הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 1 ביולי 2018

מחפשים עבודה? כך אתם מופלים עוד לפני ששלחתם קורות חיים

חוקים נגד אפליה בקבלה לעבודה קיימים כבר מזמן: יש שאלות שאסור לשאול בראיונות עבודה, יש נוסח קבוע שצריך להופיע במודעות דרושים ("המודעה פונה לגברים ולנשים כאחד" ו-"דרוש/ה") וחברות רבות (75% מהחברות האמריקאיות, למשל) חורטות על דגלן את מדיניות ה- Diversity= שונות בקרב העובדים כיתרון ארגוני.

ולמרות זאת לא מעט מחקרים (ותיכף תגלו איך גם אתם יכולים לעשות מחקרון אחד כזה ממש בקלות) טוענים שעדיין קיימת אפליה, גם אם היא סמויה ולא מורגשת.

תמונות
הנה, בואו לשם התחלה נבדוק את זה באופן הפשוט והזריז ביותר: חפשו את שם התפקיד Social Media Manager בגוגל ובחרו בלשונית התמונות. עכשיו בדקו בכמה מבין התמונות מופיעות נשים ובכמה גברים? (רמז: כנראה שתגלו שיש יותר תמונות של נשים משום שהתפקיד נחשב "נשי" יותר). עשו זאת על תפקידים אחרים: הקלידו Programmer או JAVA Developer- בכמה תמונות מופיעות עכשיו נשים ובכמה גברים? (רמז: כמעט שאין נשים בתמונות) וכן הלאה... נסו Recruiter, נסו CEO, נסו Personal Assistant... די בקלות תגלו את ההטיה המגדרית בעיסוקים השונים ואם תסתכלו עוד קצת על התמונות אז תשימו לב שרוב התמונות הן של צעירים ורק מעט של מבוגרים...
ואני מניחה שברור לכם שהתמונות שעלו בתוצאות החיפוש פורסמו במקור בכל מיני מקומות: במאמרים מקצועיים, באתרי חברות, ברשתות חברתיות ובצמוד למודעות הדרושים, כך שזו לא הטיה של גוגל, אלא של החברות שבחרו לפרסם דווקא את התמונות הללו במקום תמונות אחרות.

אגב, הנושא הזה נבדק באופן מסודר ורחב יותר על ידי אתר הדרושים הבריטי Adview ומוצג בכלי אינטראקטיבי: כאן. האתר בדק עד כמה הפער המגדרי, כפי שעולה מתמונות של תחומי עיסוק בגוגל, אכן מייצג את הפער הקיים במציאות בשוק העבודה. נמצא כי יש קורלציה (גם אם לפעמים לא מדוייקת עד רמת האחוזון) בין היצוג בתמונות לבין החלוקה בין גברים לנשים במקצועות מסויימים. הקליקו על הלינק וצפו בתוצאות. במילים אחרות- גוגל משמש כמעין ברומטר המשקף באופן די ברור את ההטיה.

מודעות דרושים
האפליה באה לידי ביטוי מבלי שנרגיש גם בנקודת המפגש הממש ראשונית שבין תפקיד פתוח למועמד/ת, קרי בדרך שבה מתוארת המשרה במודעת הדרושים. כן... למרות הניסוחים האחידים וכל החוקים הפורמליים... האפליה פשוט מסתתרת בתוך המילים עצמן. 

החוקרים טוענים שיש מילים בעלות משמעות נקבית ויש מילים בעלות משמעות זכרית והכוח שלהן כל כך חזק עד כי השימוש בהן במודעות הדרושים מוביל לפיצול: בגלל המילים הללו יש משרות שאליהן יפנו יותר נשים או רק נשים ולאחרות יפנו יותר או רק גברים וכך נוצר עם הזמן החיבור בין תחום עיסוק מסויים למגדר (ועל הדרך גם אפליה).
למשל מילים כמו: יחד, שיתוף פעולה, חיבור, הבנה, אמפתיה, שירות- נתפסות באופן מסורתי כמילים נשיות ואילו מילים כמו: מאתגר, אקטיבי, אסרטיבי, קבלת החלטות, תחרותי, מנהיג וכו'... נתפסות באופן מסורתי כמילים גבריות. 

דניאל גאוצ'ר, פרופסור לפסיכולוגיה, טוענת כי מודעות הדרושים משמשות כשומרי סף ובחינה מעמיקה שלהן משקפת תפיסה ותרבות ארגונית. על בסיס המחקר שלה נבנה כלי (שאת הקוד שלו אתם יכולים למצוא ב GitHub) שמנתח מודעות דרושים, מסמן את המילים הנקביות שבו ואת המילים הזכריות ועל פי זה גם קובע אם המודעה כתובה בלשון שתגרום למועמדים/ות מסויימים לא להגיש מועמדות למשרה מלכתחילה.
זהו כלי אונליין שאני בטוחה שיכול לעניין מאוד מגייסים (שווה לכם לבדוק את עצמכם ואם יש הטיה במודעות שאתם מפרסמים) וגם מחפשי עבודה, מן הסתם. 
הקליקו על הלינק הזה, העתיקו למקום המיועד לכך תיאור משרה כלשהו (באנגלית) וגלו את האג'נדה הנסתרת ואולי אפילו הבלתי מודעת של החברה שפירסמה את המשרה. 

מסקנות?

- מגייסים ומעסיקים, בדקו את עצמכם! היו מודעים לשפה בה אתם משתמשים בתיאורי המשרות, רבים מכם מקטרים כל הזמן ש"אין מספיק מועמדים...", מאוד ייתכן שדווקא יש מועמדים ומועמדות, אבל הם לא שולחים קורות חיים בגלל הדרך שבה תיארתם את המשרה. שינוי בניסוח מודעות הדרושים שלכם יוביל להגדלת כמות קורות החיים המתאימים שתקבלו, אם תדללו את כמות המילים שיוצרות אפליה מגדרית. 
- כמו כן, בחנו שוב את התמונות שאתם משתמשים בהן במודעות, באתר החברה וכו'... ייתכן ששם מתקיימים עוד סוגים של הטיות ולא רק מגדרית, אלא גם אתנית וגילאית. הטיות ואפליות שהגיע הזמן למגר מזמן.

- ולסיום, לכם מחפשי העבודה אומר כך: לעיתים הסטריאוטיפים כה טבועים בנו שאנחנו משתפים איתם פעולה מבלי להיות מודעים בכלל. אם את אישה- למה שמילים כמו מנהיגות, אסרטיביות או קבלת החלטות ירתיעו אותך מלכתחילה מהגשת מועמדות לתפקיד? מה? את לא מסוגלת להנהיג ולהיות אסרטיבית? אני בטוחה שכן, אז בבקשה- אל תעריכי את עצמך פחות ממה שאת יודעת שאת...!

*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן:  www.facebook.com/CareerTips4Geeks

החיפוש תקוע ולא מצליחים לגלות מה הסיבה? שולחים קו"ח ולא מקבלים תגובה? צריכים עזרה בלינקדאין? אולי הכנה לראיונות עבודה? ומה לגבי אסטרטגיות חיפוש? בטוחים שאתם מכירים את כולן?? 
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו"ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר


Google+

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...