשה הוא עוסק אשר קיים אצלו מרכיב של מע"מ בהכנסותיו ובהוצאותיו. את מרכיב זה הוא צריך להעביר למדינה שכן מדובר על כסף שאינו שלו (הוא פשוט גובה אותו מהלקוח ואז מעביר הלאה עבור המדינה). עוסק זה לא נותן קבלה בעת ביצוע עסקה, אלא חשבונית מס- חשבונית שיש בה מרכיב של מס (=מע"מ). הוצאה של חשבונית מס הנה למעשה הצהרה של בעל העסק על מתן השירות ללקוח, וכעת הוא ממתין לתשלום. במקרים רבים ניתן להוציא חשבונית מס/קבלה, שהינה מסמך המעיד על מתן השירות מחד וקבלת התשלום מאידך.
הדיווחים והתשלומים של עוסק מורשה למע"מ מבוצעים אחת לחודשיים ובמקרים מסוימים גם אחת לחודש. בדומה למס הכנסה, הדיווח יבוצע עד ה-15 לחודש אי זוגי בגין החודשיים שקדמו לו
שימו לב, במקרה של רישום העסק כעוסק מורשה מומלץ בחום להיעזר באיש מקצוע החל מהשלבים הראשונים של הקמת העסק על מנת להימנע מתקלות שעלולות לעלות כסף רב.
קיימים לא מעט שיקולים בהחלטה איזה סוג עוסק לפתוח, וישנם גם מקרים בהם לא ניתן לבחור ויש לפעול בהתאם לתקנות ולפתוח עוסק מורשה. בכל מקרה עסק שמחזור ההכנסות שלו הנו מעל 98,707 ₪ בשנת 2017 חייב להיות מסווג כעוסק מורשה.

3. ביטוח לאומי
תיק עצמאי בביטוח הלאומי ניתן לפתוח באמצעות האינטרנט ואין צורך בהגעה פיזית למשרדי הביטוח הלאומי. התשלומים לביטוח הלאומי עבור מי שהוא עצמאי בלבד נקבעים בהתאם לרווחי העסק (הכנסות פחות הוצאות) על פי המדרגות הבאות: 
- על רווח של עד 5,804 ₪ בחודש (שזה 60% מהשכר הממוצע במשק בשנת 2017) משלמים 5.97%.
- על כל שקל מעל סכום זה ועד 43,240 משלמים 17.83% (שזה ה-מ-ו-ן) - מעל 43,240 אין תשלום דמי ביטוח לאומי.

אז מה חשוב לדעת?
במידה ויחד עם העסק העצמאי יש גם הכנסה כשכיר מומלץ לפנות לאיש מקצוע ולבחון באיזה מעמד של הביטוח הלאומי מדובר בכדי למנוע תשלומים מיותרים.
התשלום לביטוח הלאומי מבוצע מדי חודש בחודשו (לרוב בהוראת קבע) והוא נקבע בהתאם להצהרת העסק על הרווח הצפוי. במידה והוצהר סכום מסוים ובפועל ישנם פערים גדולים (לחיוב או לשלילה) ניתן לפנות ולעדכן תוך כדי השנה על מנת שלא לשלם יותר מדי  או לחילופין שלא לשלם מעט מדי ואז להידרש ולשלם את כל ההפרש בבת אחת.
לביטוח הלאומי לא מגישים דוחות, הדו"ח השנתי שמגישים למס הכנסה מגיע בהמשך גם לביטוח הלאומי ועל גביו תיערך ההתחשבנות הסופית בגין שנת הדיווח.

לסיכום, ישנם שלושה גופים עיקריים מולם יש להתמודד בעת פתיחת עסק. ככלל, רוב ההתמודדות ניתנת לביצוע באופן עצמאי אולם ההמלצה שלי היא לקבל הכוונה לכל הפחות בעת פתיחת העסק על מנת להיות בטוחים שהכל נעשה בצורה נכונה. 


***למי שמעונין במידע נוסף, מוזמנים לפנות לאוריה וייס- רו"ח, חשב בחברת הייטק, יועץ ומלווה עסקים עצמאיים-  uriya.cpa@gmail.com .

שתהיה לכולנו חתימה טובה ושנה טובה ואני מחכה לסיפורים שלכם... מוזמנים לשלוח למייל שלי: maya.bouhnik@gmail.com .


*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן:    www.facebook.com/CareerTips4Geeks


משוועים להתחלה חדשה השנה? לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה, התלבטויות קריירה, שדרוג קו"ח, הכנה לראיונות ועוד... וכמובן גם לתיאום:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר

תגובה 1:

  1. מאמר תמציתי ואינפורמטיבי. בכל אופן, הרבה שכירים שיש להם גם עסק קטן יעדיפו כברירת מחדל להישאר תחת ההגדרות של עוסק פטור וגם במקרה זה כל משק הבית יהיה תחת אותו תיק במס הכנסה. מניסיון מומלץ לקחת מנהל\ת חשבונות וכ"ו שיעזרו להתנהל מול רשויות המס וביטוח לאומי

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...